Citat:
Ursprungligen postat av
stenskulptur
Jag har inte varit aktiv i denna tråd på ett tag men desto mer i mitt sökande.
Ja.. vad ska man säga?
"Stop the search but not the practise".
Citat:
Om jag ska vara helt ärlig har jag inte kommit längre idag när jag skriver detta än för cirka 18 månader sen när jag började min resa. Jag står kvar på samma plats utan något som helst närmande. Den enda skillnaden nu från innan är vetandet att lidandet är kärlek, men lidandet är lika mycket lidande. Ju mer jag försöker se bortom illusionen ju mer verklig blir världen. Jag är helt hjälplös mot känslor och är i sådan kontroll under dem att jag nästan uppslukas. Jag är lika trollbunden varje gång, trots att jag vet vad som väntar och förbereder mig inför detta.
Och det är här det är dags att släppa taget, "accepting", "surrender", "let go" o.s.v.
Citat:
Frågan är vad som är gemensamt för alla sökande. När man lyssnar och läser om personer som vaknat får man höra om "accepting", "surrender", "let go" o.s.v. Men när uppvaknandet väl sker är det helt anspråkslöst. "Try achieve any given goal and you will fail". Vad och varför vaknade personen om han/hon inte försökte? Vem gjorde att personen vaknade, för vi säger ju att personen inte kan göra det genom att försöka? Och vad ska vi göra då?
Vara beredda

. Vem som ligger bakom uppvaknandet är inte lätt att säga. Ett sätt att uttrycka det på är "by grace or guru".
Citat:
Jag har under mina 18 månader haft en riktigt glimts in bortom illusionen. Detta skedde en vanlig kväll hemma. Jag tittade på en video av Burt Harding på youtube där han i vanlig ordning talade om ämnet i denna tråd och inlägg. Under en del av videon sa han: "You don't exist, you are existing itself". När jag hörde dessa ord, som jag hade hört och läst många gånger tidigare, var det som att jag hörde dem för första gången. Jag förstod vad som sades och innebörden i detta på riktigt. Tänk dig att du tittar på en färg som ser ut som grönt. Sedan kommer det en person och förklarar att det är gult. Du ser då att färgen är gul, det gröna är borta och det gula lyser gulare än något gult du har sett innan. Samma hände när jag hörde dessa ord. Jag förstod dem bara inte utan det blev samtidigt sant. Jag förstod och blev allt. Allt jag såg, allt jag hörde, allt jag kände var mig. Jag kände ett sådant lugn, en sådan kärlek. Jag var så stark, kraftfull, upplyft. Jag kommer ihåg att jag hörde spårvagnen utanför. Vanligtvis brukar ljudet av spårvagnen vara något separerat och därför också skrämmande. Det brukade vara något annat och i något främmande/okänt finns det alltid rädsla. Nu var ljudet inte något annat, det var jag. Vi var ett. Sedan försvann det. En minut och det sedan var det borta.
För denna gången. Nu vet du hur det ligger till, och möjligheten att uppleva "enhet" finns i varje sekund. Vila i uppmärksamheten, stay as the self only, surrender all thoughts exept I Am.
Och igen, viktigt, call of the search but not the practise. Försök inte hamna i något speciellt tillstånd. Det finns inget att lära sig, det vi söker finns här, nu, men så länge vi söker eller letar så står ansträngningen och förhoppningarna i vägen. Let go.