Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-10-18, 17:03
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt vad jag menade Hamilkar, hela fallet föll när inte Helin gjorde en riktig överklagan.

Han var den ende som kunde lyfta fallet och ville/vågade inte vilket var väldigt beklagligt, då hade förmodligen domskälen blivit undanröjda.

Okej - du har alltså gått från:

a) att inte ens veta att åklagare Helin, hur dum han än må ha varit, överklagade domen

till:

b) att ha blivit värsta juridik-experten

på blott ett par månader?

Låter troligt grabben.

Åklagaren överklagade - som sagt - och ville ha läkarna döma för mord. Har du inte läst dokumentet från Svea Hovrätt som 'echoes' blåst upp i tråden? Det är ju ganska svårt att hitta, eftersom det finns ca 5814 stycken filer om fallet i Flashback-arkivet.

Oavsett: en sak är då säker - om åklagaren hade varit först ut att överklaga hade det blivit en rond i hovrätten. Det juridiska resultatet hade blivit samma där gissar jag, med mildare text.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Det var huvudproblemet jag syftade på, som du kommenterat själv, dvs att det i princip inte går att överklaga ett domskäl, det vet ju de allra flesta.

Då förstod du inte vad du kommenterade. Kan du inte hålla dig till det du klarar av med din kompetens istället? Som att gräva fram diverse detaljer och prylar om misstänkta gärningsgubbar som inte leder någonvart?

För övrigt: någon fortsätter att rapportera mina grymma inlägg. Känns som att jag har en väldigt stor o-beundrare här.
Citera
2013-10-18, 17:09
Medlem
Att försöka kartlägga Vincent - ett helvete

Vincent var som bekant mkt rörig och rörlig, och det var nog ett helvete att följa honom och spana på honom.

Han bytte ständigt jobb och bostäder, och på 80-talet verkade han ha flera adresser och telefonnummer samtidigt, och efter Catrines död gick han upp i rök totalt.

I feb 1985 hittas och förhörs han. Man frågar inte bara om Catrine, utan det är en massa ekonomiskt tjafs också, och på hösten 1985 pluggar Vincent på S-holms universitet.

Sedan sticker han neråt landet, jobbar på ett stuteri, och i början på 90-talet säger han att han bor på Köpmangatan, mitt i Gamla stan i S-holm, så vittnet som sa att Vincent hade lgh i Gamla stan (vittnesmål från 1984) talade kanske sanning.

Sedan uppstår en koppling till Helsingborg, och Vincent har tydligen kopplingar till hästfolk över hela Sverige, och 1998 spelar slumpen alla ett spratt, för då uppger Vincent denna adress: Radarvägen 23, Täby. Denna adress låg ca 6 km från Kyrkvägen, där Teet Härm bodde 1984. Ganska fantastiskt! Kanske var det galoppbanan som drog Vincent till Täby, vad vet man ...

Arbetsbanan var lika rörig och ryckig som adresskedjan. På 60-talet hade Vincent ett toppjobb på en krog, på 70-talet jobbade han tydligen med sprutisolering (huruvida lösningsmedel och annan smörja skadade Vincents psyke vet jag inte, men man kan ju undra), och sedan följde konkurser, hårt supande, utredningar, bråk, hot och bedrägerier som var riktigt snåriga, och under större delen av sitt vuxna liv (från och med tjugoårsåldern) var Vincent kriminell. Han påstod själv att han suttit inne för mord, men jag har inga offentliga uppgifter om detta. Vincent ljög uppenbarligen jämt, så mordstoryn ska nog tas med en skopa salt.
Citera
2013-10-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Då förstod du inte vad du kommenterade.

Jodå, jodå, du skrev ju själv att det i princip är omöjligt att överklaga ett domskäl. Och jag har förklarat att det var det jag syftade på. Inget annat. Du gnällde på att ngn upprepade gammal info, men gjorde det själv, lite komisk vinkel bara
Citera
2013-10-18, 17:28
Bannlyst
Citat:
Nej, det vetjag inte, och jag vet inte heller om känd asiatisk popartist styckat Catrines kropp, eller var det kanske en rullstolsbunden trollkonstnär, eller var det kanske Rajs i egen hög person, det kan vara det, men man ska ju bara ledas av det man ser och sakligt kan bedöma, inte vad som kan ha hänt, för tiotusen saker kan ha hänt, och inget hos kvarlevorna, säckarna, fyndplatserna eller Catrine själv antyder ens att 2 läkare varit i farten, och att en sexualsadist varit i farten kan absolut inte bevisas. För att veta hur styckaren tänkte och motiverades behöver vi styckarens ID och personens egna utsagor, och det kommer vi aldrig att få. Personen kan mkt väl vara död, med tanke på att 30 år har gått, och människorna runt Catrine levde tydligen hårt.

Och nej, läkarna ska inte betraktas som oskyldiga för att noll och intet talar för en pervers styckning - de ska betraktas som oskyldiga för att fallet manglats i sex år utan seriösa resultat, och det saknas vittnesmål, bevis och indicier som talar emot läkarna.

Och visst, det kan vara en offensiv styckning, kanske gjorde styckaren förfärliga saker med huvudet, men det vet du inte ett skvatt om, och sannolikheten att du ska ha rätt är pytteliten, helt försumbar, för dina favorit-läkar-monster är så udda att de knappt finns i litteraturen. En pervo-läkar-likstyckar-mördar-duo som slaktar på det ena pervots jobb, med ett litet barn i rummet, och kamera i högsta hugg, alltså, detta händer 1 gång på 100 år, om ens det, det är obeskrivligt sällsynt.

Kan du hitta ett enda liknande fall, så langa fram det

Men, du utgår ändå ifrån det som om det verkligen gällde en defensiv styckning. Som om det vore ett fastställt faktum. Jag själv kan inte med någon 100% säkerhet hävda att det är en offensiv styckning, utan snarare jag misstänker det varande det. Och verkligt udda fall existerar och har alltid gjort det. Man kan inte dissa det bara för att det är så extremt ovanligt. Nej, jag tycker inte läkarna ska betraktas som oskyldiga, när det råder så många frågetecken som det gör i detta fall. Ni hävdar oftast rakt upp och ner att de är oskyldiga, vilket ni inte kan göra. Inte ens PL vet att de är oskyldiga. Men, ändå gör ni det som om det vore ett faktum och det är ärligt talat inget faktum alls. Däremot är det en övertygelse och en övertygelse är inte per automatik en sanning.

Och varför vara så hätskt emot teorin om en offensiv styckning, när det inte är klart att det inte är en sådan?

Du dissar rättsläkarstationen som en tänkbar brottsplats, pingsthelgen som en tänkbar period för CdCs död och annat ur den ursprungliga versionen för att det inkluderar just de här två läkarna.

Men, om vi bortser ifrån läkarna...är dessa saker helt orimliga? När du inte vet hur det ligger till, så kan du ju inte dissa dessa möjligheter, vilket du allt som oftast ändå gör. Man behöver inte ens läsa mellan raderna för att inse att det ni hävdar helt enkelt ska tas som fakta. Er retorik är sådan.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-18 kl. 17:33.
Citera
2013-10-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Som att gräva fram diverse detaljer och prylar om misstänkta gärningsgubbar som inte leder någonvart

Utan offentliga medel och försänkningar inom polis, media och rättsväsende har jag och andra grävt fram stoff som inte är mindre intressant än det man grävde fram på 90-talet, när man blåste ut Nils badrum och blåförhörde honom och Uffe/väktaren.

Jag förmodar att du menar att Vincent (som har en extremt diger punktlista medan Nils och Uffe knappt har några punkter alls) är en gärningsgubbe (kul ord, jag ska spara det) som inte är intressant, men på pappret, i utredningsmaterialet, finns knappt ngn som är mer intressant.

De intressantaste personer vi har är Bosse, Vincent, Gonerka, Saba och personer nära henne, och så en kriminell man som skötte charkbutik 25 meter från Sabas fästmans adress i S-berg. Självklart kan gärningsmannen finnas utanför utredningsmaterialet, men man får jobba optimistiskt.

Lite fakta om Bosse ... Bosse bodde bredvid Uffe I Solna 1984, i porten bredvid, och Bosses dotter vaktade Catrines bästis hund, och bästisen bodde mkt hos Uffe. Bosses dotter kände till att det fanns prostituerade kvinnor hos Uffe, och efter lång tid kunde dottern namnge Catrines bästis utan hjälp. Bosse var sexbrottsling, var utbildad styckare, hade erfarenhet av jakt och var notoriskt otrogen. Han har beskrivits som "pervers" och slog sin fru på 70-talet. Bosses släktingar har misstänkt att han vet ngt om Catrines död. Bosse jobbade i en livsmedelsbutik ca 5 km från hemmet.

Och jodå, vi jobbar på. Vad du gör undrar jag.
Senast redigerad av Eremona 2013-10-18 kl. 17:56.
Citera
2013-10-18, 17:55
Medlem
Domar m.m

Stockholms Tingsrätts dom 1988: http://minfil.org/N0U0b2babb/Dom_daCosta.pdf

Kammarrättens dom 1991: http://minfil.org/Dau5b1bab6

Svea Hovrätts beslut den 30/9 1988 gällande Thomas Allgéns och Teet Härms yrkande om ändring av domskälen: http://minfil.org/r7r1c3babc/20130709122850000__1_.pdf

Högsta Domstolens beslut angående resningsansökan, 2001:
http://minfil.org/Zdr3c1b0bc/SHDOMP02513071016240.pdf
Citera
2013-10-18, 17:55
Bannlyst
Citat:
Utan offentliga medel och försänkningar inom polis, media och rättsväsende har jag och andra grävt fram stoff som antagligen inte är mindre intressant än det man grävde fram på 90-talet, när man blåste ut Nils badrum och blåförhörde honom och Uffe/väktaren.

Jag förmodar att du menar att Vincent (som har en extremt diger punktlista medan Nils och Uffe knappt har några punkter alls) är en gärningsgubbe (kul ord, jag ska spara det) som inte är intressant, men på pappret, i utredningsmaterialet, finns knappt ngn som är mer intressant. De intressantaste personer vi har är Bosse, Vincent, Gonerka, Saba och personer nära henne, och så en kriminell man som skötte charkbutik 25 meter från Sabas fästmans adress i S-berg. Självklart kan gärningsmannen finnas utanför utredningsmaterialet, men man får jobba optimistiskt.

Lite fakta om Bosse ... Bosse bodde bredvid Uffe I Solna 1984, i porten bredvid, och Bosses dotter vaktade Catrines bästis hund, och bästisen bodde mkt hos Uffe. Bosses dotter kände till att det fanns prostituerade kvinnor hos Uffe, och efter lång tid kunde dottern namnge Catrines bästis utan hjälp. Uffe var sexbrottsling, var utbildad styckare, hade erfarenhet av jakt och var notoriskt otrogen. Han har beskrivits om "pervers" och slog sin fru på 70-talet. Bosses släktingar har misstänkt att han vet ngt om Catrines död. Bosse jobbade i en livsmedelsbutik ca 5 km från hemmet.

Vi jobbar på. Vad du gör undrar jag.

Det är ju upp till var och en att bedöma vad som är intressant och vad som inte är det. Nu råkar det bara vara så att du och några till här tycker dessa är intressanta uppgifter, men som jag ser det så är det inte mer intressant än vad man skulle kunna läsa om 70 elva andra livsöden i en storstad. Man kan få fram en hel del info om hur många individer som helst, ja, t.o.m info som verkar mer eller mindre skumt och misstänkt, ja, om personer som aldrig ens behövt haft något med rättvisan att göra. För mig personligen är alla dessa uppgifter bara trivia, inget annat. Det har till dags dato inte blivit en enda liten tillstymmelse till ett "genombrott". Orden har bara blivit fler och fler, men samtidigt har aldrig ruta 1 lämnats. Vem har blivit klokare?

Professionella utredare beskylls av er läkarkramare ha ägnat sig åt en "låtsasutredning", men "Bosse", "Vincent", Gonerka och alla de övriga s.k. kandidaterna...vad har det varit, om inte just en låtsasutredning?

Och varför ska läkarna få "upprättelse", när ingen annan GM kunnat lyftas fram, vars aktiviteter tydligt talar för att de båda läkarna är oskyldiga? Och snälla, ta nu inte upp Quick-fallet ännu en gång. Det hör inte hit.
Citera
2013-10-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Nu råkar det bara vara så att du och några till här tycker dessa är intressanta uppgifter

Jag kan lova att det är många fler än vi som finner dessa nya personer och uppgifter intressanta, och det finns absolut ett utvecklat, allmänt intresse för vårt jobb i tråden. Utan dynamik och respons utifrån hade jobbet varit väldigt motigt kan jag säga. Kontakterna med nyckelpersoner - jag menar nu personer som mött personer som knutits till fallet - är fö mkt intressanta, och det är många flera än du tror som sätter värde på grävandet och trådens anslyser, särskilt de senaste månaderna.

Och varken du eller Hagenbach lyckas nu någonsin bemöta våra nya uppgifter konkret, tydligt, vilket inte förvånar. Svepande generaliseringar och ordbajsande har ju ingen betydelse, självklart inte. Denna debattråd centreras inte kring barnsligt tjafs, utan diskussioner och fakta. Jag noterar att du har börjat fuskbemöta inlägg, du lyckas inte skriva svar som direkt bemöter citerad text, vilket inte förvånar alls.

Citat:
Vem har blivit klokare?

Inte du såklart, men en massa andra människor blir klokare, och jag mottar en väldig massa PM med positiv respons, och om jag inte visste att många utomstående människor läste mina och andras närliggande inlägg och verkligen gillade dom så skulle jag inte orka ...
Citera
2013-10-18, 18:53
Bannlyst
Citat:
Jag kan lova att det är många fler än vi som finner dessa nya personer och uppgifter intressanta, och det finns absolut ett utvecklat, allmänt intresse för vårt jobb i tråden. Utan dynamik och respons utifrån hade jobbet varit väldigt motigt kan jag säga. Kontakterna med nyckelpersoner - jag menar nu personer som mött personer som knutits till fallet - är fö mkt intressanta, och det är många flera än du tror som sätter värde på grävandet och trådens anslyser, särskilt de senaste månaderna.

Och varken du eller Hagenbach lyckas nu någonsin bemöta våra nya uppgifter konkret, tydligt, vilket inte förvånar. Svepande generaliseringar och ordbajsande har ju ingen betydelse, självklart inte. Denna debattråd centreras inte kring barnsligt tjafs, utan diskussioner och fakta. Jag noterar att du har börjat fuskbemöta inlägg, du lyckas inte skriva svar som direkt bemöter citerad text, vilket inte förvånar alls.

Inte du såklart, men en massa andra människor blir klokare, och jag mottar en väldig massa PM med positiv respons, och om jag inte visste att många utomstående människor läste mina och andras närliggande inlägg och verkligen gillade dom så skulle jag inte orka ...

Jag skriver väl som jag gör, eftersom jag inte ger mycket för alla dessa s.k. alternativa GM. Och huruvida jag bemöter en text eller inte eller om jag gör det inte fullt ut, så har det enbart med leda att göra.

Frågan är bara vad alla dessa fakta är för någonting och vad man ska använda dessa till? Det är ju inte på något sätt fakta som kommit det som ni kallar för (tror är) sanningen närmare. Det har inte skett ett genombrott. Ni jobbar i princip bara vidare på uppgifterna ur den så kallade slasken och ni gör det pga att ni anser att de ursprungliga utredarna inte gjorde sitt jobb pga slarv, tunnelseende, inkompetens och annat mindre angenämt i form av personbedömningar. Ni befinner er just där ni befann er för 6 månader sedan.

Jaha? Klokare vad beträffar vem som dödat och styckat CdC? Ena dagen kan det vara Vincent och den andra dagen kan det vara någon Bosse, Uffe, en då mycket ung charkuterist, för att sedan kunna vara en jugoslav som ägde "Styckhallen"...ett hattande fram och tillbaka liknar ju inget annat än en kurragömmalek.
Citera
2013-10-18, 19:01
Medlem
Citat:
Jag skriver väl som jag gör, eftersom jag inte ger mycket för alla dessa s.k. alternativa GM. Och huruvida jag bemöter en text eller inte eller om jag gör det inte fullt ut, så har det enbart med leda att göra.

Frågan är bara vad alla dessa fakta är för någonting och vad man ska använda dessa till? Det är ju inte på något sätt fakta som kommit det som ni kallar för (tror är) sanningen närmare. Det har inte skett ett genombrott. Ni jobbar i princip bara vidare på uppgifterna ur den så kallade slasken och ni gör det pga att ni anser att de ursprungliga utredarna inte gjorde sitt jobb pga slarv, tunnelseende, inkompetens och annat mindre angenämt i form av personbedömningar. Ni befinner er just där ni befann er för 6 månader sedan.

Jaha? Klokare vad beträffar vem som dödat och styckat CdC? Ena dagen kan det vara Vincent och den andra dagen kan det vara någon Bosse, Uffe, en då mycket ung charkuterist, för att sedan kunna vara en jugoslav som ägde "Styckhallen"...ett hattande fram och tillbaka liknar ju inget annat än en kurragömmalek.

En "kurragömmalek" som värdelösa och korrumperade svenska snutar borde ha ägnat sig åt för 28-29 år sen......

Glädjedödare kan sticka och brinna. För övrigt.
Citera
2013-10-18, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En "kurragömmalek" som värdelösa och korrumperade svenska snutar borde ha ägnat sig åt för 28-29 år sen......

Och den s.k. utredningen (pga en bok) 1999 och några år framåt, då? Ledde ju liksom ingenstans. Det enda som producerades var en skrattretande gärningsmannaprofil, en betydligt mindre roande uppochnervändning av en till synes helt oskyldig mans bostad, bombsäkra uttalanden i media, som var allt annat än "bombsäkra", och en hel del annat som aldrig borde ha fått sina femton minuter i rampljuset ens. Idag borde alla inblandade skämmas ###### av sig. Inget ledde ens till åtal. De försökte med det s.k. dagboksvittnet, men efter många svettiga turer (för förhörsgubbarna), så lyckades de inte beslå henne med en enda sak som rimmade med "mened". Ja, man ska ligga lågt i skuldfrågan under en pågående utredning och/eller rättegång, men den som uppmanade till det gjorde allt annat än att ligga lågt. Dessa saker är långt mer skrattretande (och tragiska) än det ni läkarkramare velat göra gällande beträffande saker och ting kretsande runt den ursprungliga utredningen.
Citera
2013-10-18, 19:27
Medlem
Nehe du. Din satans lilla glädjedödare.....
"VI" som gräver seriöst här är inga läkarkramare.....möjligen är vi rättssäkerhetsivrare.
Ett begrepp som du är fjärran ifrån....

[bQUOTE=Hagenbach|45733744]Och den s.k. utredningen (pga en bok) 1999 och några år framåt, då? Ledde ju liksom ingenstans. Det enda som producerades var en skrattretande gärningsmannaprofil, en betydligt mindre roande uppochnervändning av en till synes helt oskyldig mans bostad, bombsäkra uttalanden i media, som var allt annat än "bombsäkra", och en hel del annat som aldrig borde ha fått sina femton minuter i rampljuset ens. Idag borde alla inblandade skämmas ###### av sig. Inget ledde ens till åtal. De försökte med det s.k. dagboksvittnet, men efter många svettiga turer (för förhörsgubbarna), så lyckades de inte beslå henne med en enda sak som rimmade med "mened". Ja, man ska ligga lågt i skuldfrågan under en pågående utredning och/eller rättegång, men den som uppmanade till det gjorde allt annat än att ligga lågt. Dessa saker är långt mer skrattretande (och tragiska) än det ni läkarkramare velat göra gällande beträffande saker och ting kretsande runt den ursprungliga utredningen.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in