2013-09-18, 10:34
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Visst kan man diskutera Isaksson/Wiland, men det stora problemet är försvarsspelet (backlinjen). Isaksson tycker jag inte har varit överdrivet dålig. De gånger man släppt in (alltför tveksamma) mål har det nästan uteslutande varit ett individuellt misstag från någon av försvararna alt ett kollektivt riktigt dåligt markerings- och positionsspel.
Backlinjen är förstås problemet men enligt mig är Wiland en bättre målvakt än Isaksson och borde få chansen på allvar. Han är den bäste målvakten i danska ligan och briljerar i princip i samtliga FCK:s CL-matcher. I Sverige är han bortglömd, dessbättre får han uppskattning av FCK.

Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Skulle Martin Mutumba ha någon chans i landslaget? Vad tror ni?
Han spelar i Ugandas landslag. Nej han hade inte haft något att göra i det svenska.
Citera
2013-09-18, 10:38
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma

Han spelar i Ugandas landslag. Nej han hade inte haft något att göra i det svenska.
Han är inte ens ordinarie i Uganda.
Citera
2013-09-18, 10:47
Medlem
DerplockHolmess avatar
Wiland till landslaget! Han övertygar gång på gång ute i europa och det finns ingen anledning att vilja behålla skelögde förvirrade dif-apan Isaksson.
Citera
2013-09-18, 11:00
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edyll
*Inlägg som spekulerar i hur kvalgrupperna slutar*

En gediget genomförd analys och tippning, bra läsning. Vi får hoppas att vi hamnar i första seedningsgruppen för bästa grupptvåa verkar vi ju inte bli. Sedan vad gäller grupp E undrar man ju hur så många dåliga lag kan hamna i samma grupp. Får hoppas att Schweiz går till VM och att vilket skitlag som helst (bara inte Norge) tar andra platsen (och därmed förmodligen torskar playoff).

Hur som helst, är också väldigt nervös inför Österrike-matchen samt playoff.
Citera
2013-09-18, 11:41
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
En gediget genomförd analys och tippning, bra läsning. Vi får hoppas att vi hamnar i första seedningsgruppen för bästa grupptvåa verkar vi ju inte bli.

För att klargöra så har bästa grupptvåan ingen betydelse då det är den sämsta grupptvåan som inte får vara med i play-off.
Citera
2013-09-18, 11:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Så vad är problemet med Isaksson nu för tiden? Folk har alltid klagat på hans fötter men där har han uppenbarligen lagt in rejält med träning för nu ser han hur säker ut som helst och dom senaste matcherna i landslaget har han lagt upp ett antal säkra uppspel till fristående yttrar/högt stående ytterbackar. Han gjorde också en schysst genomskärare förbi Irlands anfallare upp direkt till Ekdal/Svensson i senaste matchen.

Så vad är det nu? Bara allmänt att folk är trötta på honom antar jag, för någon reell anledning finns det ju inte.
Citera
2013-09-18, 12:13
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så vad är det nu? Bara allmänt att folk är trötta på honom antar jag, för någon reell anledning finns det ju inte.
Exakt, det var dit jag ville komma.

Absolut, ge Wiland chans i landslaget, det har han förtjänat. Växla honom och Isaksson och låt dem få dela på ansvaret. Men lagets stora problem ligger inte i målvaktspositionen varvid den diskussionen känns rätt orelevant just nu.
Citera
2013-09-18, 19:05
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så vad är problemet med Isaksson nu för tiden? Folk har alltid klagat på hans fötter men där har han uppenbarligen lagt in rejält med träning för nu ser han hur säker ut som helst och dom senaste matcherna i landslaget har han lagt upp ett antal säkra uppspel till fristående yttrar/högt stående ytterbackar. Han gjorde också en schysst genomskärare förbi Irlands anfallare upp direkt till Ekdal/Svensson i senaste matchen.

Hur säker som helst håller jag inte med, han drog till en riktig sneträff mot kazakhstan när han skulle rensa utanför straffområdet. Men annars är jag pro-isaksson, eller egentligen mer likgiltig inför vem som vaktar målet för Sverige.
Citera
2013-09-18, 19:22
Medlem
Isaksson har varit hur stabil som helst i ett decennium nu i landslaget. Att då byta till en äldre Wiland bara för bytandets skull ger jag inte mycket för.
Citera
2013-09-18, 19:23
Medlem
Grejen med Isaksson som gör att man instinktivt ryggar tillbaka är att han har en väldigt säregen målvaktsstil som är väldigt oestetisk om man jämför med hur det borde se ut.
Det kan ofta se ganska forcerat, osmidigt och slumpartat ut när han räddar en boll.
Paradoxalt nog så verkar detta inte ha påverkat hans spel så mycket mer än att han genom åren har haft en tendens att släppa in billiga distansskott.

Problemet som jag snarare har med "Isak" är hans passivitet utanför målområdet som gjort att han har lagt en ganska stor arbetsbörda på utespelarna. Oftast så verkar han i största möjliga mån vilja hålla sig kvar på mållinjen för att låta backarna lösa situationen i samband med både inlägg och genomskärare. I det avseendet så skulle jag vilja påstå att Isaksson är en av de individer som har störst skuld i Sveriges problem i samband med fasta situationer före, under och strax efter EM.

Det jag däremot gillar är att Andreas verkar ha ambitionen att förändra detta tillsammans med Lasse Eriksson. Tittar man på hans senaste landskamper så har han haft ett betydligt djärvare positionsspel, t.ex. i samband med fasta vilket jag tror är en orsak till att de allra största problemen i samband med hörnor har lösts.

Sammantaget så tror jag att vi har mer att förlora på ett målvaktsbyte än vad vi har att vinna.
Även fast jag tycker att våra Keeprar är förhållandevis jämnstarka så tycker jag att ingen är såpass mycket bättre att ett målvaktsbyte är berättigat. Det känns snarare som att det skulle kunna skapa en osäkerhetskänsla bland keeprarna.
Citera
2013-09-18, 19:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Hur säker som helst håller jag inte med, han drog till en riktig sneträff mot kazakhstan när han skulle rensa utanför straffområdet. Men annars är jag pro-isaksson, eller egentligen mer likgiltig inför vem som vaktar målet för Sverige.
Ja den var inte den bästa men å andra sidan så är det inte såna bollar som målvakter ska vara bra på, det är nog rätt många utespelare som också skulle haft problem i det läget.

Men det är klart det finns bättre målvakter. Hansson och Källqvist i allsvenskan som kan vara rätt så underhållande till exempel. Men poängen var att Isaksson har jobbat väldigt bra med den biten, förut var han rätt bedrövlig men nu fixar han dom vanliga sakerna så väl som man kan begära att en målvakt fixar det.
Citera
2013-09-18, 20:30
Medlem
Det är någonstans ödets ironi att Sverige kommer få möta Island i play-off och givetvis inte gå vidare. Händelseförloppet kommer vara som följer: Sverige kryssar mot Österrike och det är misär, Aftonbladet och övriga blaskor börjar såga Hamrén och kräver hans avgång. Men, på något mirakulöst sätt kommer så klart Sverige kryssa även mot Tyskland på liknande maner som man gjorde senast. Sverige till play-off och tidningarnas hyllningar till Hamrén vet inga gränser.

Sedan lottas Sverige mot Island i play-off, tidningar börjar redan nu boka sina biljetter till Rio, det är ju klart. Hamrén myser säkert också, det här är ju hans chans att proppa till den där tjommen med blåbärslandet som den svenska pöbeln anser är bättre än han, vilken möjlighet! Strategin till matcherna blir således någon form av hjärndöd av tokoffensiv, Hamrén ska ju sätta dit Lagerbäck. Hamrén ser redan rubriken framför sig: "Sverige till VM efter totalkross mot Island, Hamrén man of the match!". Ja jösses, nu är det nära.

Dock går matcherna inte helt så som Hamrén föreställt sig. Island kan ju spela fotboll, tro det eller ej, detta ingick inte i Hamrén beräkningar. Sverige kämpar för att få till någon form av spel, men Lagerbäck är den smarta här. Han visste exakt att det var så här Hamrén skulle försöka göra. Island säkrar bakåt och utnyttjar Sveriges misstag maximalt, för misstag har vi blivit vana vid att det blir när Sverige spelar vilket givetvis Lagerbäck vet. Islands mål görs sannolikt på fasta situationer och idiotiska inkast från Sverige mitt in i banan som isländarna hugger direkt på.

Sverige får till något tröstmål i sista matchen, men det är långt ifrån tillräckligt för avancemang. Island vidare och Hamrén i skamvrån på livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in