Citat:
Ursprungligen postat av aliqua
Att man sprider glädje kring sig och mår bra i sig själv.
Du inser ju kanske att det finns olika sorters glädje, det finns ju t ex skadeglädje. Och man kan säkert få en kick av att jaga folk via satellit och spränga en bomb i deras by som är hem för "extremister". Men du är för dum och flummig för att inse denna kopplingen, så klart. Och givetvis kan man vara elak och må bra i sig själv. Guds godhetsbudskap är inte absolut och totalt transcenderat över mänskligheten, likadant som Djävulens läror inte är totalt felaktiga. Dock vill jag framhålla att godheten är större, starkare och sannare än ondskan - men det hör inte hit. Min poäng är att människan är futtig, och därför inte är kapabel till att välja det största goda. Och detta är inget problem, det blir bara ett problem när folk försöker skriva dig på näsan. Utvecklingen går långsamt, och någon gång skall vi alla bli
frälsta. Eller inte, eftersom att folk som tror på ödet är galna. Man måste leva i nuet och vara herre över sin uppenbarelse. Inte förvilla sig i det stora förvirrade kollektivet. Folk gillar stora, starka, karismatiska personer. Tror du att det är en slump? Icke! Och ofta kan man göra gott av att inte lyssna till de flesta människors råd, eftersom att deras förmåga till råd ofta är undermålig. Sorgligt, men sant. Dock är balansen livsviktig, och man gör sig själv en otjänst genom att snöa in på olika begrepp och tankemönster. Egots död, är uppenbart ett tankemönster.
Citat:
Ursprungligen postat av aliqua
Jag läste tidigare i tråden om att samhället är sjukt. Något i den stilen. Har någon av de andra aktiva i denna tråd hört talas om anomi måntro? Jag tror det har stor påverkan på folks ego, faktiskt.
För er som är intresserade av anomi så finns en väl skriven artikel på denna länk:
http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=642
Läste det du länkade till, väldigt intressant. Dock minns jag inte månen nämnas artikeln:
Citat:
Ursprungligen postat av aliquas länk
Mer precist står det för ett tillstånd av desorientering och förvirring utlöst av samhällets brist på sammanhållande normsystem.
Tar jag för sant. Denne Durkheim verkar ha varit ett geni.
Citat:
För Durkheim var anomi en modell för att förklara en bestämd typ av självmord (Om självmordet, 1897).
Plus ett här också.
Citat:
Moderna uppslagsverk definierar det som ett tillstånd som uppstår i tider av snabb strukturell förändring, då de värden som stärker social sammanhållning minskar i synlighet och individen blir hängande mellan olika normsystem
Kännetecknar stenhårt vår samtid, anser jag. Speciellt i Sverige! därtill...
Citat:
Anomin finns också i en psykologisk dimension, som individens känslo- och beteendemässiga svar på samhällets anomi. Tillståndet har till och med ett eget diagnostiskt namn, anomia, och står för erfarenheten eller upplevelsen av förlorad samhörighet.
Detta verkar jag vara drabbad av. Har aldrig sett ett namn/diagnos på det tidigare bara. Fast vad skall man förvänta sig när de flesta människor är inkompetenta? Speciellt inom psykologin.
Citat:
Tillståndet har fem diagnostiska kriterier:
• känsla av social isolering (att sociala relationer inte är trovärdiga)
• känsla av besvikelse (att samhället är likgiltigt för ens behov)
• känsla av maktlöshet (att samhället är oförutsägbart)
• känsla av utanförskap (att samhället skapar misslyckanden)
• känsla av att sakna värdegrund (att sociala måttstockar är oklara)
Skulle sätta ett kryss i vardera check-box här, med tydlig markör över punkt ett. Det är ju bara att kolla på hur människor beter sig, för att förstå att detta är sanning.
Citat:
Men anomia-diagnosen innehåller också en skenbart motsatt symtombild. När sociala och moraliska normer försvagas ser individen inte längre gränser för sina egna begär och aspirationer. Hon blir jagande, otillfredsställd.
Känner absolut igen mig i denna s.k. rotlösa apati. Ibland kan jag sitta uppe halva nätterna för att surfa runt på flashback, i syfte att hitta något vettigt att göra. Och jag fnyser åt faktumet att det kanske är osunt att sova lite, och avfärdar med ett tangenttryck alla läkares rekommendation.
Här vill jag bara avdramatisera och avpollettera det pretentiösa: det är ju väldigt enkelt att bara
GÅ OCH LÄGGA SIG!
Citat:
Modernitetens predikament är en epidemisk omättlighet, en smitta överförd från marknadsekonomins okontrollerade natur, skriver Durkheim.
Tänkvärt.
Citat:
August Strindberg skildrar sitt första möte med Paris som just en sådan ångestfylld pendling: än rör han sig i gatuvimlet triggad av främmande ljud, beröringar och intryck, än ligger han apatisk, som slocknad, på hotellsängen i dagar. Påslaget på alla sinnen är intensivt, han befinner sig i ett tillstånd av hypersensibilisering och surrealistiska förvrängningar av tids- och rumskänslan, ibland i ångest.
Här kanske man dock kan göra en annan tolkning. Strindberg kanske led av någon form av autism och var bara väldigt känslig. Alternativt så trodde han så mycket på sitt eget geni, så att han frammanade dessa kritiska känslor bara genom att vara sin egen högfärdiga hjärna.
Citat:
Också Pierre Janet, samtida med Freud och en av den moderna psykiatrins stora namn, listade en lång rad sjukdomstecken utlösta av kulturen som energibrist, minnesförlust, ökad sensibilitet och perceptionsstörningar
Det var ju självaste själva då! Känner igen mig på alla fyra punkter.
Citat:
Enligt den franske sociologen Alain Ehrenberg lever vi i ett (västvärlds)samhälle där jaget är alltings mål. Problemet är bara att den konstanta jakten på detta jag leder till utmattning. Ehrenberg kallar tillståndet ”tröttheten på att vara sig” (La fatigue d’être soi). Samma jag-jakt leder till förlorad samhörighet.
Detta håller jag som extremt sant och väsentligt till människans natur.
Citat:
Om individens mentala hälsa är beroende av samhällets förmåga till normativ integration, tycks alltså samtiden ligga illa till. Diagnos: anomia
Jo då, vi är rätt körda. Eller inte. Beror på hur man värderar det. Värderar man det till att människor som lider och klagar är "partybromsar", "cockblockers", "stämningsdödare", "energislukare", osv så kanske man finner sin egen position behagfull. Om man värderar att den diametrala positionen inte ens står med på kartan. Eller så är man cool och kall och värderar inte något alls; det som är bra är bra, det som inte är bra är inte ens intressant.
Citat:
Min egen slutpoäng är enkel. Det finns ett ingenmansland mellan medicinen och socialpsykologin när det gäller att förstå och förhålla sig till vissa sjukdomstillstånd.
Tycker slutsatsen, lite, ger ett irriterande helhetsintryck till en annars genialt skriven uppsats. Det är inget ingenmansland, det handlar bara om sunt förnuft. Har man inte sunt förnuft, så uppstår detta till synes ingenmansland. Då är frågan; skall vi låta det osunda förnuftet bero, eftersom att det är fel att inskränka på individen: eller skall vi tvinga den osunda att bli sund?
Jag tror tyvärr att alternativet med tvång är mycket bättre och effektfullare. Tyvärr så har vi byggt upp ett samhälle som verkar sträva mot en slags totalitär frihet. Vilket leder till att vi står med händerna bakbundna, och bara kan buga och nicka instämmande när mer dårar väller in med sina pseudovetenskaper som sedan får fäste och likt fästingen inte ens försvinner om man avlägsnar den utan är för alltid mer eller mindre förankrade i samhällskroppen.
O, icke-gud, vad skola vi göra åt alla idioter!
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Apati är en känsla, dvs ett val hur du väljer att se på en situation utifrån ett intellektuellt perspektiv.
Detta är ungefär det enda du skrivit som jag håller med om.
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Du bör göra det här för att ta reda på det själv. Och för andras skull för just nu oavsett hur god du är så kontrollerar du din omgivning socialt, skadar dig själv, andra och dina framtida barn eftersom du är inte hel.
Detta håller jag också med om.