2013-09-27, 18:41
Medlem
Jag har sagt det flera gånger förut och med risk för att bli tjatig så fattar jag mig kort denna gång: David Ferrer har fått ut absolut max med sin tennis denna säsong. Han är inte lika bra som förra säsongen. Rankingen ljuger i detta fall plus att han har mycket att försvara i slutet av säsongen nu.
Senast redigerad av terribilis 2013-09-27 kl. 18:44.
Citera
2013-09-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Skulle gissa att deras sponsorer vill att dom spelar vissa turneringar, dom spelar olika turneringar
denna vecka.
Eller ett gammalt löfte att spela en viss turnering emot tredje part.

Ja man får hoppas att det är så, det vore väldigt trist annars. Men de verkar ju vara i riktigt bra form individuellt. Ska bli kul att följa dem. Vore häftigt om dem kunde göra nånting likt det Lindstedt/Tecau gjorde. Nu följer jag inte dubbel så jag vet inte vilken typ av potential dessa två har jämfört med Lindstedt och Tecau men om man bara kollar rankingmässigt så verkar dem vara i en liknande situation.
Citera
2013-09-27, 19:32
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Nu var det en 250-turnering som han har nästan full kvot på, en final i Portugal dvs 100 poäng handlar det om jämfört om han vunnit denna turnering.

Jo, jag vet. Han är inte i ett jättebehov av själva poängen, Ferrer lever visserligen mycket på att han kan vinna mindre turneringar som de allra bästa inte ställer upp i, men han lever också mycket på att han alltid går ganska långt i Gran Slam. Dock har han i längden inte råd att förlora mot såna spelare som Souza.

Ferrer har för mig varit den här spelaren som inte är en av de allra bästa men som ändå håller sig så långt uppe som han gör på rankingen tack vare sin jämnhet, men på senare tid tycker jag att han har börjat tappa där.
http://www.tennisbetsite.com/players/atp/david-ferrer.html
Det här var fjärde förlusten på kort tid mot en som normalt är klart sämre än honom. Lägg dessutom till förlusten mot Gasquet i US Open. Spelare som Tsonga och Del Potro kan förlora mot den sortens spelare ibland eftersom deras nivå när de spelar som bäst är skyhög. Så är det inte för Ferrer.
Citera
2013-09-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Jo, jag vet. Han är inte i ett jättebehov av själva poängen, Ferrer lever visserligen mycket på att han kan vinna mindre turneringar som de allra bästa inte ställer upp i, men han lever också mycket på att han alltid går ganska långt i Gran Slam. Dock har han i längden inte råd att förlora mot såna spelare som Souza.

Ferrer har för mig varit den här spelaren som inte är en av de allra bästa men som ändå håller sig så långt uppe som han gör på rankingen tack vare sin jämnhet, men på senare tid tycker jag att han har börjat tappa där.
http://www.tennisbetsite.com/players/atp/david-ferrer.html
Det här var fjärde förlusten på kort tid mot en som normalt är klart sämre än honom. Lägg dessutom till förlusten mot Gasquet i US Open. Spelare som Tsonga och Del Potro kan förlora mot den sortens spelare ibland eftersom deras nivå när de spelar som bäst är skyhög. Så är det inte för Ferrer.

Ferrers räddning är faktumet att spelare som Tsonga och Almagro är såna mentala dvärgar som inte klarar att slå honom när det gäller.

Skönt att Del Potro åtminstone gjorde vad han skulle, kul att Gasquet har gjort framsteg också. Sen har vi Wawrinka som bara blir bättre och bättre. Nån av dessa (helst alla tre) får ta och gå om Ferrer snart. Ferrer förtjänar att vara där han är pga sin jämnhet men det är dags för dessa spelare att utvecklas och detronisera honom från hans position nu tycker jag.

Sen Söderling försvann så har Ferrer totalt dominerat som den femte (spelmässigt) bästa spelaren.

Personligen så hoppas jag mycket på Wawrinka, som jag tror kan bli den som tar över platsen. Om man bortser från Nadal så tycker jag han är den som har utvecklats mest i världstoppen den senaste tiden.
Citera
2013-09-27, 21:41
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ferrers räddning är faktumet att spelare som Tsonga och Almagro är såna mentala dvärgar som inte klarar att slå honom när det gäller.

Skönt att Del Potro åtminstone gjorde vad han skulle, kul att Gasquet har gjort framsteg också. Sen har vi Wawrinka som bara blir bättre och bättre. Nån av dessa (helst alla tre) får ta och gå om Ferrer snart. Ferrer förtjänar att vara där han är pga sin jämnhet men det är dags för dessa spelare att utvecklas och detronisera honom från hans position nu tycker jag.

Sen Söderling försvann så har Ferrer totalt dominerat som den femte (spelmässigt) bästa spelaren.

Personligen så hoppas jag mycket på Wawrinka, som jag tror kan bli den som tar över platsen. Om man bortser från Nadal så tycker jag han är den som har utvecklats mest i världstoppen den senaste tiden.

Wawrinkas seger idag mot Tursunov satt riktigt hårt inne men han är i semi och har nu mycket bra chanser att vinna turneringen. Han är en av mina favoriter också. Både för sin backhand och för sin potential. Dock är jag lite osäker på exakt hur stor hans potential är. Tror absolut han kan ta över Ferrers plats. Men mer än så blir det nog inte.
Citera
2013-09-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Wawrinkas seger idag mot Tursunov satt riktigt hårt inne men han är i semi och har nu mycket bra chanser att vinna turneringen. Han är en av mina favoriter också. Både för sin backhand och för sin potential. Dock är jag lite osäker på exakt hur stor hans potential är. Tror absolut han kan ta över Ferrers plats. Men mer än så blir det nog inte.

Jag tycker inte den satt så hårt inne. Saken är den att Wawrinka vinner dessa matcher nu, en sån här match som mot Tursunov hade han förlorat för ett år sedan. Det är det professionell tennis handlar om, att vinna. Man behöver inte spela bra alltid.

Hans potential är att kunna bli femma, eller fyra om Federer skulle mattas av och lägga av. Någon världsetta blir han inte, hans potential är ungefär som Söderlings. Chansen att vinna en grand slam finns, även om den är liten så finns den. Jämför man t.ex med Ferrer så har han mycket större chans. Enda chansen Ferrer har är att han slipper möta de 3-4 bästa. Spelare som Wawrinka kan lyckas slå en av de bästa i en grand slam. Med det sagt så kommer det att bli svårare för utmanarna att vinna en grand slam nu när Djokovic och Nadal är etta och tvåa igen då det troligtvis betyder att de måste slå båda två för att vinna en titel. Det blir dubbelt så svårt kan man säga.

Del Potro och Gasquet tror jag kommer vara hans huvudkonkurrenter inom den närmaste tiden, förutsatt att Delpo håller sig skadefri. Berdych tror jag inte lika mycket på såvida han inte byter tränare och någon stor förändring sker med honom som person. I dagsläget så har han inte det mentala för att bli bättre än vad han redan är tror jag.
Citera
2013-09-28, 12:28
Medlem
Benneteau är klar för sin nionde ATP-final nu. Han har 0-8 som facit. Ska det bli den första titeln nu? Det ska bli intressant att se, inte så vanligt att man ser spelare ha så dålig finalstatistik. Nieminen och Monfils är två som jag kommer att tänka på men dem två har ju i alla fall lyckats vunnit.

Han möter Sousa nu, en spelare som aldrig har varit i en final på denna nivå förut. Benneteau bör nog vinna denna matchen. Sousa är i bra form men han har ju inte i närheten av lika mycket rutin som Benneteau. Förlorar han så tycker jag nog att man kan sätta en viss loser-stämpel på honom.
Senast redigerad av terribilis 2013-09-28 kl. 12:33.
Citera
2013-09-28, 19:58
Medlem
Johan Brunström i final igen, denna gång med en polack inte hans ordinarie partner, Raven Klaasen.
Även RK är i final i en annan turnering.
Citera
2013-09-28, 22:56
Medlem
Citat:
Johan Brunström i final igen, denna gång med en polack inte hans ordinarie partner, Raven Klaasen.
Även RK är i final i en annan turnering.

Haha dem är ju grymma, vore häftigt om båda vann en turnering igen

Intressant final i Bankok mellan Raonic och Berdych också.
Citera
2013-09-29, 12:04
Medlem
Raonic tog precis hem ytterligare en titel. Han slog både Gasquet och Berdych för att ta hem titeln. Ett stort framsteg för honom!

Nu har han en bra chans att kvalificera sig till slutspelet. Han är en bit efter men med tanke på hur bra han är inomhus så har han en bra chans tycker jag. Han skulle ha vunnit den där femsetaren där han hade en matchboll mot Gasquet i US Open, då hade han haft en enorm chans. Fast läget är trots det väldigt bra.

Paris inomhusturnering som är den sista turneringen innan slutspelet tror jag är en turnering han kan göra bra ifrån sig i. Det brukar vara hyfsat snabba förhållanden där. plus att toppspelarna brukar ta det lite lugnare, så det ger större chanser för andra spelare. Kollar man på vilka spelare som har spelat bra där de senaste åren så är det spelare som har samma styrkor som Raonic i princip. Tsonga, Berdych, Söderling har vunnit där. Llodra och Janowicz har spelat bra t.ex.

Djokovic lär vilja vinna den turneringen väldigt mycket dock för att täppa igen luckan upp till Nadal, där är i princip den enda turneringen för Djokovic där han kan tjäna en hel del poäng, resten måste han bara försvara.

Det kan bli en spännande höst. Inte bara där i toppen utan även bland spelarna runt 8-11 på rankingen.

Man kanske ska räkna bort Murray från slutspelet. Det återstår ju att se om han kan spela eller inte. De fyra första är redan kvalificerade, tar man bort Murray så ska fem till ta plats.

Personligen så hade jag helst sett följande spelare.

Federer
Wawrinka
Raonic
Del Potro
Gasquet

Berdych tror jag är klar i praktiken dock. Men man vet ju aldrig, ibland blir det återbud.
Senast redigerad av terribilis 2013-09-29 kl. 12:08.
Citera
2013-09-29, 12:14
Medlem
Andy Murray har ju redan gått ut med att säsongen är över, efter Wimbledon så gick luften ur honom verkar det som och han väntade bara på operationen.
Raonic kan utmana definitivt om en plats i Masters. Berdych har inte vunnit nån titel iår, kanske Davis Cup blir höjdpunkten på året, bra att "slippa" Masters.
I dubbelns värld så rör det sig om ett partnerbyte, Klaasen och Butorac skall spela ihop. Vet inte vem Johan Brunström skall spela med?
http://www.atpworldtour.com/News/Tennis/2013/09/39/Kuala-Lumpur-Sunday-Butorac-Klaasen.aspx
EDIT, Julien förlorade sin 9e raka final i singel, måste vara något sorts rekord i ATP?
Senast redigerad av Alessandro 2013-09-29 kl. 13:10.
Citera
2013-09-29, 15:41
Medlem
Bjurras avatar
Stackars Benneteau hade matchboll och satt och grinade efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in