Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-18, 23:23
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Seriemördarperspektivet är värt att ta upp när man diskuterar de tre olösta prostitutionsmorden i Stockholm 1982-1984, det var ju trots allt 3 prostituerade kvinnor det är fråga om.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article11714017.ab

Borgnäs teorier om en seriemördare är självklart bara teorier men det är olyckligt att en seriemordsanalys aldrig har genomförts så att det gick att få klarhet om det fanns något gemensamt mellan dessa tre fall, Stockholmpolisen gjorde väl någon halvhjärtad ansats till att utreda om det fanns något sammanband mellan morden i början av 90-talet men det slutade inte med nåt resultat, varför vet ingen.

Jag tycker själv att närheten till olika sjukhus sett från de tre fyndplatserna (4 i Da Costa-fallet) är rätt så märklig förutom närheten till E4 då.
Ingen mer som har funderat över detta ?
Långbro, Löwenströmska och KS ligger ju i hyfsat nära anslutning till de platser där kvinnorna hittades.
På vilket sätt är närheten till sjukhus relevant i teorin tycker du?
Citera
2013-11-19, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
ASJ-Fruehauf verkar främst vara stora timmersläp. Sådana knappt någon har användning för i Stockholm. Men kanske finns det mindre släp också som heter ASJ-Fruehauf? Vet nån vad för släp denna APN 417 var? Denna Volvo och denna Ford var lastbilsregistrerade. Men vad var det för fordon egentligen? Lastbilar, skåpbilar, pickuper? Vet någon?
Jag kan inte hitta någon Volvomodell som heter F-70. Förstår någon vad det är? Volvo F7 däremot var en halvstor lastbil, som byggdes från 1978 och framåt.

Nej, Vincent använde nog inte ett timmersläp. Fruehauf vekar vara ett stort företag, och de har säkert tillverkat massor av olika modeller, specialsläp osv.

Jag håller på och rotar efter detaljfakta, vi får se vad som händer. Eftersom jag har har reg-nummer bör jag kunna hitta mer fakta, modell osv.

Jaså, både VOLVON och Forden var lastbilar, och precis, frågan är vilka sorter, hur stora de var osv.

Jag har inte heller hittat ngn F-70, de kanske skrev fel?

Vincent var ju flyttgubbe, och firman skulle syssla med uthyrning av truckar, godstransporter och därmed förenlig verksamhet, så de pysslade nog med allt möjligt, och hade väl långa jättebilar, som andra flyttfirmor.

Men hur som helst så är det högst underligt att Vincent lyckas pricka in 3 intressanta tidpunkter 1985, när han ska redogöra för bilparken. Är det en slump är det en makalös superslump.

Och Vincent kan iofs ha varit så alkoholdimmig att han faktiskt inte höll reda på månaderna, han kanske inte hade en aning om att han lät skum när han berättade om bilarna och släpet.

Talade han sanning om sitt supande så var det riktigt illa, då var han gravt alkoholiserad, och de medföljande problemen är självklara (minnesluckor, överslagshandlingar, kaos). Enligt Vincent själv var han full också i jobbet, och tydligen dök han upp full och förbannad på någons kontor, det var ngn affärsgrej som gick i stöpet.

Tyvärr kan vi inte riktigt bedöma Vincents utsagor, eftersom personkällorna inte vill medverka.

Enligt Vincent själv var han så nersupen (from 1982) att han inte hade koll på firman, och folk berättade att han gjort saker som han inte kom ihåg för fem öre.

Vi behöver uppenbarligen ngn som kan fylla i luckorna här, ngn som kan säga om detta är sant eller inte. Det är högst troligt att Vincent talade sanning, han hade ngn sorts missbruksproblem, och såg riktigt risig ut i medelåldern, men han ljög ju också som en häst travar (fan, förlåt).
Citera
2013-11-19, 06:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Intervju med Lars Grönwall: http://imageshack.us/photo/my-images/69/am6v.jpg/
Insändare: http://minfil.org/L4Vcbeb7b1/Internationalen_22_2000.pdf
En till artikel "Debatten om styckmordet har urartat" http://imageshack.us/photo/my-images/440/3kpq.jpg/

Skrämmande läsning. Mycket illustrerande. Man förstår att detta absurda justitiemord kunde äga rum med figurer som Grönwall i rollbesättningen. Otäck typ.
Citera
2013-11-19, 08:22
Medlem
Ursprungligen citerat av]slemwalker: [/b]
Citat:
Det som jag själv VET är sant är att de här läkarna var kända kunder hos många i sexbranchen.

Första gången jag läser att även TA betraktades som känd sexköpare av de prostituerade. Någon insatt som kan bekräfta (kanske Lawnmoverman2011?) eller dementera (kanske Eremona?) ? Gärna med källhänvisning/citat ur dokumentation.
Citera
2013-11-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det vart en riktigt ahaupplevelse när jag såg sambandet mellan Hanna Olsson och Margit Norell, plötsligt fick vansinnet i fallet en logisk förklaring och det vart uppenbart varför alla sprang omkring som yra höns och jagade spöken som inte fanns.

Om inte MN hade fått så djävla stort inflytande på fallet som hon fick via HO så hade det förmodligen kunnat lösas.
Jag har också läst boken nu, kopplingarna är obehagliga och besvärande. Man undrar hur många människors liv denna skvatt galna människa Margit Norell hann föröda?

Sven-åke Christianson var själv medlem i den snäva krets människor som gick i utbildning hos Margit Norell. Man förstår varifrån hans egenpåhittade ideer kommer från när det kommer till barnets vittnesmål. Likt en charlatan i tungomål så spottade han ur sig än det ena än det andra av stolligheter kring minnesforskning under ed i rättegången.

För er som undrar så ligger S-Å Christianson bakom barnets berättelse och tolkningen av trovärdigheten i denna.
Citera
2013-11-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procyonides

"Första gången jag läser att även TA betraktades som känd sexköpare av de prostituerade." Någon insatt som kan bekräfta (kanske Lawnmoverman2011?) eller dementera (kanske Eremona?) ? Gärna med källhänvisning/citat ur dokumentation.

Denna kvinna skrev också i samma inlägg: "Jag kände också Hanna när boken "Catrine och rättvisan" skrevs. Hanna var och är en hederlig kvinna. Hon trodde 1000 procent på det hon upplevde som sanningen. Mycket av boken kan inte ifrågasättas."

Jasså? Kan inte "mycket av HOs bok ifrågasättas"? Pga att HO trosmässigt var 1000% blind, eller vadå? Mycket märkligt. Jag tror det kan vara bra att se objektivt på saker och ting. I övrigt finner jag inlägget mycket intressant om man bortser från vilka hon känner som inte har med fallet att göra, vill säga.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-19 kl. 10:23.
Citera
2013-11-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procyonides

Första gången jag läser att även TA betraktades som känd sexköpare av de prostituerade. Någon insatt som kan bekräfta (kanske Lawnmoverman2011?) eller dementera (kanske Eremona?) ? Gärna med källhänvisning/citat ur dokumentation.

Det har framförts vid ett flertal tillfällen, bla i en artikel av Åsa Westerlund Karlsson i tidningen Offensiv.
Enligt Westerlund Karlsson kunde 80 (!) kvinnor vittna om att de haft både obducenten och allmänläkaren som stamkunder. Det finns ingen sanning bakom dessa påståenden, se Per Lindebergs genmäle till Kristina Hultmans recension av Döden är en man.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-11-19 kl. 11:38.
Citera
2013-11-19, 16:49
Medlem
Expressen 8 april 1991, "Vi måste få veta vad som hände Catrine" av Marika Ehrenkrona:
http://imageshack.us/photo/my-images/69/ghy7.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/855/1tun.jpg/
Citera
2013-11-19, 19:33
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det har framförts vid ett flertal tillfällen, bla i en artikel av Åsa Westerlund Karlsson i tidningen Offensiv.
Enligt Westerlund Karlsson kunde 80 (!) kvinnor vittna om att de haft både obducenten och allmänläkaren som stamkunder. Det finns ingen sanning bakom dessa påståenden, se Per Lindebergs genmäle till Kristina Hultmans recension av Döden är en man.

Najs artiklar som vanligt. Men vad skulle det spela för roll för fallet i fråga så som HO ville få fram att de prostituerade skulle få vittna, vad skulle det hjälpt? Vad ville hon få fram som tillförde fallet? Motiv, ett generellt motiv att sexköpare oftast inte är trevliga mot sexsäljaren?

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa åklagarsidan, hjälp mig att förstå.
Tydligen gör skribenterna i artiklarna det( kanske inte PL och Gillou)..
Citera
2013-11-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Jag körde också fast på F7 / F70 men hittade en manual på någon sida. Det tycks vara en lastbil och man kan tänka sig att 70 är större, för tyngre last(?). Det är inte lätt att hitta info om dessa bilar men det är givetvis så hett det kan bli. Tack Schlesien för info om timmersläp, PMa gärna om du vet mer

Jag tror jag har hittat rätt källor nu, och jag ska göra mitt bästa för att få tydlig info om bilarna och släpet.

Att Vincent nämner 2 bilskrotningar nära Catrines död ("på sommaren" 1984 och på hösten, "i oktober"), och att han avyttrade en släpvagn dagen efter att polisen besökt Eugeniavägen 25 den 18/10 (där en "storväxt man" pratat genom ett öppet fönster och ljugit om Vincents hälsa), allt är såklart högst anmärkningsvärt (i ljuset av övrig info såklart).

Jag undrar också om man kan få fram detaljkartor över Eugeniavägen, med husnummer och tydliga huskonturer. Jag vill detaljkolla, jag vill se hur nära fyndplats 2 var E-vägen 25 och hur vägnätet funkade, hur långt det var mellan säckarna och E-vägens mynning osv.

Säckarna låg nu en bra bit in på E-vägen, och jag antar att det säger ngt, det vittnar väl om att gärningsmannen kände trygghet i området. E-vägen var väl enkelriktad, om jag minns rätt, och en bilburen gärningsman kunde alltså bli "låst" och/eller upptäckt av inkommande fordon, och det fanns ingen flyktväg med bilen - en stor risk att ta.

Man kan också notera mängden kroppsdelar: 3 st vid Talludden och 6 st på E-vägen. Jag är ute på hal is igen, men det är ju möjligt att detta har en krass förklaring: om E-vägen var utgångspunkten så samlades kanske alla kroppsdelar på en plats, de baxades kanske en kort bit, i väntan på vidare transport.

Prio ett var då styckningen, prio två var att rensa utrymmet, lokalen, bilen, vad det nu var, och prio tre var att sprida ut kroppsdelarna, tex vid Talludden, där närheten till sexhandeln kunde kollra bort folk ... och av ngn anledning så kanske arbetet avbröts. Ja, jösses, jag flummar lite nu, men detta scenario känns rätt troligt för mig.

Säckarna vid Talludden låg ju tätt, men mellan säckarna på E-vägen fanns en grov stubbe, och jag får en känsla, jag tror att gärningsmannen var slarvigast på E-vägen, men det är bara en känsla, som sagt var ...

Ja, nu har jag dillat klart.
Citera
2013-11-19, 20:27
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Najs artiklar som vanligt. Men vad skulle det spela för roll för fallet i fråga så som HO ville få fram att de prostituerade skulle få vittna, vad skulle det hjälpt? Vad ville hon få fram som tillförde fallet? Motiv, ett generellt motiv att sexköpare oftast inte är trevliga mot sexsäljaren?

Jag förstår inte hur det skulle hjälpa åklagarsidan, hjälp mig att förstå.
Tydligen gör skribenterna i artiklarna det( kanske inte PL och Gillou)..
Bland annat ville hon ju skapa en bild av att Härm skulle vara känd bland de prostituerade på Malmskillnadsgatan. Hon ville försöka skapa en koppling mellan Härm och da Costa. Som på beställning dök det ju upp en outsinlig grupp prostituerade som var beredda att vittna, och då för samma syften som Hanna Olsson arbetade för. Och många av de prostituerade stod nog i skuld till Hanna Olsson, på ett sätt eller annat.

När man nu inte kunde ta in tiotalet prostituerade, vissa även narkomaner, i rätten, så blev det positivt ändå för Hanna Olsson. Hon kunde ju då spela på att "prostituerade inte hade något att säga till om".
Citera
2013-11-19, 21:55
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Bland annat ville hon ju skapa en bild av att Härm skulle vara känd bland de prostituerade på Malmskillnadsgatan. Hon ville försöka skapa en koppling mellan Härm och da Costa. Som på beställning dök det ju upp en outsinlig grupp prostituerade som var beredda att vittna, och då för samma syften som Hanna Olsson arbetade för. Och många av de prostituerade stod nog i skuld till Hanna Olsson, på ett sätt eller annat.

När man nu inte kunde ta in tiotalet prostituerade, vissa även narkomaner, i rätten, så blev det positivt ändå för Hanna Olsson. Hon kunde ju då spela på att "prostituerade inte hade något att säga till om".
Tack för ett bra förklarande, men en koppling mellan TH och prostituerade gör ju inget mer än just att koppla ihop TH med just prostituerade dvs snaran dras åt lite grann, inte mer.
Att mycket svaldes med hull och hår kunde väl knappast ens HO räknat med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in