2013-10-16, 19:03
Medlem
Mark Gs avatar
Hur svårt kan det vara egentligen?

0,04 % av 100 liter = 0,04 liter

0,04 % av 100 milliliter = 0,04 milliliter

Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Den var ju för svår för dig i alla fall.

Detta är genomgående för huvuddelen av alarmisternaatt de helt enkelt har för dåliga kunskaper för att kunna se svagheterna i CAGW-teorin. Undantag finns, främst bland "klimatforskarna", men de lyckas upprätthålla den kognitiva dissonansen genom självsuggerering.

Skulle Du kunna vara så vänlig och förklara vad Du menar med "dåliga kunskaper" och specificera vilka svagheter vi inte ser... Eller glöm det förresten. Din trovärdighet är, liksom värdet av din argumentation, ganska exakt lika med noll. Det är också väldigt enkel matematik.
Citera
2013-10-16, 19:44
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G

Skulle Du kunna vara så vänlig och förklara vad Du menar med "dåliga kunskaper" och specificera vilka svagheter vi inte ser... Eller glöm det förresten. Din trovärdighet är, liksom värdet av din argumentation, ganska exakt lika med noll. Det är också väldigt enkel matematik.
När du presenterat formeln för det understrukna påståendet så ska jag tro att du vet något om enkel matematik.
Citera
2013-10-16, 19:48
Medlem
Aliennas avatar
Citat:

Självklart! Och...?

Vad du vill säga med dina uträkningar, är mindre självklart.
Citera
2013-10-16, 19:53
Medlem
Fris avatar
Vad är i grunden förklaringen till varför det finns 500 gånger högre halt syrgas än koldioxid i atmosfären? Växtlighetens biomassa måste ju vara överväldigande jämfört med animaliskt liv.
Citera
2013-10-16, 19:54
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Självklart! Och...?

Vad du vill säga med dina uträkningar, är mindre självklart.

Att du har fel naturligtvis.
Citera
2013-10-16, 20:13
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Att du har fel naturligtvis.
Jasså!
Ja då får jag väl räkna om, och se om jag kan få ett bättre resultat denna gången.

(Jag trodde att det var Du som räknat fel...)
Citera
2013-10-16, 20:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad är i grunden förklaringen till varför det finns 500 gånger högre halt syrgas än koldioxid i atmosfären? Växtlighetens biomassa måste ju vara överväldigande jämfört med animaliskt liv.
Växtligheten växer tills koldioxiden "tar slut", dvs kommer ner till så låg nivå att det blir för jobbigt för växterna att fånga in den.
Citera
2013-10-16, 21:13
Medlem
Aliennas avatar
Nu har jag räknat om. Jag hade fel!

Det handlar mycket riktigt om dricksglas, och inte stora akvarium...
Citera
2013-10-17, 13:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Växtligheten växer tills koldioxiden "tar slut", dvs kommer ner till så låg nivå att det blir för jobbigt för växterna att fånga in den.

I min biologibok står det att det beror på att växterna i havet producerade syre i årmiljoner innan djurlivet på land tog fart. Men experterna här i tråden verkar ha koll på läget.
Citera
2013-10-17, 14:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I min biologibok står det att det beror på att växterna i havet producerade syre i årmiljoner innan djurlivet på land tog fart. Men experterna här i tråden verkar ha koll på läget.
Visst är naturen fantastisk! Men att tro att den fixar alla problem som vi människor ställer till med är ju lite väl naivt och ansvarslöst.
Men som du säger, experterna här i tråden har ju koll. De har förstås helt rätt, vi behöver inte bekymra oss.
Citera
2013-10-17, 17:06
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

I begynnelsen var koldioxid

Fotosyntes har under lång tid frigjort syret samtidigt som organiska material har skapats. Vanligen bryts dessa ner, men en del av dem har blivit bl a fossila bränslen. Huvuddelen av koldioxiden har dock försvunnit från atmosfären genom att den tagits upp av vittrande berg.

För att skapa den mängd fritt syre vi har idag skulle det ta dagens växtlighet ca 2000 år. Att återskapa koldoxidhalterna under kambrium genom att förbränna fossila bränslen är omöjligt.
Citera
2013-10-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Orkar inte läsa hela tråden. Kan någon sammanfatta den nya IPCC raporten?
Det tror jag knappast, men bra att veta är att rapporten säger att:
-CAGW är helt osannolikt, tippingpoints finns inte.
-Man är nu 95% säker på att människan ligger bakom merparten av den globala uppvärmningen efter 1950. (De har höjt från 90%, men har kortat perioden till från 1950. En meningslös lek med siffror som inte betyder någonting, men som Karin Bojs tyckte var väldigt viktigt.)
-Klimatkänsligheten ligger sannolikt mellan 1,5-4,5°c. (Nedre gränsen är sänkt från 2°c till 1,5°c från förra rapporten AR4, vilket gör att man är tillbaka i samma spann som i de tidigare rapporterna innan AR4, alltså man har inte kommit någonstans här.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in