Citat:
Ursprungligen postat av
qwertyuiop81
det här med BTC verkar så invecklat men nu är det någon som vill ha betalt över det så jag får ge det en chans...
Jag har en plånbok på blockchain.info men hur får jag in btc på mitt konto? Har letat runt och kanske hittat svaret men jag blir så osäker på hur det faktiskt är.
Bitstamp, är det där jag kan köpa valutan?
1. Det är bättre å ha dina BTC på din dator
om du har säkrat din dator. Använd ett plånbok program som electrum, multibit eller bitcoin-qt. Märk att om du har virus/trojan/whatever på din dator eller din hårddisk gör sönder så är dina BTC gone with the wind. Om du inte vet så mycket om datorer är en online wallet ett bättre alternativ. Du behöver inte det ifrån en separat tjänst, om du öppnar ett konto hos Kapiton får du f.eks en plånbok där.
2. "Konto nummer" för Bitcoins är i formatet
1HGone4ckC3vTWfFYiKjcHj6XyvpmfTcdi och om du köper någon stans trycker du bara uttag och skriver in den adress du vill skicka till. Hos Kapiton går du till "Uttag" och skriver in Adress: och Mängd: och that's it.
Du kan köpa BTC ifrån Safello (tjänst som säljer till marknadspris) kapiton (marknadsplats), localbitcoins (tjänst motsvarande blocket), bitstamp (marknadsplats) och många andra platser. Det finns ett urval av marknadsplatser i alla länder.
Om du skal betala någon så kan du bra köpa BTC någon plats och skicka BTC direkt därifrån till den du skal betala sin adress. Det är inte så svårt.