2013-10-13, 12:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Det har jag verkligen inte, det krävs garanterat mer kunskap och erfarenhet för att köra sakta än för att köra snabbt. Köra snabbt är ju bara att hålla ner gaspedalen och styra.

Din uppfattning är inte bara ovanlig, den kommer dessutom att revolutionera all forskning som har med trafiksäkerhet att göra. Hädanefter kommer all forskning att fokusera på bilister som kör sakta medan forskningen däremot slipper koncentreras på fortkörare.

Kan vi tänka oss en fallande skala där det krävs alltmer kunskap och erfarenhet ju långsammare vi kör?

Vad händer när vi når 0-punkten dvs står stilla med bilen? Det borde rimligtvis kräva extrakurser för oss bilister.
Citera
2013-10-13, 13:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Din uppfattning är inte bara ovanlig, den kommer dessutom att revolutionera all forskning som har med trafiksäkerhet att göra. Hädanefter kommer all forskning att fokusera på bilister som kör sakta medan forskningen däremot slipper koncentreras på fortkörare.

Kan vi tänka oss en fallande skala där det krävs alltmer kunskap och erfarenhet ju långsammare vi kör?

Vad händer när vi når 0-punkten dvs står stilla med bilen? Det borde rimligtvis kräva extrakurser för oss bilister.

Läs om det igen och förstå skillnaden.

Att köra 50 där det är 30 är ett mycket trafikfarligare beteende än att köra 140 där det är 90. Det beror på flera saker:

- i 30-områden finns det åtskilligt fler oskyddade trafikanter (det är därför det är 30)

- En bil i 50 som kör på en oskyddad trafikant leder i 90 % av fallen till döden för den oskyddade trafikanten

- 90 är i sig en tillräcklig hög hastighet för att inte kunna klara sig i prekära situationer. Att köra 140 ger inte procentuellt sett lika stor riskökning som att köra 50 vid 30.

Sedan är det naturligtvis så att om den allmänna fartgränsen sänktes [och bilarna inte tilläts gå fortare än 70] så skulle vi få färre olyckor. Det kan dock inte nog påpekas att små hastighetsökningar i låga farter är mer riskhöjande än större hastighetesökningar i höga farter. Det är ju grunden i procenträkningen.

Det är ju inte för intet som det blir rapport till åklagare vid överskridande av hastighetsgräns med >20 km/h upp till hastighetsbegränsning 50 km/h.
Citera
2013-10-13, 13:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Läs om det igen och förstå skillnaden.

Jag har utgått från vad som är skrivet i inlägget. Jag har dessutom följande inlägg på näthinnan...

Citat:
Jag tog körkort för bara några månader sedan, och jag är fortfarande lite osäker vid fyrvägskorsningar. Måste tänka efter några sekunder på vem som ska köra först.

Citat:
Sen blir jag ibland omotiverat arg på folk som kör lagligt där det inte behövs. Ett exempel är en lååång raksträcka med öppna fält bredvid som ligger på vägen till min flickvän, där hastighetsgränsen är satt till 70. Det finns inget jag stör mig mer på än folk som verkligen kör 70 där!

Som tur är så ligger de flesta i 140, så det är bara att haka på de dårarna.

Det finns med andra ord inte mycket som talar för en sund säkerhetsuppfattning hos den medlemmen.
Citera
2013-10-13, 14:08
Medlem
JBugsters avatar
Citat:

Tänk nu efter noggrant: Vilka risker finns vid vägar där hastighetsbegränsningen 30 sätts? Barn, äldre, skymd sikt, husdjur, cyklister, övergångsställen, skolor, kanske stadens lokala alkisbänk där folk inte är så försiktiga med vad de går.
Om du kör i 50 på den vägen, vad händer då? Jajamen, du dödar varenda kotte som råkar stega ut i vägen.
Stor procentuell skillnad på antal döda om man kör 30 eller 50 här.

Vad finns det för risker där hastighetsbegränsningen 70/90 sätts? Antagligen inte många, förutom möjligen skymd sikt åt sidorna, skarpa kurvor eller gropig väg. Jag nämnde dock att vägen hade totalt fri sikt åt sidorna och var rak så långt det går att se, och jag har svårt att tro att du grundar hela din argumentation på att vägen potentiellt kan vara gropig.
Vad händer då om du kör in i något i 140 på den vägen? Din bil blir möjligen lite plattare än den hade blivit om du kört och krockat i 90, men du är lika död som du hade varit då.
Ingen större procentuell skillnad på antal döda beroende på om man kör 70 eller 140 här.

Förstår du nu? Det finns en anledning till att 90% av körlektionerna spenderas på vägar med hastighetsbegränsning under 70 km/h, det är där det finns mest att lära och mest faror att akta sig för - alltså där det är svårast att köra. I högre farter är det bara att hålla ner gaspedalen och styra, för anledningen till att hastighetsbegränsningen är slappare är pga att det helt enkelt finns mindre faror åt sidorna.

Citat:
Jag har utgått från vad som är skrivet i inlägget. Jag har dessutom följande inlägg på näthinnan...

Det finns med andra ord inte mycket som talar för en sund säkerhetsuppfattning hos den medlemmen.

Erfarenhet vid ratten ger dig körvana, men hjälper föga när det gäller att ta till logiska resonemang.
Citera
2013-10-13, 14:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Erfarenhet vid ratten ger dig körvana, men hjälper föga när det gäller att ta till logiska resonemang.

Du måste inse några saker. I den här forumdelen skriver medlemmar som kunde stava till trafiksäkerhet och riskanalyser medan du fortfarande sprang omkring i blöjor.

I den här forumdelen skriver medlemmar som har mer kunskap och erfarenhet av trafikjuridik än du någonsin kommer att få.

Kom sen också ihåg att den som påstår att Jönssonligan på Mallorca är världens bästa film aldrig blir seriöst betraktad. Om man då, som jämförelse, kläcker ur sig detta...

Citat...
Sen blir jag ibland omotiverat arg på folk som kör lagligt där det inte behövs. Ett exempel är en lååång raksträcka med öppna fält bredvid som ligger på vägen till min flickvän, där hastighetsgränsen är satt till 70. Det finns inget jag stör mig mer på än folk som verkligen kör 70 där!

Som tur är så ligger de flesta i 140, så det är bara att haka på de dårarna.

...då har man faktiskt slagit undan benen på sig själv.

Vill du glänsa i trafikdiskussioner så hoppa över till Familjeliv eller hamsterforumet. Där finns kanske möjligheten att du kan få korkade inlägg raderade.
Citera
2013-10-13, 16:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu är ju inte min ambition att diskutera medlemmarnas förmåga. Vi diskuterar sakfrågor och jag kan inte diskvalificera någons åsikt i en fråga på grundval av att den möjligen visat brister inom andra delområden.
Citera
2013-10-13, 17:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är ju inte min ambition att diskutera medlemmarnas förmåga. Vi diskuterar sakfrågor och jag kan inte diskvalificera någons åsikt i en fråga på grundval av att den möjligen visat brister inom andra delområden.

Förmågan visar sig i det man skriver. Det som den aktuelle medlemmen har skrivit är skrivet i den här tråden. Sakfrågan som vi diskuterat i den här tråden handlar om trafiksäkerhet och riskanalys.

Jag använder ingen kristallkula för att försöka utröna vad en medlem egentligen tycker.

Vad vederbörande har producerat på andra håll på FB faller utanför den här diskussionen.
Citera
2013-10-13, 17:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förmågan visar sig i det man skriver. Det som den aktuelle medlemmen har skrivit är skrivet i den här tråden. Sakfrågan som vi diskuterat i den här tråden handlar om trafiksäkerhet och riskanalys.

Jag använder ingen kristallkula för att försöka utröna vad en medlem egentligen tycker.

Vad vederbörande har producerat på andra håll på FB faller utanför den här diskussionen.

...och jag diskuterar sakfrågan även om den bara omfattar ett deltema under trådens ursprungstema. Om någon har en åsikt som jag delar, då säger jag det. Jag ändrar inte ståndpunkt bara för att kontrahenten visar sig ha fel i andra frågor.

Är vi överens om att 50 på 30-väg är vådligare än 140 på 90-väg. Det innebär inte att jag anser att man ska köra 140 överhuvudtaget (även om jag gör det ibland).
Citera
2013-10-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om du ska köra direkt höger har du ingen vänstersväng.

Jo, det har man. Rondeller är konstanta vänstersvängar.
Citera
2013-10-13, 18:08
Medlem
Citat:
Skulle du uppskatta om knullkompisen blev överkörd utanför sitt hem, därför att hon inte hann reagera när fartdåren kom blåsandes i 250 knyck?
Citera
2013-10-13, 18:13
Medlem
Malingins avatar
Jag hatar moralisterna i trafiken
Citera
2013-10-13, 18:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Jo, det har man. Rondeller är konstanta vänstersvängar.
Hur fan får du till en vänstersväng när du ska första höger eller rakt fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in