Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
De gör två misstag med boll som klart och tydligt kan härledas till Hamréns föredragna bollspelande. Annars är de ju lagets bästa spelare i första halvlek, men blir sedan helt, helt, helt utlämnade i andra halvlek. Skillnaden med Granqvist och Olsson är att de inte gör stora försvarsmässiga misstag. De fallerar inte i positionsspelet, de tappar inte markeringar, och de begår inte räknemisstag med många spelare omkring dem. Det är inte svårare än så.
Gräver du lite i arkivet så ska du nog se att även Olsson och Granqvist har gjort bra
defensiva matcher där de inte går bort sig i positionsspelet, där de inte tappar markeringar och där de inte begår räknemisstag med många spelare omkring de.
Och nja, jag tycker verkligen inte att de har agerat så klockrent i övrigt som du vill få det till. Jag ska försöka kolla om lite på matcherna för att titta lite närmare på de.
Angående det markerade stycket;
Visst, men det är ju trots allt extrema misstag. Och det är inte första gången de står för det heller. Och ja, klarar de inte av spelet med boll, samtidigt som Hamréns spel kräver det så blir det ju svårt. Ska man då inte kritisera de på grund av det så känns det fel att såga Olsson och Granqvist.
Även de är ju offer för Hamréns brist på organisation. Vi alla vet att Olsson bara klarar av att kriga, och dominera straffområdet. Och när han då utsätts för situationer där han ska läsa spelet och ta snabba beslut så får han ju naturligtvis kritik för att han inte klarar av det. Det är inget konstigt med det.
Likväl så bör man ju med den logiken kritisera Antonsson och Nilssons patetiska misstag med boll. Även om de är ett offer för Hamréns inkompetens.
Vi kan ju säga så här, ja alla mittbackar är dåliga i landslaget men det finns en orsak till att de är ännu sämre än vad de egentligen är. De må vara dåliga även i klubblagen, men de blir fan helt totalt genomusla när de spelar i landslaget.
Lagerbäck satte åtminstone en defensiv som var så organiserad att till och med mediokra försvarare kunde se bra ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smerch
Först: ja det är ett organisationsproblem. Silva och Luiz skulle också sett vilsna ut i Sverige.
Jag fokuserar sällan på mittbackarna när jag kollar fotboll, så det tar längre tid för mig att få en bild av dem än av offensiva spelare, men jag har tyckt att det varit ett fall framåt från Olsson/Granqvist där det var uppenbart från första minut att de inte klarade uppgiften. Ikväll gjorde de varsin blunder i passningsspelet och såg även i övrigt ganska vilsna ut stundtals, speciellt Antonsson, men det är iofs inte konstigt med tanke på hur många spelare de fick försvara mot och hur djupt de pressades. Jag vet inte vilka bra alternativ vi har, det är hur som helst inte läge att tänka på det nu, det skulle gjorts tidigare.
Det är väl klart att det även är ett organisationsproblem. Har du dock mittbackar av hög klass så gör det ändå skillnad. Stor skillnad till och med.
Jag tror nog att Silva hade förbättrat Hamréns hönsgård något enormt.