Citat:
Nej,det säger jag inte. Vad jag framhåller är att frukterna av mitt arbete används för åtgärder som är dyra och ineffektiva och dessutom genomförs dessa åtgärder för att lösa ett (enligt min mening) ickeexisterande problem.
Ursprungligen postat av Melange5738
Det blir ju en aning komplicerat om du säger att "frukterna av DITT arbete" likställer användandet av fossila bränslen.
Jag tycker mig ha förstått att du har en rätt avslappnad inställning till CO2 utsläpp och deras påverkan på den globala uppvärmningen, vilket överensstämmer med min inställning.
Citat:
Eftersom vi inte har några effektiva sätt att lagra elektrisk energi på måste all energi produceras samtidigt som den ska användas. Vindkraften är svår att planera för (vi har svårt att veta när det kommer att blåsa lagom mycket) dessutom, till sin natur, fungerar den som sämst när den behövs som mest (högtryck på vintern, sol, vindstilla, -20 grader).
Ursprungligen postat av Melange5738
Ett vindkraftverk behöver en hel del resurser för att tillverkas men efter att det producerats krävs inte en exponentiell exploitation på jämförbar nivå. Att du ens använder ineffektivitet som argument i en tråd om koldioxidutsläpp är märkligt...
Därför kräver all vindkraft att vi också investerar i reglerkraft för att kompensera för variationer i tillgången på vind-el. Den enda typ av reglerkraft som finns tillgänglig är baserad på fossila bränslen. (Både kärn- och vattenkraften är förhållandevis tröga system som dåligt lämpar sig för att parera oplanerade snabba förändringar. (Kärnkraften tar tid att starta upp och stänga ner, turbinerna är dimensionerade för att gå vid en viss produktion. Vattenkraftens turbiner är konstuerade för en viss produktion, t.ex. kan andra vattenflöden genom turbinerna skada dem pga. kavitation, etc.)).
Sveriges elproduktion är idag, så gott som helt fossilfri. Vi baserar vår energiförsörjning på vatten- och kärnkraft och har en viss mängd reglerkraft i beredskap för att kunna kapa toppar som uppstår, t.ex. vid oförutsedda produktionsbortfall.
Ju mer vindkraft vi bygger desto mer fossilkraft kommer vi att behöva ha i beredskap! Alternativet är att förlita oss på import av Tysk, eller Dansk, dyr kolkraftsel, eller Finsk kärnkraftsel.
Dessutom bör vindkraften utsättas för ordentligt genomarbetade livscykelanalyser där såväl byggnation, reglerkraft som framtida skrotning ingår för att få ett rimligt pris/producerad MW. Jag har ännu ej sett några sådana analyser.
Jag tycker att vårt nuvarande produktionssystem fungerar relativt väl. I takt med ökade energibehov anser jag att främst kärnkraften bör byggas ut. Jag tror också att relativt mycket energi kan vinnas genom att låta små, lokala energiproducenter sälja el till nätet. Detta har fram till nutid varit förhindrat av politiska beslut, och tekniska begränsningar.
Alltså, OM man tror på att CO2 utsläpp är ett problem så är inte storskalig vindkraft en bra lösning på problemet!
Detta för oss tillbaka till det som jag ser som den intressanta diskussionen; antropogen global uppvärmning, och eventuellt katastrofal sådan.
Jag är helt på det klara med att vi är inne i en period av global uppvärmning. Dels i det kortare perspektivet, sedan 1600-talets "lilla istid" och dels i den interglaciala period vi befinner oss i. Politiskt och massmedialt är det idag helt avgjort att det är antropogena utsläpp av CO2 som är skulden till uppvärmningen, och att det dessutom krävs kraftfulla överstatliga åtgärder för att komma till rätta med problemet. Det pratas om "Consensus" och "Science is settled".
Jag tror inte på detta! Jag tror inte på det förrän någon, någonstans kan presentera vederhäftiga vetenskapliga resultat som stödjer hypotesen. Ingen har ännu, oavsett vad massmedia påstår, gjort detta!
Jag tror på den vetenskapliga metodiken. Jag tror på hårda fakta och siffror! Siffror och fakta som kan vägas mot varandra och mot andra resultat. Hypoteser som kan läggas fram, prövas och förkastas, förfinas och eventuellt, kanske, i slutänden, accepteras som den modell som, för tillfället, bäst beskriver verkligheten. Tills nya resultat presenteras...
Jag tror inte på en vetenskap styrd av politiken, där ändamålen helgar medlen. Där rådata från experiment inte presenteras och tillåts granskas av kollegor. Jag tror inte på vetenskap som baserar sig på modeller eller scenarior som ibland träffar rätt, men samtidigt fullständigt missar målet. Jag tror inte på hypoteser som inte förmår att ta med i beräkningen empiriska data som driver längre och längre ifrån de resultat som hypotesen förutspår.
Jag ger dig rätt i så mån att det kan finnas massvis med parametrar som påverkar den globala uppvärmningen; vattenånga, metan, aerosoler, kosmisk strålning, solstrålning, molnbildning, etc.
Men, just nu, i den fas som vi befinner oss, när politiker och andra ropar på "kraftfulla åtgärder" för att stoppa den pågående rusningen mot en katastrof orsakad av, och endast av, antropogena utsläpp av CO2. Just nu är det den frågan som är viktigast att diskutera!