2013-10-16, 00:13
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Mjo... Det faktum att Tyskland spelade helt på våran planhalva och att bollinnehavet var ungerfär 80-20% var inget större problem? Bara man slumpar in några mål från folk som har tur om de nätar i Allsvenskan så är det lugnt.
Vad hade du förväntat dig med det lag vi ställde upp med jämfört med tyskarna, tre poäng?
Citera
2013-10-16, 00:26
Medlem
anteri17s avatar
Var är kritiken? Man är totalt utspelat hela matchen. Visst gör man två fina kontringsmål, men det kan man lika mycket tacka den bristande tyska balansen för. Totalt sett bli det en fel elva. Vi får inte ro överhuvudtaget, har väldigt lite boll, och tvingas då spela defensivt med en offensiv elva. Förr eller senare straffar det sig. Man kan tycka att Sverige låg bra i första halvlek, men oj vilka ytor det fanns på kanterna. Med en bättre forward än en för dagen nervös (?) och väldigt anonym Kruse i boxen så hade det funnits hot på alla inspel.

Man slumpar mer eller mindre in mål. De två fina kontringarna är inget verk av Hamrén. För det sker typ bara två kontringar på hela matchen. Det vore helt annorlunda om man mer regelbundet kunde hota tyskarna. Faktum är att det kunde blivit tvåsiffrigt. Tyskarna var under stora delar arroganta, en aning loja och utan verklig killerinstinkt. Ändå gör de 5 mål på bortaplan... Stort streck för scarfen.

Andra halvlek blir en parodi. Det är mellanrum mellan varje lagdel. Ytor både centralt, på kanten och bakom oss. Det ser helt enkelt för jävligt ut. Åter igen kommer man till den horribla laguttagningen. Visst kan man hoppas på att ta ledningen med en offensiv elva och en högre press första femton, men sen då? Ska man spela försvarsspel med hjärndöda Kaca, med veka Elm, med en matchotränad och tung Kongo, med en Toivonen som ska skärma av deras hämtande, och med Sveriges fjärde bästa vänsterback som högerback med enbart offensiva kvaliteter - mot ett Tyskland. Ja, ni förstår. Det var dömt att misslyckas vilket som.

Nu kan man smått säga att vi bara förlorade med två mål mot ett bra motstånd. Men medan våra spelare gav allt, gick tyskarna på halvfart. Vi hade hemmaplan, och de spelade borta. Och vi ska spela med Shining, styra vårat eget öde, leda hästar och kor till vatten, och vara starka tillsammans. Men efter matchen pratar Mr Zeman Junior om att göra sina bästa matcher, ha flyt med en det ena, en det andra. Om att vi gör tre mål. Men när allt kommer omkring är vi ett luftslott med ett Europauselt försvarsspel för den här nivån. Det är aldrig godkänt att efter 3 år vid rodret konstant släppa in mål, på mål, på mål, på mål, på mål, i match efter match. Det är Hamréns ansvar. Och han råskiter i det. Han pratar om att ge efter för att vinna något, men det går att hitta RÄTT balans, men Hamrén varken vill eller kan.

Man kan prata om mittbacksmisstag, men det är inte en slump att dessa, oavsett spelare, alltid kommer i spelet med boll. Varför? Antagligen pga Hamréns spelidé. Bollen ska ju till varje pris tas in och rullas runt. Våra mittbackar är inte bekväma med det. Sedan ska man inte lasta Nilsson och Antonsson för hårt. Faktum är att de står rätt hela första halvlek när de sätts på konstant tryck från kanterna. men när väl ytorna i andra halvlek också börjar uppträda framför dem, ja då är dem i en rävsax. Falla, kliva, pusha? Omöjligt val med en oinspelad vänsterback på högerkanten, som om det vore enkelt annars... Nu låter det på vissa som att vi förlorar på två bolltapp, vilket är en alldeles för enkel poäng att vinna för att ge Hamrén lite andrum.

Annars kan man bara instämma i sina erfarenheter av de tyska spelarna. Schweini är bollusel och väldigt överskattad, Hummels är kanske den sämsta försvarsspelaren rent defensivt av Europas topplag, och Neuer har låtit sin arrogans förstöra hans aura och världsklassiga målvaktsspel till något som mer liknas till en stor bebis oförmögen att göra sin egentliga uppgift i målet. Özil och Kroos är ren klass, likaså den fartfyllda Schurrle. Boateng får rädda upp Hummels bristfälliga kampspel, positionsspel och markeringsspel. Götze är som vanligt fin med bollen.

Vi får se hur det går i ett play-off. Visst är vi bättre än både Grekland och Ukrainia, men vi har också en gubbig juniortränare på bänken tillsammans med junioraktig gubbtränare. Vi kan inte sätta ett försvarsspel, men vi kan göra mål mot alla lag. Det ger ju någon form av 50/50 chans oavsett motstånd. Men jag tvivlar än mer på Hamréns förmåga i ett dubbelmöte. Hamrén Out!
Citera
2013-10-16, 00:29
Medlem
Alla som har försvarat Nilsson och Antonsson, vad är ursäkten idag? De har ju egentligen varit svajiga i varje match de har spelat. Idag var det ju en patetiskt låg nivå på deras insatser.

Nu skulle jag aldrig förespråka att gå tillbaks till Olsson och Granqvist men jag vet inte riktigt om det här nya mittbacksparet är någon uppgradering.

Det är ju i viss mån Hamrén som ska få kritik för att han fortfarande inte har organiserat ett dugligt försvarsspel. Att byta ut mittbackarna har ju hittills inte fungerat. Och det lär inte heller göra det i fortsättningen under Hamrén.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-10-16 kl. 00:31.
Citera
2013-10-16, 00:35
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Alla som har försvarat Nilsson och Antonsson, vad är ursäkten idag? De har ju egentligen varit svajiga i varje match de har spelat. Idag var det ju en patetiskt låg nivå på deras insatser.

Nu skulle jag aldrig förespråka att gå tillbaks till Olsson och Granqvist men jag vet inte riktigt om det här nya mittbacksparet är någon uppgradering.

Det är ju i viss mån Hamrén som ska få kritik för att han fortfarande inte har organiserat ett dugligt försvarsspel. Att byta ut mittbackarna har ju hittills inte fungerat. Och det lär inte heller göra det i fortsättningen under Hamrén.

De gör två misstag med boll som klart och tydligt kan härledas till Hamréns föredragna bollspelande. Annars är de ju lagets bästa spelare i första halvlek, men blir sedan helt, helt, helt utlämnade i andra halvlek. Skillnaden med Granqvist och Olsson är att de inte gör stora försvarsmässiga misstag. De fallerar inte i positionsspelet, de tappar inte markeringar, och de begår inte räknemisstag med många spelare omkring dem. Det är inte svårare än så.
Citera
2013-10-16, 00:41
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Först: ja det är ett organisationsproblem. Silva och Luiz skulle också sett vilsna ut i Sverige.

Jag fokuserar sällan på mittbackarna när jag kollar fotboll, så det tar längre tid för mig att få en bild av dem än av offensiva spelare, men jag har tyckt att det varit ett fall framåt från Olsson/Granqvist där det var uppenbart från första minut att de inte klarade uppgiften. Ikväll gjorde de varsin blunder i passningsspelet och såg även i övrigt ganska vilsna ut stundtals, speciellt Antonsson, men det är iofs inte konstigt med tanke på hur många spelare de fick försvara mot och hur djupt de pressades. Jag vet inte vilka bra alternativ vi har, det är hur som helst inte läge att tänka på det nu, det skulle gjorts tidigare.
Citera
2013-10-16, 00:46
Medlem
Jag var på plats, publiken sög! Mittbackarna sög! Resten var nästan godkända.

Förutom Toivonen !!!! Vilken sopa, hur i helvete kan han bli uttagen?
Citera
2013-10-16, 00:48
Medlem
xuls avatar
Jag tycker nog inte bara backarna ska ta hela ansvaret, visst är det stora misstag som begås och som direkt leder till mål, men vi måste kunna hålla i boll och spela som ett lag när vi har motståndaren i en prekär situation. Tyskarna kan inte på något vis ha förväntat sig 1-0 när det kom, ej heller 2-0. Inte vi heller förstås, men vi lyckades och vi visade att vi kan med fixa det med snabba omställnigar och lite flyt. Vi försvarade oss rätt ok innan 2-1 kom, men man började ha det på känn när det blev sådär panikartade rensningar istället för spel.

Visst är det lite tråkigt att hålla på att gnälla på Hamrén, men jag tycker faktiskt att han förtjänar kritik för hur vi uppträdde efter att vi faktiskt tagit en viss liten kontroll över matchen. Som vanligt var Elm mer eller mindre helt osynlig. Han gjorde några fina passningar, men liksom oftast så försvinner han i det stora hela. Toivonen var även han väldigt stel och gjorde bort flera bollar. Intressant är dock att han känns bättre utan boll än med. Två gånger minst släppte han igenom bollen helt mästerligt. Tyvärr räcker inte det och jag förstår inte varför Hamrén alltid ska vänta så otroligt länge med sina byten... Tyskarna var igång direkt, och vi har ju ersättare för spelare som Toivonen och Elm, varför inte dra in Svensson direkt efter paus? Plötsligt hade vi lite spel på mittfältet.

Tyskland har ett oerhört bra landslag, men vi lyckades spela in 2 bollar och ledde med 2-1 efter första och förlorar sedan med 3-5. Det är verkligen riktigt illa att inte kunna försvara sig bättre än att släppa in 4 bollar i en halvlek.
Citera
2013-10-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
De gör två misstag med boll som klart och tydligt kan härledas till Hamréns föredragna bollspelande. Annars är de ju lagets bästa spelare i första halvlek, men blir sedan helt, helt, helt utlämnade i andra halvlek. Skillnaden med Granqvist och Olsson är att de inte gör stora försvarsmässiga misstag. De fallerar inte i positionsspelet, de tappar inte markeringar, och de begår inte räknemisstag med många spelare omkring dem. Det är inte svårare än så.

Gräver du lite i arkivet så ska du nog se att även Olsson och Granqvist har gjort bra defensiva matcher där de inte går bort sig i positionsspelet, där de inte tappar markeringar och där de inte begår räknemisstag med många spelare omkring de.

Och nja, jag tycker verkligen inte att de har agerat så klockrent i övrigt som du vill få det till. Jag ska försöka kolla om lite på matcherna för att titta lite närmare på de.

Angående det markerade stycket;

Visst, men det är ju trots allt extrema misstag. Och det är inte första gången de står för det heller. Och ja, klarar de inte av spelet med boll, samtidigt som Hamréns spel kräver det så blir det ju svårt. Ska man då inte kritisera de på grund av det så känns det fel att såga Olsson och Granqvist.

Även de är ju offer för Hamréns brist på organisation. Vi alla vet att Olsson bara klarar av att kriga, och dominera straffområdet. Och när han då utsätts för situationer där han ska läsa spelet och ta snabba beslut så får han ju naturligtvis kritik för att han inte klarar av det. Det är inget konstigt med det.

Likväl så bör man ju med den logiken kritisera Antonsson och Nilssons patetiska misstag med boll. Även om de är ett offer för Hamréns inkompetens.

Vi kan ju säga så här, ja alla mittbackar är dåliga i landslaget men det finns en orsak till att de är ännu sämre än vad de egentligen är. De må vara dåliga även i klubblagen, men de blir fan helt totalt genomusla när de spelar i landslaget.

Lagerbäck satte åtminstone en defensiv som var så organiserad att till och med mediokra försvarare kunde se bra ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Först: ja det är ett organisationsproblem. Silva och Luiz skulle också sett vilsna ut i Sverige.

Jag fokuserar sällan på mittbackarna när jag kollar fotboll, så det tar längre tid för mig att få en bild av dem än av offensiva spelare, men jag har tyckt att det varit ett fall framåt från Olsson/Granqvist där det var uppenbart från första minut att de inte klarade uppgiften. Ikväll gjorde de varsin blunder i passningsspelet och såg även i övrigt ganska vilsna ut stundtals, speciellt Antonsson, men det är iofs inte konstigt med tanke på hur många spelare de fick försvara mot och hur djupt de pressades. Jag vet inte vilka bra alternativ vi har, det är hur som helst inte läge att tänka på det nu, det skulle gjorts tidigare.

Det är väl klart att det även är ett organisationsproblem. Har du dock mittbackar av hög klass så gör det ändå skillnad. Stor skillnad till och med.

Jag tror nog att Silva hade förbättrat Hamréns hönsgård något enormt.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-10-16 kl. 01:05.
Citera
2013-10-16, 01:45
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Har aldrig sett Sverige släppa in så mycket mål som under Hamrens ledning...
Jag kan lova dig att Sverige har släppt in betydligt mycket mer mål innan än efter Hamrén tillträdde..
Citera
2013-10-16, 01:51
Medlem
boba fetts avatar
Citat:

Håller inte med dig om att deras insatser var patetiska. Tyckte det såg rätt ok ut. Visst, man ska inte göra de misstag som de gör, men det måste ses i ljuset av att vi blir totalt utspelade i 90 minuter av Tyskland. De fick tillåtelse att producera en fullständigt absurd mängd chanser, vilket ju helt uppenbart inte var Nilsson och Antonssons fel. Felet måste ju ligga i Sveriges sätt att spela, som tillåter tyskarna att spela ut oss så totalt.
Citera
2013-10-16, 04:46
Medlem
Toivonen var anledningen till förlusten, herregud vad dålig han är.
Citera
2013-10-16, 08:40
Medlem
4522s avatar
Efter den här matchen kan väl inte en endaste vettig människa påstå att Elm har i en startelva att göra? Som jag sagt tidigare, det har sällan skådats en lamare spelare när det verkligen gäller. Han lunkar runt, gör ingen glad och är allmänt seg med bollen. Ändå väljer äggskallen Hamrén att spela honom när det gäller som mest. På bekostnad av briljanta och erfarna Svensson. Pinsamt. Hamnar inte Elm i frysboxen snart så blir det full bojkott. Det var väl egentligen bara Toivonen som kunde matcha honom i uselhet under gårdagskvällen.

Bäst på plan var utan tvekan Hysén och Olsson. Tobbe kämpar hela matchen och gör helt sinnessjuka mål. Olsson var hela tiden på rätt plats samt lyckades driva upp boll på ett outröttligt vis när det behövdes som mest. Det var nog där vi hade mest star quality, skaplig självförtroende boost av målet mot Österrike? Källström var också vettig tills dess han blev helt utmattad, det vill säga efter 25 minuter eller något i den stilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in