2008-11-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla66
Vem fan tittar på hastighetsmätaren nuförtiden? Alltid GPS:en som gäller.

Ja alla, och jag menar verkligen alla, har ju GPS nuförtiden. 101% av befolkningen har faktiskt GPS i bilen, så hastighetsmätaren är helt överflödig...

Citat:
Och ja, hastighetsmätaren visar ca 6-7 km fel på min bil. Men håller jag 110 enligt GPS:en så kan du se dig i stjärnorna om efter att jag ska flytta mig om du kryper upp och nosar mig i arslet. Däremot kanske jag plockar fram kameran och filmar dig.

Och ja, det är viktigare för mig att inte bryta mot lagen. Varför skulle jag bryta mot lagen bara för att andra gör det? Det är väl deras problem. Jag tänker inte sänka mig till deras nivå. Mer integritet än så har jag faktiskt. Önskar fler hade det.

Är det inte bättre att tänja lite på gränserna för att hjälpa trafiken att flyta smidigare? Att ligga och blocka upp vänsterfilen gör ingen nytta alls. Bättre att gasa på och få omkörningen avklarad så fort som möjligt istället.
Citera
2008-11-03, 19:44
Medlem
Citat:
Vem fan tittar på hastighetsmätaren nuförtiden? Alltid GPS:en som gäller. Och ja, hastighetsmätaren visar ca 6-7 km fel på min bil. Men håller jag 110 enligt GPS:en så kan du se dig i stjärnorna om efter att jag ska flytta mig om du kryper upp och nosar mig i arslet. Däremot kanske jag plockar fram kameran och filmar dig.

Och ja, det är viktigare för mig att inte bryta mot lagen. Varför skulle jag bryta mot lagen bara för att andra gör det? Det är väl deras problem. Jag tänker inte sänka mig till deras nivå. Mer integritet än så har jag faktiskt. Önskar fler hade det.

Haha! Vilken jävla fjant du är. Kan du inte med att gasa upp din gamla 240 i 10km/h mer för att släppa förbi någon kan du lika gärna hålla dig till västtrafik hela livet
Citera
2008-11-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril
Är det inte bättre att tänja lite på gränserna för att hjälpa trafiken att flyta smidigare? Att ligga och blocka upp vänsterfilen gör ingen nytta alls. Bättre att gasa på och få omkörningen avklarad så fort som möjligt istället.

Nej det är det inte. Det är bättre om de som kör för fort slutar med det och håller sig inom gränserna. Det är inte jag som gör fel här. Det är de som kör för fort som gör fel. Man kan tycka vad man vill om hastighetsbegränsningarna men så länge de är vad de är så gör man fel om man kör för fort. Då är det inte den som kör lagligt som ska anpassa sig. Det är de som kör olagligt som ska anpassa sig. Bara för att flera begår samma lagbrott betyder det inte att det är mindre olagligt. Det betyder bara att det är fler som begår brott. Om de slutar begå brott och håller sig till hastighetsbegränsningen kommer trafiken att flyta alldeles utmärkt.
Citera
2008-11-03, 21:21
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Nej det är det inte. Det är bättre om de som kör för fort slutar med det och håller sig inom gränserna. Det är inte jag som gör fel här. Det är de som kör för fort som gör fel. Man kan tycka vad man vill om hastighetsbegränsningarna men så länge de är vad de är så gör man fel om man kör för fort. Då är det inte den som kör lagligt som ska anpassa sig. Det är de som kör olagligt som ska anpassa sig. Bara för att flera begår samma lagbrott betyder det inte att det är mindre olagligt. Det betyder bara att det är fler som begår brott. Om de slutar begå brott och håller sig till hastighetsbegränsningen kommer trafiken att flyta alldeles utmärkt.
Nej, det gäller att få trafiken att flyta så bra som möjligt och att minimera antalet orsaker där incidenter kan inträffa. Du är en trafikant som med säkerhet åstadkommer incidenter runt omkring dig i din nitiska iver att inte köra ens en kilometer för fort, hur situationen än ser ut.
Trafikpolisen har inga problem med att farten är en aning över det tillåtna så länge trafiken flyter och ingen sticker ut med avvikande trafikbeteende. Att ligga onödigt länge i omkörningsfilen är definitivt inget att rekommendera. Om du kör i 110 och kommer ifatt en bil som kör i 109 betyder det att du kommer stoppa upp trafiken när du segar dig ut i vänsterfil och genomföra en omkörning i snigelfart.
Citera
2008-11-03, 21:21
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
På ett sätt har du rätt tycker jag. Nämligen om du ligger i v-fil och kör om i 110 på mväg så finns det ingen anledning till att ngn ska blinka eller slicka dig i häcken. Men om leker polis genom genom att ligga kvar i v-fil kan du dra åt h-e.
Citera
2008-11-03, 21:48
Medlem
Citat:

I trafiken får man alltid anpassa sig, oavsett vad man tycker om det. Ligger du i 90 med bilar bakom som vill köra fortare och sniglar dig förbi nån som kör i 88 så stoppar du upp trafiken och gör mer skada än nytta. Då är det bättre att gasa på och fullfölja omkörningen. Sen kan du sänka till 90 igen om du vill, det har jag inga problem med. Men läs av situationen istället för att hänvisa till lagen och skyltad hastighet.
Citera
2008-11-03, 22:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Du missuppfattade mitt inlägg. Vad jag menar är att om man kör på en 2+1-väg och ska om exempelvis en lastbil så är det direkt farligt för alla andra omkring dig ifall du inte ser till att komma om så fort du kan utan att det blir osäkert. Det är inte bara du som vill hålla laglig hastighet, men vill det sig illa så är det bara du som hinner om innan filen försvinner, och karavanen bakom dig måste i värsta fall tvärnita för att inte klämmas mellan lastbilen och vajerräcket. Den typen av situation är ett av få tillfällen då jag inte bara blinkar utan även tutar på framförvarande bil även om den håller laglig hastighet, och jag kan ärligt säga att om det inte vore för att min bil fått en sprucken framskärm så hade jag tryckt dig ur vägen.
Citera
2008-11-03, 22:05
Medlem
Chippers avatar
Har inte orkat läsa igenom tråden. Fast nu vill jag slå fast en sak om IDIOTER som inte kan hålla hastighetsbegränsningarna. Borde vara samma jävla straff på sånt folk, som det är mot oss som gillar att trycka lite på plattan.

Typ exempel: Du kommer körandes... 90 väg.. du ligger bakom nån sunkig jävla Renault Megane från 98 som ser ut som en 09a för gubbjäveln har värnat om den så mycket så han sover med den i sovrummet.. 90 väg blir 70 väg.. vad händer? Gubbjäveln lägger sig i 55-60. Detta beteende kan få mig att bli galen och vilja köra om i krön och kurvor. Varför? För att idioten kör ju inte ens i den hastigheten som rekommenderas, och vad innebär då det, tänker ni som är gubbjävlar? Jo. Det är så att för oss som inte gillar att söla runt i trafiken utan vill komma mellan a -> b i den tillåtna hastigheten måste köra om er idioter som inte kan köra den rekommenderade hastigheten. Oftast idiot omkörningar blir det dessutom då dessa jävla gubbjävlar inte förstår vad flytta på sig, eller släppa förbi någon innebär. Dom har ju trots allt en Renault Megane, eller Saab 9000. Enda gången dom fortfarande får stånd är när dom sätter sig i sin bil. Fyfan. Det är lika jävla farligt att köra för sakta som att köra för fort.

Tack för mig.. hej!
Citera
2008-11-04, 18:47
Medlem
HinHoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Det där brukar jag göra, men enbart om idioten, som jag möter, har varit seg med att blända av, eller om den kör volvo. Hämden är, som man brukar säga, ljuv.
Jag förstår inte varför du ska hämnas på de som kör Volvo? Ngt i barndomen, avundsjuka? Att hämnas på de som är sega att blända av är ju mer förståeligt men farligt. Tänk ett eller ett par steg längre är mitt tips.
Citera
2008-11-04, 19:11
Avslutad
Citat:
Vem fan tittar på hastighetsmätaren nuförtiden? Alltid GPS:en som gäller. Och ja, hastighetsmätaren visar ca 6-7 km fel på min bil. Men håller jag 110 enligt GPS:en så kan du se dig i stjärnorna om efter att jag ska flytta mig om du kryper upp och nosar mig i arslet. Däremot kanske jag plockar fram kameran och filmar dig.

Har du inte rätt mycket problem att köra om på en vanlig landsväg där det är 90 km/h och du har en bil med släpvagn som kör 80 km/h i timmen framför dig?
Citera
2008-11-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du missuppfattade mitt inlägg. Vad jag menar är att om man kör på en 2+1-väg och ska om exempelvis en lastbil så är det direkt farligt för alla andra omkring dig ifall du inte ser till att komma om så fort du kan utan att det blir osäkert. Det är inte bara du som vill hålla laglig hastighet, men vill det sig illa så är det bara du som hinner om innan filen försvinner, och karavanen bakom dig måste i värsta fall tvärnita för att inte klämmas mellan lastbilen och vajerräcket. Den typen av situation är ett av få tillfällen då jag inte bara blinkar utan även tutar på framförvarande bil även om den håller laglig hastighet, och jag kan ärligt säga att om det inte vore för att min bil fått en sprucken framskärm så hade jag tryckt dig ur vägen.

Saken är den att alla hinner inte alltid om. Om folk bara hade en gnutta tålamod skulle det inte vara något problem. Problemet uppstår när folk fortsätter att försöka köra om även när de passerat andra skylten som indikerar att två körfält blir ett. Redan vid första skylten ska folk ge fan och försöka rätta in sig i ledet snarast möjligt. De som inte gör det är de som ligger bakom de farliga situationerna. Inte de som håller hastighetsbegränsningen.
Citera
2008-11-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokodril
I trafiken får man alltid anpassa sig, oavsett vad man tycker om det. Ligger du i 90 med bilar bakom som vill köra fortare och sniglar dig förbi nån som kör i 88 så stoppar du upp trafiken och gör mer skada än nytta. Då är det bättre att gasa på och fullfölja omkörningen. Sen kan du sänka till 90 igen om du vill, det har jag inga problem med. Men läs av situationen istället för att hänvisa till lagen och skyltad hastighet.

Rätt men fel. I trafiken ska man anpassa sig efter rådande trafiksituation, väglag etc. Men INTE i strid med gällande lagstiftning. Dvs, kör folk för fort så är det de som ska anpassa sig. Inte de som håller laglig fart. Det är inget konstigare än om folk skulle börja köra mot rött i en korsning. Det är de som kör mot rött som ska ge fan i det och anpassa sig till trafiksignalen istället för rätta sig efter sitt dåliga tålamod, det är inte de som kör på grönt tvärs över gatan som ska anpassa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in