2010-09-16, 17:21
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
haha nej det beror lite på trafiksituationen samt utsätter jag inte mitt liv för mer fara bara för att man kanske kör lite fortare ibland då man som bilintresserad oftast också har mer koll på sin egen bil vad gäller slitaget på allt

och oftast om nu inte kanske alla så har man även utrustat sin bil med godsaker som bättre bromsar, väghållning, rullbur, och bättre däck , så att när jag inte kör vilket man inte alltid gör alltså kör över hastigheten så har jag ordnat det och hör och häpna nu jag med mitt som du säger lilla omdömme faktiskt en mer än dubbelt så säker bil vid vanlig krock än vad du som vanlig bil kör samt kan jag bromsa in fortare och även väja vid sladd och häva istället för att vingla över alla sidor och kanter pga svampig och dåliga stötdämpare, man har även med mitt dåliga omdöme stoppat i 4 punktsbälte för större säkerhet och även eventuellt brandsläckare i bilen samt ett par ordentliga stolar som sitter fast extra hårt och kan inte skjutas fram i eventuell krock mm mm
om du kallar det som dåligt omdömme och att man inte tänker på sitt eget liv så har du fel då man är bra säker även i högre och mer avancerad körning samtidigt som du är dubbelt så säker om du kör som du ska?
Stoppsträckan bestäms av en sak och det är hastigheten. Så länge man har en någorlunda ny bil och den inte är i dåligt skick.

Om jag håller 70 och tvärnitar ner till 0 km/t, kommer du när du håller 90 och bromsar samtidig fortfarande färdas i 70 km/t där jag stannade helt. Så istället för att stanna innan du drämmer in i lastbilen som står över hela vägen kommer du mosas in i den i 70 knyck.

Personligen skiter jag i hur du kör, bara du håller avståndet och ger fan i att köra upp i röven på mig när du kommer ifatt mig. Men du ska fan inte komma och säga att folk som håller hastigheten gör fel, eller är farliga för att dem inte håller "trafikrytmen".
Citera
2010-10-27, 23:05
  #1010
Medlem
basti_85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Stoppsträckan bestäms av en sak och det är hastigheten. Så länge man har en någorlunda ny bil och den inte är i dåligt skick.

Wrong! Stoppsträcka=bromssträcka+reaktionssträcka.
Citera
2010-10-28, 00:20
  #1011
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Stoppsträckan bestäms av en sak och det är hastigheten.

Du tänker på bromssträckan och den bestäms inte bara av hastigheten. Däckens, bromsarnas och vägens kondition är andra viktiga parametrar.

Citat:
Ursprungligen postat av basti_85
Wrong! Stoppsträcka=bromssträcka+reaktionssträcka.

Visst är det så.
Citera
2010-10-28, 03:57
  #1012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basti_85
Wrong! Stoppsträcka=bromssträcka+reaktionssträcka.
Nu får du vara god och förklara.

Påverkas inte reaktionsträckan av hastigheten?
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Du tänker på bromssträckan och den bestäms inte bara av hastigheten. Däckens, bromsarnas och vägens kondition är andra viktiga parametrar.
Nej, jag tänker inte på bromssträckan.

De må vara viktiga parametrar, men i slutändan är det hastigheten som avgör. Bromsarna blir inte bättre om du ökar hastigheten, inte däckens fäste om vägen heller.
Citera
2010-10-28, 09:12
  #1013
Medlem
Mest irriterande och kanske oxå det mest idiotiska är när bilister kör ute på väggrenen!
Detta gäller så klart även yrkesförare av tunga fordon! Ska tilläggas att jag själv kör själv lastbil i yrket.

Om man inte kör en "bred last" eller långsamtgående fordon ska man för helvete inte ligga ute på väggrenen för att tro sig underlätta omkörningar för bakomvarande!

Ser detta hända dagligen, flera gånger om!
Någon idiot lägger sig ute på väggrenen, bakomvarande bilar börjar köra om, detta trots möte i motsatt körriktning! Vad händer? Jo de mötande bilarna tvingas snabbt göra en undanmanöver, eller rättare sagt, de prejas ut på sin väggren eller i värsta fall av vägen.
Hur många avåkningsolyckor och frontalkrockar sker inte pga detta? Jävla idioter!

Står förvisso i körkortsboken att man ska underlätta för bakomvarande trafik osv, men detta gäller för fan när det är fri sikt och tillräckligt bred väg.

Själv skiter jag fullständigt i att "underlätta" för bakomvarande pga just detta när jag i jobbet framför min tradare! Det får bli hur jävla lång kö som helst bakom mig!
Alltid lika roligt när bilister blir förbannad på en för att man inte kör ut på väggrenen och ska markera detta genom att göra en mongoloid snäv omkörning där dom hastigt svänger in framför och sedan fortsätter i en båge ut på väggrenen!

Finns bara ett att göra då, på med helljus och fram med långfingret!
Citera
2010-10-28, 12:20
  #1014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritoz
Mest irriterande och kanske oxå det mest idiotiska är när bilister kör ute på väggrenen!
Detta gäller så klart även yrkesförare av tunga fordon! Ska tilläggas att jag själv kör själv lastbil i yrket.

Om man inte kör en "bred last" eller långsamtgående fordon ska man för helvete inte ligga ute på väggrenen för att tro sig underlätta omkörningar för bakomvarande!

Ser detta hända dagligen, flera gånger om!
Någon idiot lägger sig ute på väggrenen, bakomvarande bilar börjar köra om, detta trots möte i motsatt körriktning! Vad händer? Jo de mötande bilarna tvingas snabbt göra en undanmanöver, eller rättare sagt, de prejas ut på sin väggren eller i värsta fall av vägen.
Hur många avåkningsolyckor och frontalkrockar sker inte pga detta? Jävla idioter!

Står förvisso i körkortsboken att man ska underlätta för bakomvarande trafik osv, men detta gäller för fan när det är fri sikt och tillräckligt bred väg.

Själv skiter jag fullständigt i att "underlätta" för bakomvarande pga just detta när jag i jobbet framför min tradare! Det får bli hur jävla lång kö som helst bakom mig!
Alltid lika roligt när bilister blir förbannad på en för att man inte kör ut på väggrenen och ska markera detta genom att göra en mongoloid snäv omkörning där dom hastigt svänger in framför och sedan fortsätter i en båge ut på väggrenen!

Finns bara ett att göra då, på med helljus och fram med långfingret!
Håller helt med, borde införas totalförbud mot tung trafik i väggrenen. Fast faktum är att det redan är rekommenderat att inte köra där. Det värsta är de som sätter i rutin att alltid köra där, som kan ligga med ena sidan ute i väggrenen i flera mil, även i mörker. Fullkomligt livsfarligt.

Fick en gång en som tyckte jag var en idiot som inte gick ut i väggrenen och skulle minsann visa detta när han kört om mig genom att demonstrativt direkt gå ut i väggrenen. Det han hade missat var att där var ett hinder och fick snabbt som fan väja ut på vägen igen....

Läste nånstans att i princip alla lastbilar som kör ner i diket gör det pga dem försökt underlätta för en omkörning genom att gå ut i väggrenen.
Citera
2010-10-28, 15:32
  #1015
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
De må vara viktiga parametrar, men i slutändan är det hastigheten som avgör. Bromsarna blir inte bättre om du ökar hastigheten, inte däckens fäste om vägen heller.

Kolla gärna hur det ser ut i verkligheten. Här kan du se att en bil på torr vägbana i 110 km/tim har en stoppsträcka på 90 meter. Jämför med en bil på isig vägbana utan dubbdäck vid 70 km/tim; 116 meter och en bil på isig vägbana med dubbdäck vid 70 km/tim; 97 meter.

Dåliga däck och bromsar ger givetvis ännu längre stoppsträckor, oavsett om du kör i 70 km/tim eller 110km/tim.
Citera
2010-10-28, 15:41
  #1016
Medlem
Det värsta är alla bilar. Fram för fler cyklister! Då kan ni sitta där i bilkö och svära medans jag elegant svävar fram mot destinationen och behöver inte ens leta parkering när jag kommer dit.
Citera
2010-10-28, 15:50
  #1017
Medlem
Bassplays avatar
Det finns inget värre än folk som kör om för att sedan lägga in sig skitnära framför mig, sedan saktar dom ner igen så att jag måste göra det eller köra om.. ( men då ska ni dom ju alltid om igen och upprepa) dra åt helvete alltså

Nästan alltid jävlar med bmw, mercedes eller audi som gör såhär.. ni klarar väl inte av att ligga bakom en bil som inte är lika fin och dyr.

Förutom detta försöker jag verkligen att inte störa mig på allt.. det påverkar körningen för mycket om man sitter och är arg hela tiden bakom ratten..
Citera
2010-10-28, 16:50
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Kolla gärna hur det ser ut i verkligheten. Här kan du se att en bil på torr vägbana i 110 km/tim har en stoppsträcka på 90 meter. Jämför med en bil på isig vägbana utan dubbdäck vid 70 km/tim; 116 meter och en bil på isig vägbana med dubbdäck vid 70 km/tim; 97 meter.

Dåliga däck och bromsar ger givetvis ännu längre stoppsträckor, oavsett om du kör i 70 km/tim eller 110km/tim.
Vad försöker du komma, att ens bil automatiskt utrustas med dubbdäck om man väljer att köra 20 över skyltad fart, eller att snön på vägen försvinner om man kör tillräckligt fort? Det är fortfarande hastigheten som avgör, de andra är bara parametrar som redan är bestämda. Hastigheten är den avgörande variabeln.
Citera
2010-10-28, 18:17
  #1019
Medlem
Hantverkare...
Dessa jävla idioter, ska ligga och trycka i arslet hela tiden och bränner ut framför en när de har väjningsplikt. Kör något slags mini rally hela tiden.
Citera
2010-10-28, 18:30
  #1020
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad försöker du komma, att ens bil automatiskt utrustas med dubbdäck om man väljer att köra 20 över skyltad fart, eller att snön på vägen försvinner om man kör tillräckligt fort? Det är fortfarande hastigheten som avgör, de andra är bara parametrar som redan är bestämda. Hastigheten är den avgörande variabeln.

Att stoppsträckan blir tre gånger längre med dubbfria däck på isig vägbana jämfört med torr vägbana beror på hastigheten, menar du? Jag tror det till stor del beror på friktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in