Citat:
Ursprungligen postat av
Alienna
... växthusgasens lilla mikrokomponent.
En andel på 0,04% kan nog inte göra något större väsen av sig. (Om man tänker lite logiskt.) Möjligen en minimikroskopisk påverkan. Kanske så liten att den inte går att hitta...
En fördubbling, till 0,08%... Det är ju bara en lite större mikro. Precis som två droppar i havet, är dubbelt så mycket som bara en droppe.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mark G
Det jag vill visa är att Alienna bara förvillar och vilseleder genom att hävda att 0,04 % (400 ppm) är som ”en droppe i havet” eller, nu senast, som en droppe i 125 - 500 liter vatten (beroende på hur stor droppe man räknar med), när det själva verket kan jämföras med en droppe i ett vattenglas.
En enda droppe gör skillnad om det t.ex. handlar om ett starkt färgämne eller ett dödligt gift.
Och du förvillar genom att påstå att jag förvillar.
Om du läser det jag skrev, så kan du se att jag ingenstans hävdar att 400 ppm är som en droppe i havet.
Det jag talar om är "fördubbling" (av vad som helst - här andel %). Att fördubbla någonting som är mikroskopiskt litet, medför inte att det helt plötsligt blir stort. Det är fortfarande mycket mycket litet. En fördubbling av en droppe
till exempel, är inte mer än två droppar.
En droppe 0,2 ml i ett vattenglas (25 ml) är nog lite mer än 0,04%... (0,2 ml i ett 500 liters akvarium däremot, är 0,04%).
Om vi skall blanda in starka färgämnen och starka gifter i ekvationen, så handlar diskussionen om tillförsel av ytterligare ppm starkt färgämne/gift (växthusgas) till redan starkt färgämne/gift (växthusgas)...