Citat:
Ursprungligen postat av
vizual
LTC är väl snabbare än btc?
Både LTC och BTC är i princip omedelbara. Du ser en transaktion till dig direkt i klienten. Dock så är tiden för konfirmationer 10 minuter för BTC och 3 minuter för LTC (taget från minnet, kan minnas fel angående LTC). Dock så ska man veta att det finns en anledning bakom valet av 10 minuter. Det är till för att ett stort block med många transaktioner ska kunna spridas över hela nätverket innan man hittar nästa block. Litecoin har fler Orphan blocks som ett resultat av tidsvalet.
I slutändan så spelar skillnaden mellan 10 min och 3 min ingen större roll rent praktiskt. Båda tiderna är för långa för transaktioner i affärer, och för internetaffärer så är båda tiderna mer eller mindre lika acceptabla. Om man har en webshop som accepterar bitcoins och ska skicka en vara så kan man acceptera 0 konfirmationer, och avbryta transaktionen innan man skickat varan om köparen double-spendar inom 10 minuter.
Jag kan inte komma på något användningsområde där en transaktion måste ha konfirmationer och en väntetid på 3 minuter är acceptabel, medan en på 10 minuter inte är det.
Om det vore tekniskt möjligt med en betydligt lägre tid för konfirmationer så hade man valt detta för Bitcoin, men det skulle innebära att nätverket inte skulle kunna skalas upp till det antalet transaktioner som Bitcoin i dagsläget förmedlar.