Citat:
Ursprungligen postat av
jsb
Hur länge kan det här hålla?En valuta som endast är till för spekulation bode väl vara dödsdömd på sikt? Eller tänker jag fel?
Jag tror du tänker rätt - och här är mitt resonemang kring det:
Den svenska kronan - papperslappen - representerar i del - Sveriges existerande BNP. BNP är en representation av förbrukade naturresurser kombinerat med förädling och humankraft. Ponera att vi hittar en ny lithium-källa och exporterar den - så ökar teoretiskt BNP.
KRONAN använder vi för att förenkla transaktioner i detta system. Dvs, kronan i sig har inget egenvärde, utan det är varan den virtuellt transporterar. Hundralappen kan nämligen skapas i det oändliga nästan helt utan ansträngning.
BITCOIN är precis tvärtom - Värdet ligger i själva systemet. Det krävs ett fiktivt arbete för att "gräva" fram dessa mynt. Man"skapar" värdet. Detta är ett logiskt inkompatibelt med vårt nuvarande ekonomiska system då Bitcoin inte går att använda till något. Koppar, Silver och Guld har egenvärden och går att använda. 1 äpple är värt mer än 1000 bitcoin ur ett praktiskt perspektiv. Det som pågår nu är därför 100% spekulation.
Nu är dessutom Bitcoin passerat i tekniska funktioner av andra system - bland annat ETH och DSH - Men detta har i stort ignorerats - varför Bitcoin idag endast handlas och produceras för att det är en isolerad mania. Tulip-Mania. Det är dödsdömt, frågan är såklart - NÄR DÖR BITCOIN?
1. Uppstartsfasen - Passerad
2. Första säljfasen - Passerad
3. Medial uppmärksamhet - Passerad
4. Entusiasm - Passerad
5. Girighet <- HÄR ÄR VI NU
6. Desillusion <- ELLER HÄR
7. Den nya paradigmen - KOMMER
8. Förnekelse - KOMMER
9. Rädsla - Nedgång - med många Bulltraps - KOMMER
10. Kapitulering - KOMMER
11. DEATH OF BITCOIN - 2019 till 2020
Överlever Bitcoin 2019 är jag förvånad. Men det är minst 1 år av hybris och mania kvar och då är möjligen Bitcoin-kursen 10K plus.
OFF-TOPIC: Jag har i en annan tråd spekulerat (delvis vilt) om den kommande ekonomiska implosionen. Bitcoin ligger tydligt i den tidslinjen - Och visar hur instabil världen är idag. 95-99% av allt kapital måste raderas så att någon trillion USD kommer gå upp i rök i denna bubbla är därför mer än rimligt.