Citat:
Haha Sverige är riktigt svaga. Att inte ha en enda spelare på topp300 är otroligt dåligt. Lägger man till att Sverige har varit en stornation i tennis så blir det ganska patetiskt.
Det finns mängder med nationer som inte har någon stor tennistradition som åtminstone har en spelare som är topp300. Några är:
Estland
Litauen
Lettland
Vitryssland
Moldavien
Uzbekistan
Kazakstan
Turkiet
Tunisien
Egypten
Israel
Taiwan
Colombia
Venezuela
Nya Zeeland
Irland
Lägg till små nationer som:
Cypern
Slovenien
Slovakien
Monaco
Luxemburg
Dominikanska Republiken
Man inser ganska snabbt hur patetiska Sverige är. Jag tycker det är dags att få fram åtminstone en spelare som håller challenger-nivå nu. Som i sina bästa stunder i alla fall kan klara av att kvala in till en grand slam.
Det finns mängder med nationer som inte har någon stor tennistradition som åtminstone har en spelare som är topp300. Några är:
Estland
Litauen
Lettland
Vitryssland
Moldavien
Uzbekistan
Kazakstan
Turkiet
Tunisien
Egypten
Israel
Taiwan
Colombia
Venezuela
Nya Zeeland
Irland
Lägg till små nationer som:
Cypern
Slovenien
Slovakien
Monaco
Luxemburg
Dominikanska Republiken
Man inser ganska snabbt hur patetiska Sverige är. Jag tycker det är dags att få fram åtminstone en spelare som håller challenger-nivå nu. Som i sina bästa stunder i alla fall kan klara av att kvala in till en grand slam.
Så tråkigt, för jag har alltid gillat tennis. Men det är bara att titta på hur lite de svenska TV-kanalerna sänder tennis och hur lite media skriver om sporten. SVT, TV4 och TV3 sänder mycket sällan tennis. Svårt att få ungdomar intresserade att börja spela då. Har varit så länge med. S
Men Sverige har många kunniga och erfarna inom sporten så tror vi kommer tillbaka. Men att kräva att lilla Sverige ska bli så stora som vi var på 80-talet inom sporten är inte realistiskt. Tennis är en mycket större och mer utbredd sport idag än på 80-talet i världen. Länder som Ryssland och Kina har börjat producera bra spelare. Men det räcker med en världsstjärna så är vi på kartan igen. Intresset finns i grunden, om vi får fram en fixstjärna som till exempel Söderling igen.