Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Din uppfattning är inte bara ovanlig, den kommer dessutom att revolutionera all forskning som har med trafiksäkerhet att göra. Hädanefter kommer all forskning att fokusera på bilister som kör sakta medan forskningen däremot slipper koncentreras på fortkörare.
Kan vi tänka oss en fallande skala där det krävs alltmer kunskap och erfarenhet ju långsammare vi kör?
Vad händer när vi når 0-punkten dvs står stilla med bilen? Det borde rimligtvis kräva extrakurser för oss bilister.
Tänk nu efter noggrant: Vilka risker finns vid vägar där hastighetsbegränsningen 30 sätts? Barn, äldre, skymd sikt, husdjur, cyklister, övergångsställen, skolor, kanske stadens lokala alkisbänk där folk inte är så försiktiga med vad de går.
Om du kör i 50 på den vägen, vad händer då? Jajamen, du dödar varenda kotte som råkar stega ut i vägen.
Stor procentuell skillnad på antal döda om man kör 30 eller 50 här.
Vad finns det för risker där hastighetsbegränsningen 70/90 sätts? Antagligen inte många, förutom möjligen skymd sikt åt sidorna, skarpa kurvor eller gropig väg. Jag nämnde dock att vägen hade totalt fri sikt åt sidorna och var rak så långt det går att se, och jag har svårt att tro att du grundar hela din argumentation på att vägen potentiellt kan vara gropig.
Vad händer då om du kör in i något i 140 på den vägen? Din bil blir möjligen lite plattare än den hade blivit om du kört och krockat i 90, men du är lika död som du hade varit då.
Ingen större procentuell skillnad på antal döda beroende på om man kör 70 eller 140 här.
Förstår du nu? Det finns en anledning till att 90% av körlektionerna spenderas på vägar med hastighetsbegränsning under 70 km/h, det är där det finns mest att lära och mest faror att akta sig för - alltså där det är svårast att köra. I högre farter är det bara att hålla ner gaspedalen och styra, för anledningen till att hastighetsbegränsningen är slappare är pga att det helt enkelt finns mindre faror åt sidorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Jag har utgått från vad som är skrivet i inlägget. Jag har dessutom följande inlägg på näthinnan...
Det finns med andra ord inte mycket som talar för en sund säkerhetsuppfattning hos den medlemmen.
Erfarenhet vid ratten ger dig körvana, men hjälper föga när det gäller att ta till logiska resonemang.