Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
Jag tror ändå Tomic kan bli bra, det där har ju en del med mognad göra också, han är lite valpig än Tomic ,han är lite som Gulbis ,men Gulbis är ändå på rätt väg tycker jag . Om man tar tex Söderlig ,han hade ju problem med sitt humör först, i början när han kastade racket och gnällde på alla domslut då var han långt ifrån standarden han nådde sedan , det betydde ju mycket på Norman men också för att han mognade tror jag och lärde sig använda humöret på rätt sätt ,samtidigt som han säkert kunde behärska sig bättre. Skiljer väldigt mycket spelare till spelare det där, är hur man är som person också.
Det är just vilken personlighet man har som är helt avgörande, om man har bolltalangen och de fysiska förutsättningarna. Har man det sistnämnda så är det inte värt ett skit om man har fel typ av karaktär. Sen om man har man den optimala karaktären så kan man komma oerhört långt även fast man inte är den skickligaste bolltalangen.
Gulbis har fått ordning på sin attityd tycker jag men jag tycker inte att han är en tillräckligt skicklig tennisspelare för att bli t.ex topp5. Tomic tycker jag har större potential i sin tennis än vad Gulbis har, dock så tycker jag (hittills) att Gulbis har större potential i sin personlighet, han har en kaxighet som inte var nyttig förut men som har blivit nyttig nu när han har mognat mer. Ungefär samma mönster Söderling.
Vi måste komma ihåg att Tomic fortfarande är väldigt ung och mycket kan hända med honom som person än. Det återstår att se vad som händer, just nu så tror jag att han vistas i fel miljö med fel folk kring sig för att utvecklas som människa och mogna på det sättet han behöver för att lyckas.
Största problemet jag ser med Gulbis är att han servar för dåligt. Hans spel bygger mycket kring serven men han får inte ut tillräckligt med det tack vare för dåligt servande. Om han förbättrar det så tror jag han kan bli topp10. Han måste hitta en jämnhet i servandet helt enkelt. Topp5 tror jag inte att han blir dock, i alla fall ingen stabil topp5-spelare som t.ex, Ferrer, Del Potro och Söderling är/var.
Tomic servar bättre än Gulbis, har ett lurigare spel, det är mer svårläst, har större variation i slagen och kontrar bättre, sen har han en styrka i sitt grässpel, Gulbis är väl mer jämn, Tomic har någonting extra på gräset men än så länge så är han också extra dålig på grus. Det kan ha med mognad att göra, det får tiden utvisa.
Än tycker jag det är för tidigt att säga något om Tomics framtid. Raonic och möjligtvis Dimitrov är mer intressant i dagsläget.
Pospisil är en annan hyfsat intressant ung spelare som jag tycker ha tagit stora steg det senaste året, även han har en bra serve.
Största bolltalangen av dessa som jag nämnt i denna kommentar har Dimitrov helt klart och jag tycker att det ska bli spännande att följa hans utveckling, jag har inga förhoppningar egentligen, det kan mycket väl vara så att han inte är rätt person för att bli nästa tennisstjärna men han har definitivt en bra grund att jobba utifrån.