Citat:
Ursprungligen postat av
Redor
Det där med att blända av i tid måste jag faktiskt försvara vissa förare till en VISS del och lägga lite skuld på biltillverkarna.
En del bilar är ju utrustade med automatiskt helljus, men dessa bländar vid många tillfällen av för sent, dvs att mötande bilist hinner uppfatta ljuset som bländade innan bilen/systemet gör det och bländar av.
Sen finns det många som överdriver och bara har som princip att tycka att det bländar..ett helljus bländar inte 1km bort t.ex, då behöver man inte blinka med helljuset för att påpeka att man måste blända av. Gränsen går väl vid 400 m till mötande om jag inte har fel. Man har ju helljuset på av en anledning, inte för att det är kul.
Men man kan blända av manuellt också, right? Det jag menar är t.ex. i en kurva/krön och man ser helljuset på bilen. Då brukar jag blända av strax innan fronten på bilen blir synlig, men puckot bländar av några sekunder efter att den ser mig. Riktigt irriterande. Det är inte så svårt att förbereda sig.
Ögonen dras till ljus automatiskt, så jag tycker att man med all rätt kan klaga. Sedan behöver man inte dra det så det blir bajsnödigt såklart. Mötte en långtradare med helljus på vid en raksträcka som är 1km lång tidigare idag. Bländade inte av, eftersom vi är så långt ifrån varandra. Han bländade dock av, så då får man rätta sig efter motparten.
Någon gång ska jag vända och åka efter något pucko som bländar mig när vi möts. Det går mig verkligen på nerverna.
Måste lägga till en grej; idag skulle jag rätt fram. Till höger är det en utfart från en affär. En bil har som avsikt att svänga vänster från nämnda utfart, och således korsa mitt körfält. Idioten kör rätt ut, och jag kör nästan in i sidan på bilen. Kön på föraren? Kvinna såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Skit ner dig cyklistjävel, va mer uppmärksam, stanna upp, vänta och se vad bilisten gör istället.
Hahahahaha