Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Wawrinkas seger idag mot Tursunov satt riktigt hårt inne men han är i semi och har nu mycket bra chanser att vinna turneringen. Han är en av mina favoriter också. Både för sin backhand och för sin potential. Dock är jag lite osäker på exakt hur stor hans potential är. Tror absolut han kan ta över Ferrers plats. Men mer än så blir det nog inte.
Jag tycker inte den satt så hårt inne. Saken är den att Wawrinka vinner dessa matcher nu, en sån här match som mot Tursunov hade han förlorat för ett år sedan. Det är det professionell tennis handlar om, att vinna. Man behöver inte spela bra alltid.
Hans potential är att kunna bli femma, eller fyra om Federer skulle mattas av och lägga av. Någon världsetta blir han inte, hans potential är ungefär som Söderlings. Chansen att vinna en grand slam finns, även om den är liten så finns den. Jämför man t.ex med Ferrer så har han mycket större chans. Enda chansen Ferrer har är att han slipper möta de 3-4 bästa. Spelare som Wawrinka kan lyckas slå en av de bästa i en grand slam. Med det sagt så kommer det att bli svårare för utmanarna att vinna en grand slam nu när Djokovic och Nadal är etta och tvåa igen då det troligtvis betyder att de måste slå båda två för att vinna en titel. Det blir dubbelt så svårt kan man säga.
Del Potro och Gasquet tror jag kommer vara hans huvudkonkurrenter inom den närmaste tiden, förutsatt att Delpo håller sig skadefri. Berdych tror jag inte lika mycket på såvida han inte byter tränare och någon stor förändring sker med honom som person. I dagsläget så har han inte det mentala för att bli bättre än vad han redan är tror jag.