2018-12-25, 15:06
Medlem
Hej! Har precis fått diagnosen ADD. Skulle gärna komma i kontakt med någon att prata med om detta som har erfarenhet, t ex vad man kan få typ av hjälp av samhället, allmänna tips osv. Känner mig väldigt ensam i detta.

PM:a gärna!
Citera
2018-12-27, 01:15
Medlem
Är mitt inne i en neuropsyk-utredning och näst på schemat står ett WAIS-test. Enligt wiki består den av fyra delprov: 1) verbala funktioner, 2) Arbetsminne, 3) Perception, 4) Snabbhet.

Mitt mål är att få mig en ADHD-diagnos (moralmedicinska inlägg undanbedes). Min enkla fråga är på vilka delprov jag bör underprestera för att öka mina chanser att få en ADHD-diagnos i min journal.

TIA
Citera
2018-12-27, 03:12
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Är mitt inne i en neuropsyk-utredning och näst på schemat står ett WAIS-test. Enligt wiki består den av fyra delprov: 1) verbala funktioner, 2) Arbetsminne, 3) Perception, 4) Snabbhet.

Mitt mål är att få mig en ADHD-diagnos (moralmedicinska inlägg undanbedes). Min enkla fråga är på vilka delprov jag bör underprestera för att öka mina chanser att få en ADHD-diagnos i min journal.

TIA

Om jag formulerar det så här: Tror du att du har ADHD?

Isåfall var dig själv, så får du troligtvis diagnosen bekräftad. Om du bara leker med psykiatrins resurser så har du all min vrede mot dig. Hoppas för samhällets skull att du fått hjärnsläpp som redan kollat upp vad testerna går ut på.
Citera
2018-12-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Om jag formulerar det så här: Tror du att du har ADHD?

Isåfall var dig själv, så får du troligtvis diagnosen bekräftad. Om du bara leker med psykiatrins resurser så har du all min vrede mot dig. Hoppas för samhällets skull att du fått hjärnsläpp som redan kollat upp vad testerna går ut på.

Ta och läs mitt inlägg igen. Se det som ett läsförståelsetest.
Citera
2019-01-04, 14:02
Medlem
Ni med ADHD/ADD, hjälper Ritalin/Concerta mot er undermåliga problemlösningsförmåga?
Citera
2019-01-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humanparagon
Ni med ADHD/ADD, hjälper Ritalin/Concerta mot er undermåliga problemlösningsförmåga?

Ehh nej...

Det ingår ju inte direkt i diagnosen. Snarare tvärtom.

Att vara intelligent och kreativ ingår liksom. Dessutom uppstår det ofta problem som måste lösas, så man får en del träning. Då är man ofta en mycket god problemlösare.
Citera
2019-01-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Ehh nej...

Det ingår ju inte direkt i diagnosen. Snarare tvärtom.

Att vara intelligent och kreativ ingår liksom. Dessutom uppstår det ofta problem som måste lösas, så man får en del träning. Då är man ofta en mycket god problemlösare.

Intelligens ingår inte som ett diagnoskriterie för adhd ..

Uppstår problem? Jag förstår inte vad du skriver.
Citera
2019-01-04, 18:06
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanparagon

De dagar då medicinen lugnar ner mig så hjälper den definitivt. Jag blir arg/stressad direkt när jag stöter på vissa problem annars vilket trasslar till det hela ännu mera.

Jag äter dock Elvanse
Citera
2019-01-11, 10:16
Medlem
Jesouss avatar
Precis gått över till attentin från elvanse som jag testat alla möjliga doser på, nu senast tog jag 70/90mg.
Nu har jag ju visserligen en instegsdos vilket inte märks så mycket alls förutom när den går ur, men när den väl går ur blir jag riktigt trött som i att jag vill sova.

Undrar därför hur ni andra lagt upp intagen under dagen för att tajma detta och om ni kört samma dosering vid de olika intagen eller en lägre på t.ex. eftermiddagen?
Citera
2019-01-11, 12:57
Medlem
Jag har precis fått en remiss från min psykolog som misstänker ADD, till en psykiatriker. Hur tror ni fortsättningen ser ut för mig? Har jag en lång utredning framför mig, eller är det i princip att psykiatrikern kan intervjua lite och sen bestämma om det är värt att testa medicinering, som med all annan medicin som skrivs ut?

Vilka mediciner finns det att tillgå, och är det något man bör föredra? Många pratar om adderall som den effektivaste, men att den är svår att få?
Citera
2019-01-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har precis fått en remiss från min psykolog som misstänker ADD, till en psykiatriker. Hur tror ni fortsättningen ser ut för mig? Har jag en lång utredning framför mig, eller är det i princip att psykiatrikern kan intervjua lite och sen bestämma om det är värt att testa medicinering, som med all annan medicin som skrivs ut?

Vilka mediciner finns det att tillgå, och är det något man bör föredra? Många pratar om adderall som den effektivaste, men att den är svår att få?

Först får du stå i kö på utredning i ca 4 år. Utredningen brukar pågå mer intensivt under 2 veckor.
De mediciner du kan få testa är centralstimulantia dvs elvanse/attentin, metylfenidat (Ritalin/concerta) eller strattera, intuniv och voxra (antidepressiv).
Adderall finns inte i Sverige.
Citera
2019-01-11, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Först får du stå i kö på utredning i ca 4 år. Utredningen brukar pågå mer intensivt under 2 veckor.
De mediciner du kan få testa är centralstimulantia dvs elvanse/attentin, metylfenidat (Ritalin/concerta) eller strattera, intuniv och voxra (antidepressiv).
Adderall finns inte i Sverige.

Måste man ha en utredning för att testa den här medicineringen? Kan inte en psykiatriker göra en egen bedömning om det finns ett värde i att testa medicinering, precis som man gör i många andra fall med mediciner mot psykologiska besvär? Jag har t.ex stesolid och voxra på recept idag utan någon direkt utredning eller diagnos, och jag vet att läkaren resonerade lite som jag. Att man får testa olika tills man hittar något som fungerar.

Adderall finns inte, eller Adderall "finns inte". Det är inte att det finns men krävs speciell licens? Jag tycker jag har hört folk som får det i Sverige, men den kanske har tagits bort helt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in