2013-09-16, 17:06
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag blir påtagligt nedstämd när jag har höga halter dexamfetamin i blodet och är likaså märkbart gladare dagar då jag har uppehåll eller endast tar ytterst små doser. Så fort dosen är hög nog att den blir märkbar så sker en viss sänkning av humöret som definitivt är dosrelaterad. Riktigt höga doser ger naturligtvis klassisk amfetaminberusning, så det är först när preparatet börjar lämna blodet som nedstämdhet, och en större ångestbenägenhet, yttrar sig.

Det här har å andra sidan blivit betydligt bättre sen jag börjat med Escitalopram, så en underliggande depression har onekligen spelat in. Jag är mer "mig själv" när jag tar preparatet numera och min rebound är lättare att hantera.

Jag har vissa autistiska tendenser på papperet men inte i närheten nog för en diagnos. Dessa förstärks vid behandling av stimulantia och jag gissar att detta spelar in i vad jag beskrivit ovan.

Jag upplever exakt samma som dig. Jag har ADHD och måste käka amfetamin för att fungera i samhället. Oturligtvis gör "teraupeutiska" doser amfetamin mig nedstämd och pessimistisk och jag skulle ge vad som helst för en hjärna som fungerade utan medicin.

Min egen teori är att fokuseringen som kommer med amfetaminet gör att jag upptäcker vilken jävla skitgrop jag grävt ner mig i de senaste åren. Då jag är "nykter" är jag för okoncentrerad för att ens komma ihåg hur besvärlig min situation är.

Jag försöker klara mig så långt det går utan amfetaminet men oftast så går det bara inte. Det är helt omöjligt att förklara för en utomstående men jag tror seriöst jag skulle få mera gjort med båda armarna amputerade än denna jävla neurologiska åkomma som ADHD är.
Citera
2013-09-17, 08:16
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Jag upplever exakt samma som dig. Jag har ADHD och måste käka amfetamin för att fungera i samhället. Oturligtvis gör "teraupeutiska" doser amfetamin mig nedstämd och pessimistisk och jag skulle ge vad som helst för en hjärna som fungerade utan medicin.

Min egen teori är att fokuseringen som kommer med amfetaminet gör att jag upptäcker vilken jävla skitgrop jag grävt ner mig i de senaste åren. Då jag är "nykter" är jag för okoncentrerad för att ens komma ihåg hur besvärlig min situation är.

Jag försöker klara mig så långt det går utan amfetaminet men oftast så går det bara inte. Det är helt omöjligt att förklara för en utomstående men jag tror seriöst jag skulle få mera gjort med båda armarna amputerade än denna jävla neurologiska åkomma som ADHD är.

Om du verkligen känner igen dig i det jag skriver, och inte redan har testat det, så kan jag starkt rekommendera att du prövar det ihop med ett SSRI-preparat. Jag åt Mirtazapin i min ungdom men har sedan dess varit starkt skeptisk till allt antideppressivt, men sedan jag satte in escitalopram för snart två veckor sen så har saker och ting förändrats radikalt. Och då menar jag verkligen radikalt.

Spontaniteten, kreativiteten, fantasin och känslan av att jag är jag, som tidigare var det första som försvann när jag åt min stimulantia, är i skrivande stund här, trots att jag i allra högsta grad känner av min morgondos dexamfetamin. Min pessimistiska syn på saker och ting, om än fungerande för alla förutom mig själv, lyser med sin frånvaro. Jag ler. Bara en sån sak. Att jag spontant skulle le, eller gud förbjude sjunga med i en bra sång, vore skrattretande för två veckor sen efter min morgondos.

Jag misstänker att det är så här en "vanligare" diagnosperson svarar på sin behandling. Jag skulle inte för allt i världen kunna förklara det jag upplever på ett vetenskapligt förståeligt sätt. Normalt sett hade jag känt ett enormt behov att få veta hur mina signalsubstanser interagerar för att ge upphov till min mående, men just nu spelar det ingen roll. Jag tänker hellre på hur jag på bästa sätt kan tackla dagen. Och morgondagen. Jag planerar, skriver medicinscheman, gör ett kollage på väggen med viktiga läkarmöten och uppgifter samt ställer alarm på mobilen.

För bara veckor sen tänkte jag precis som du att jag ska klara mig utan amfetamin så mycket jag bara kan och endast använda det till monotona, tidskrävande och hjärndöda sysslor. Jag tänker inte så längre. Jag vill fungera alltid, hela tiden.

Jag stackar förvisso mina mediciner med lite andra grejer, men det har jag gjort rätt länge. Jag delar gärna med mig om du är nyfiken. Men som sagt, om du inte redan har testat SSRI i kombination med amfetamin och en riktig riktig vilja att bli bättre, så gör det. Det har tagit mig ett par år nu att nå botten, svälja stoltheten och börja kravla mig upp, men vägen upp går konstigt nog fan så mycket snabbare. Dessutom så kan du det här egentligen, det vet jag. Du behöver bara verktygen.

Edit: Kan ju tillägga att även jag grävt ner mig i ett rätt ordentligt hål till följd av min problematik. Fast det hålet känns betydligt mindre i dagsläget. Om läget har blivit bättre för att jag verkligen insett att hålet inte är så stort, eller för att jag helt enkelt inbillar mig att hålet inte är så stort, kan jag inte svara på. Pillren diskriminerar inte. Oavsett är jag glad, för det är rätt uppenbart att man blir både efterbliven och handlingsförlamad i det där jävla hålet. Först nu kan jag börja klättra på riktigt.
Senast redigerad av ManMannen 2013-09-17 kl. 08:48.
Citera
2013-09-19, 15:55
Medlem
Hur skulle ni beskriva effekten av Concerta under dagen? Kommer den i omgångar, och i så fall hur många? Är dessa omgångar lika starka/långvariga? Eller känns effekten mest de första 1-3 timmarna, för att sedan märkbart dala under dagen? Eller på något annat sätt?

Kan vattendrickande förstärka - därmed förkorta - effekten märkbart?
Citera
2013-09-19, 21:51
Medlem
Revouls avatar
Hur många urinprov fick ni lämna?
Frågar eftersom jag kan komma att behöva lämna något prov framöver. Finns en liten, liten chans att det kan visa positivt pga en dum impulsiv handling. Typiskt mig.

Vill inte att allt ska gå åt helvete nu när allting är påväg åt rätt håll och det känns bra.
Citera
2013-09-20, 01:12
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoul
Frågar eftersom jag kan komma att behöva lämna något prov framöver. Finns en liten, liten chans att det kan visa positivt pga en dum impulsiv handling. Typiskt mig.

Vill inte att allt ska gå åt helvete nu när allting är påväg åt rätt håll och det känns bra.

Inte ett enda.
Citera
2013-09-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoul

Varför skulle du få lämna urinprov när du inte har någon missbrukshistoria?
Citera
2013-09-21, 02:14
Medlem
Revouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse

För att vissa läkare har en sopkvast i arlset?
Citera
2013-09-22, 13:13
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse

Läkaren kanske upplever att patienten slipper känna sig ifrågasatt/misstänkt som missbrukare på det viset. Någon av er kära paranoiker som tänk så långt

LL "också ADHD"
Citera
2013-09-22, 13:33
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Jag har varken ADHD eller Autism w/e. Men tror ni inte alla dessa diagnoser är bara bullshit egentligen? Bara att dem som har "ADHD" är det som personer som inte anpassa sig så bra för dagens moderna samhälle? det är min syn på det hela. Både med asberger och ADHD/ADD fast sen att vara efterbliven är ju en annan sak.. ASså att ADHD skulle vara något fel i hjärnan, men de tror jag inte ^^

ADHD människor är väldigt reaktiva människor som hellre följer sin egen agenda än mängdens. Nutid representerar en väldigt kort period i människans existens. Klura sedan på vilken nytta man har av reaktiva personer i tex en flock på 40 st människoapor i en djungel? Alla fyllde sin roll här, allt från vårdare, krigare, underhållare, varnare, uppfinnare, utforskare, mamma, sjukdomsfinnaren, kocken, spejare osv osv...

Samhället anpassas först efter "mängden" sedan minoriteterna. Ingen har egentligen hunnit förändrats emotionellt eller instinktivt på denna korta tid. Alla mår sämre och sämre av att arbeta mer och mer där barnen är på dagis skola allt längre och våra gamla på sitt håll.

Får man rekommendera en alternativ väg till självuppfyllelse än "materialism" och "titeljakt" för de som värdesätter psykiskt välmående för sig själv och sina barn?

LL
Citera
2013-09-23, 18:00
Medlem
hashish-boys avatar
jag letar efter bra information om ADHD, har ni någon bra länk så skulle jag gärna ta del av den.
Citera
2013-09-23, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
jag letar efter bra information om ADHD, har ni någon bra länk så skulle jag gärna ta del av den.
http://www.levamedadhd.se/
http://www.attention-riks.se/
Citera
2013-09-23, 19:01
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
http://www.levamedadhd.se/
http://www.attention-riks.se/

jag tackar för dem är riksförbundet attention något bra? de verkar ju iaf ha några pdf filer om ADHD så jag får börja med dem.

tar gärna emot fler tips.
Senast redigerad av hashish-boy 2013-09-23 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in