2013-11-25, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Nej, du behöver inte vara uppkopplad hela tiden.
Stort tack!
Citera
2013-11-25, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanae
Stort tack!
Jag kan utveckla detta lite snabbt. När någon skickar BTC till din adress så reflekteras den adressens nya värde på alla BTC-noder, alltså över hela BTC-nätverket. Sedan när du väl går online och din klient uppdateras så ser du att dina BTC "ligger i plånboken". Men dina BTC ligger inte på din dator utan hos alla noder i nätverket. Om du har en klient som även agerar node så kan man på sätt och vis påstå att dina BTC ligger på din dator.
Citera
2013-11-25, 07:10
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Såg att någon här (nyligen) var på väg att använda mtgox och vill bara skicka en fet varning.

Läs igenom på nätet/tråden ordentligt, det är i princip omöjligt att få ut pengar den vägen... även om det inte är det du vill idag så kan det vara bra att ha möjligheten framöver.

Skrev att det är best å köpa BTC och göra exit ifrån mtgox i den har tråden redan i Juni? Japp. Good luck alla som fortfarande har mtgoxUSD och mtgoxBTC...

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Man dumpar för man vill få ut riktiga pengar innan bubblan spricker.
Hinner man inte förlorar man.

Vi som var med i April vet att när bubblan spricker är det för sent. Det kommer inte bli så att kursen börjar gå ner och så kan man sälja. Jag tror BTC kan gå till $1000 eller $1200, men det är inte säkert. Kanske vi redan är på toppen, Kina ser ut så (Kina är på 5260 CNY = $862 nu, btw).

Jag har inte en enda BTC just nu. Kanske BTC går mer upp, det är BTC så varför inte. Men jag ser det så att det är bäst å sitta utanför nu. När The Big Crash kommer så går vi rakt till $220 ungefär för sen å konsolidera $300-400 länga (månader). Det är för sent å sälja när det vänder om, som jag skrev så har jag inte en enda BTC och jag rekommenderar å sälja in i styrka mens det fortfarande finns dom som drömmar om fyra siffer USD.

Ett sista tips till alla som handlar BTC: Glöm MtGox (död clowncar). Glöm Bitstamp. Glöm btc-e. Glöm BFX. Sure, MtGox/Bitstamp/BFX/BTC-e spelar någon roll om man handlar där. Men för riktningen är det KINA man måste kolla nu. Ta en snabb titt på http://btckan.com/price så ser ni vad jag menar: MtGox/Bitstamp/BFX/BTC-e == samma volym som den största börsen i Kina, och där finns det fem stora med volym i samma skala. Det är Kina och endast Kina som betyder något for BTC nu. Jag skrev det i August och det är även mer sant nu.
Citera
2013-11-25, 09:24
Medlem
Citat:
Folk kommer alltid vilja köpa fysiskt guld.

Det är en vanlig missuppfattning att guld har ett instrinsiskt värde. Till viss del är det sant, men bara en liten del (10% ?) används inom industrin idag. Resten av värdet sätts genom efterfrågan som beror på att alla litar på dess värde som beror på efterfrågan.

På senare år har guldpriset drivits rätt mycket av tillväxtländer som förstärkt sin valutareserv. Då de har haft en stor tillväxt, så har deras ekonomi expanderat kraftigt. Även om inte guldmyntfot används, så fungerar en guldreserv som stabiliserande faktor för lokala valutan. Så länge som alla tror på bubblan...
Citera
2013-11-25, 10:06
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Såg att någon här (nyligen) var på väg att använda mtgox och vill bara skicka en fet varning.

Läs igenom på nätet/tråden ordentligt, det är i princip omöjligt att få ut pengar den vägen... även om det inte är det du vill idag så kan det vara bra att ha möjligheten framöver.

...och kundsupporten har folk sågat under fotknölarna flera gånger, de är helt bedrövligt hemska. Förstår verkligen inte att de fortfarande är så stora som de är. Personligen tror jag att de kör med "intern fakehandel" för att driva upp sina siffror då de i själva verket är på väg utför...
Så länge man bara vill handla så kan man väl göra det på det ställe man trivs bäst? Om man kan flytta bitcoins så kan man alltid byta marknad.

Citat:
Ok såhär tänker jag, Bitcoin kan man ersätta med alla andra digitala identiska valutor t.ex litecoin,feathercoin och eventuellt digitala valutor som kan va bättre än Bitcoin.
Ja, men på vilket vis skulle detta göra Bitcoins värde mindre?

Citat:
Folk kommer alltid vilja köpa fysiskt guld.
Det var ett djärvt antagande Men jag fattar vad du menar, historiskt så har det ju varit så.

Citat:
Vi använder Bitcoin och guld i huvudsak till samma ändamål och att under 0.5% används till att köpa saker med Bitcoin är det intressanta men frågan är hur länge det kommer vara så.
Nej, då har du inte förstått vad som folk tycker är intressant med Bitcoin.

Citat:
Jag tror värdet på bitcoin kommer droppa något enormt sedan får vi se om folk fortsätter använda dem till att betala med.

Jo detta kan hända redan nu i veckan återstår att se men det borde börja klia lite i fingrarna på folk som äger en hel del Bitcoins att dumpa när de ligger högt innan de förlorar allt.
De enda som påverkas är ju spekulerare. Det går alldeles utmärkt att betala en macka med en bitcoinkurs på $10. Det går fortfarande bra att skicka hem $200 av lönen till familjen i hemlandet, osv... Bitcoins funktionalitet, och därav värde, är inte direkt beroende av nivån kursen.

Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Det är en vanlig missuppfattning att guld har ett instrinsiskt värde. Till viss del är det sant, men bara en liten del (10% ?) används inom industrin idag. Resten av värdet sätts genom efterfrågan som beror på att alla litar på dess värde som beror på efterfrågan.
Guldets inneboende värde kommer av dess finansiella funktioner (garanterat globalt betalmedel, värdelagring, inflationsskydd osv), inte dess industriella användning. En kaffekopps inbyggda värde har med kaffedrickade att göra inte vad man skulle kunna göra med materialet.
Citera
2013-11-25, 10:11
Medlem
stefffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Borde det inte vara utmärkt att köra arbitrage mellan btc-e och bistamp nu? 100$ som är skillnaden i pris kan väl knappast försvinna genom avgifterna?

Det har nästan alltid varit så mellan btc-e och andra exchanges, just för att btc-e är svårare att få in pengar på, i alla fall från sverige.
Citera
2013-11-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefffe
Det har nästan alltid varit så mellan btc-e och andra exchanges, just för att btc-e är svårare att få in pengar på, i alla fall från sverige.

Aha, tack. Trodde inte att det vart svårigheter med btc-e.

För övrigt så kan man väl med stor säkerhet säga att något kommer ha ersatt bitcoin år 2040 och det är väl först vid den punkten som dess reella värde blir bestämt? Tänker att det är först då som själva utbudet i egentlig mening är ändligt. Bitcoin kännns iaf inte som en stensäker långsiktig investering i dagsläget.
Citera
2013-11-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Så länge man bara vill handla så kan man väl göra det på det ställe man trivs bäst? Om man kan flytta bitcoins så kan man alltid byta marknad.

Nej så fungerar det inte, en förutsättning för att man ska kunna få Bitcon är att någon vill sälja det till dig. Det finns ju förstås ett visst motstånd mot det när det är svårt att få betalt för att sälja bitcoin till dig. Skulle det till exempel bli omöjligt att få betalt så skulle folk sälja någonstans där man kan få pengar istället och då sitter du med dina pengar på mtgox.
Citera
2013-11-25, 11:03
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Nej så fungerar det inte, en förutsättning för att man ska kunna få Bitcon är att någon vill sälja det till dig. Det finns ju förstås ett visst motstånd mot det när det är svårt att få betalt för att sälja bitcoin till dig. Skulle det till exempel bli omöjligt att få betalt så skulle folk sälja någonstans där man kan få pengar istället och då sitter du med dina pengar på mtgox.
Om vi inte pratar enorma volymer så finns det ju alltid någon som vill sälja. Vad jag menar är att sitter man tex med dollar på MtGox och inte vill krångla med internationella banköverföringar kan man väl alltid bara använda bitcoins för att föra över till något ställe där du hellre vill sälja, kapiton eller vad det nu kan vara.
Citera
2013-11-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Jag förstår.

Jättemoget att förfalska vad jag skrivit.
Citera
2013-11-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Bitcoin kännns iaf inte som en stensäker långsiktig investering i dagsläget.
Det är bara något fåtal idioter som ser det som en säker investering. Men investeringar kan vara bra även om dem inte är säkra, förutsatt att uppsidan är stor och att man inte investerar för stor del av sitt kapital.
Citera
2013-11-25, 11:55
Medlem
CowGates avatar
http://www.latimes.com/business/la-fi-hiltzik-20131124,0,1228879.column#axzz2leXPaa5z

Sjukt rolig artikel i LA Times idag. Kolumnförfattaren är uppenbarligen en clown som varken förstår prissättning eller BitCoins.
Senast redigerad av CowGate 2013-11-25 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in