2013-11-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Öppna takhelve*et så ska de allt få se på den nordiska kylan på tisdag...så visar vi våra förfäder vad riktiga vikingar innebär

Jag hoppas verkligen det.
Citera
2013-11-16, 11:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Det måste ju vara jävligt lätt att vara Zlatan i den där matchen. Långbollar hela tiden, vinner hälften av dem, får bollen på fötter ytter få gånger. Får domslut emot sig hela tiden, även fast han själv ska ha frispark. Dessutom får han aldrig frisparkar med sig heller. Klart Zlatan blir osynlig när han spelar för ett landslag som har siktet inställt på att aldrig skapa något utan kör en Celtic/Chelsea-taktik. Den taktik kommer aldrig funka mot Ronaldo.

Det positiva med matchen var våra två mittbackar och vår högerback. Otroligt bra, speciellt Per Nilsson och Lustig. Stod sällan fel, tror Nilsson aldrig förlorade en nickduell heller och klockrena brytningar från båda två.

Tråkigt att Nilsson är 31 år gammal, han har utseendet för att vara Olof Mellbergs ersättare.

Om Zlatan inte gör hat-trick så är dålig och osynlig, märklig bedömning.
Hade Zlatan spelat i en portugisisk tröja igår så hade han gjort minst två mål, så stor är skillnaden i uppbackning.

Att Lustig gjorde en så bra insats ska delvis tillskrivas den hjälp han hade av Seb. Olsson hade inte alls samma hjälp av Kaca med känt resultat.

I MFF finns det en ca 10 år yngre kille, Filip Helander, som är en kommande landslagsman efter VM 2014. Svensk fotbolls framtid finns i allsvenskan något som även Hamrén borde uppmärksamma.
Citera
2013-11-16, 11:03
Medlem
På Tisdag vill jag se Svensson från start för att i 60e minuten bytas ut mot en förbannad Källström Då vinner vi.
Citera
2013-11-16, 11:40
Medlem
Underkänt får alla journalister som klagade på att Zlatan var osynlig. Jag tror ingen anfallare i världen hade kunnat gjort hans jobb igår på ett bättre sätt.

Om ett lag försvarar lågt och saknar förmågan att kunna spela sig ur pressen då finns det ju bara ett alternativ och det är att skicka långt mot Zlatan. För att sedan snabbt flytta upp med laget och kontra.

Vad fan kräver folk egentligen?

Och ja, jag hoppas att Hamrén flyttar upp försvarslinjen lite mer nu i returmötet. Då kommer nog ingen gnälla över att han är "osynlig".

Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
På Tisdag vill jag se Svensson från start för att i 60e minuten bytas ut mot en förbannad Källström Då vinner vi.

En arg Kim är en bra Kim.
Citera
2013-11-16, 11:51
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Underkänt får alla journalister som klagade på att Zlatan var osynlig. Jag tror ingen anfallare i världen hade kunnat gjort hans jobb igår på ett bättre sätt.

Om ett lag försvarar lågt och saknar förmågan att kunna spela sig ur pressen då finns det ju bara ett alternativ och det är att skicka långt mot Zlatan. För att sedan snabbt flytta upp med laget och kontra.

Vad fan kräver folk egentligen?

Och ja, jag hoppas att Hamrén flyttar upp försvarslinjen lite mer nu i returmötet. Då kommer nog ingen gnälla över att han är "osynlig".

En arg Kim är en bra Kim.

Ett skott på mål åtminstone? Zlatan är och ska inte vara någon helig ko. Nu när han är i tidernas form så är det klart att folk har högre förväntningar på honom. För faktum är att vi inte mötte ett hiskeligt bra motstånd igår. Många gånger hade vi bollen under kontroll på offensiv plana, något som borde genererat mer bolltouch av Zlatan.
Citera
2013-11-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Ett skott på mål åtminstone? Zlatan är och ska inte vara någon helig ko. Nu när han är i tidernas form så är det klart att folk har högre förväntningar på honom. För faktum är att vi inte mötte ett hiskeligt bra motstånd igår. Många gånger hade vi bollen under kontroll på offensiv plana, något som borde genererat mer bolltouch av Zlatan.

Fast nja, hur ofta existerade det något etablerat anfallsspel? Vid något enstaka tillfälle så fanns bollen på deras planhalva och där hade han kanske vid något enstaka tillfälle chansen att gå på skott. Men ska han gå på skott, bara för att? Även om det inte är det bästa alternativet? Hans överhoppning som gav ett bra läge för Larsson var betydligt mycket mer värt än ett skott på mål.

Man skulle förvisso kunna argumentera för att han rörde sig dåligt vid de få tillfällena bollen var på Portugals planhalva. Men det är inte heller sant, han sökte sig ofta in mot straffområdet och rörde sig bra. Inte hans fel att kvalitén på inläggen och passningarna var under all kritik.

Han kunde inte göra så mycket annat än att plocka ner alla långbollar som skickades mot honom. Och det gjorde han bra.

--

För övrigt så hade han ett skott på mål...är han helt plötsligt godkänd nu?
Senast redigerad av dickpUmp 2013-11-16 kl. 12:03.
Citera
2013-11-16, 12:04
Medlem
Mellbergans avatar
Finns flera saker att säga om denna matchen.

För det första så får vi nog ändå konstatera att Portugal var det bättre laget. Det märktes framförallt i andra halvleken. Även om vi skapade en hel del chanser i första.

För det andra så hade Sverige ett riktigt bra försvar. Jag har alltid tyckt att Mikael Lustig varit underskattad och det visade han inte minst i denna matchen. Nästintill världsklass nivå på hans prestation igår. Antonsson och Nilsson gjorde även dem det ganska bra, framförallt Antonsson.

För det tredje åtminstone agerade domaren som att han fått någon form av muta från Portugal. Det blev löjligt tillslut. Och alla dessa vidriga filmningar och det konstanta grinandet från Portugals sida. Jag höll på att spy i tv-soffan. Portugal är ett lag som är svåra att inte hata.

Mikael Lustig, Andreas Isaksson, Johan Elmander och Antonsson tyckte jag gjorde det riktigt bra.

Nilsson, Källström och Sebastian Larsson var habila. Det kändes förövrigt som att Sebastian Larsson var överallt.

Rasmus Elm var okej.

Zlatan, Kacaniclic och Martin Olsson tyckte jag inte alls gjorde det bra. Men det försökte såklart så gott de kunde.

Hur kommer det gå i nästa match?
Har väldigt om inte extremt svårt att se Sverige förlora på hemmaplan. Det blir minst oavgjort, förmodligen vinst om ni frågar mig. Sedan om det vinstresultatet räcker återstår att se. Kom igen nu gubbar, detta tar vi.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-11-16 kl. 12:08.
Citera
2013-11-16, 12:32
Medlem
Neuss avatar
Jag instämmer. Zlatan var inte bättre än någon annan igår. Det är klart att han får mer kritik just eftersom att han är Zlatan. Inget konstigt med det. Men sanningen är den att våra mittfältare måste göra det aningen bättre offensivt. Slänger man bort bollen direkt, för att gå på försvar orkar man inte fokusera i 90 minuter. Detta innebär dock att Zlatan måste ned och möta, samtidigt som våra ytterspelare orkar och vågar fylla på.

Jag anser för övrigt att Albin skall lira ihop med Källström från start - detta även fast Albin varit skadad. Om vi mot slutet måste jaga mål, bör man därtill slänga in Elm, samt föröka få lite speed med ännu en ytter. Jag tror inte på att byta in Gernt i ett slutskede.

Jag tycker också att vi skall vara positiva. Jag känner på mig att Sverige kommer få in första målet. Om nu så sker, finns det möjligheter till ännu ett tur mål som en effekt på att Portugal lyfter upp laget ett par meter. Alternativt kan vi med en massa tur, faktiskt hålla rent.

Jag tror att Sverige tar det till övertid. Däremot, kommer vi tappa matchen just där. Min något ologiska, men ack så korrekta tippning!
Citera
2013-11-16, 12:39
Medlem
Neuss avatar
För övrigt vore en defensiv 4-3-3 uppställning intressant i landslaget.

Lustig - Nilsson - Antonsson - Olsson

Larsson - Albin - Källström

Elmander - Ibrahimvoc - Kaca

Kan dock vara dumt att applicera en sådan uppställning i detta nu. Samtidigt kanske det är precis vad som kräv då vi inte en har chans att få någon som helst kontroll på en match, mot tre portugisiska mittfältare med nuvarande 4-4-2.
Citera
2013-11-16, 12:39
Medlem
pedrinos avatar
Man borde titta på Lagerbäck och Island och hur de spelade mot Kroatien igår. De sprang som idioter, släppte bollen snabbt mellan spelarna och pressade kroaterna hårt. Det var en ganska jämn match tills att de fick en spelare utvisad.

Vill se att Sverige försöker hålla i bollen istället för att sjonga iväg bollen i ren panik så fort de får den. Varken Elm eller Källström verkade ju ens vilja ha bollen igår. Så fort de fick den så skjöt de iväg den på ren måfå.

Man vinner inga matcher genom att vara rädd för bollen och rädd för att misslyckas. Ut med Elm och in med vinnarskallar från början (t.ex. Wernbloom).

Hoppas även att Ekdahl kan spela, då kan spelet bli lite annorlunda.
Citera
2013-11-16, 12:42
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
För övrigt vore en defensiv 4-3-3 uppställning intressant i landslaget.

Lustig - Nilsson - Antonsson - Olsson

Larsson - Albin - Källström

Elmander - Ibrahimvoc - Kaca

Kan dock vara dumt att applicera en sådan uppställning i detta nu. Samtidigt kanske det är precis vad som kräv då vi inte en har chans att få någon som helst kontroll på en match, mot tre portugisiska mittfältare med nuvarande 4-4-2.

Ifall man ska köra med tre innermittfältare så ska Wernbloom definitivt vara där. Fattar inte varför folk underskattar Wernbloom när han är den överlägset bästa mittfältaren i svenska landslaget.
Han blev utsedd till ryska ligans bästa mittfältare förra säsongen, och MVP i CSKA Moskva. Det säger ganska mycket, speciellt när Elm spelare i samma klubb och Källström får sitta på bänken i Spartak Moskva (som är sämre än CSKA).

Man ska nog dock inte ändra uppställning nu. Spelarna har bevisat att de kan göra mål med den uppställning de är vana vid. Och mål är det vi behöver nu.

Hade kört exakt samma elva som igår fast bytt ut innermittfältet mot: Wernbloom och Ekdahl.
Citera
2013-11-16, 12:55
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Ifall man ska köra med tre innermittfältare så ska Wernbloom definitivt vara där. Fattar inte varför folk underskattar Wernbloom när han är den överlägset bästa mittfältaren i svenska landslaget.
Han blev utsedd till ryska ligans bästa mittfältare förra säsongen, och MVP i CSKA Moskva. Det säger ganska mycket, speciellt när Elm spelare i samma klubb och Källström får sitta på bänken i Spartak Moskva (som är sämre än CSKA).

Man ska nog dock inte ändra uppställning nu. Spelarna har bevisat att de kan göra mål med den uppställning de är vana vid. Och mål är det vi behöver nu.

Hade kört exakt samma elva som igår fast bytt ut innermittfältet mot: Wernbloom och Ekdahl.

Jag måste erkänna att jag inte har någon bra koll på Wernblom och övriga i ryska ligan. Samtidigt finns det en viss problematik med Wernblom, då han inte verkar vara världens mest bekväma spelare med bollen. Samtidigt gör redan de övriga innermittfältarna ett bra defensivt jobb. Vet dock inte riktigt hur Wernblom skulle hjälpa oss med det. Och yes. Det är dumt att spela in ett nytt system, i detta nu. Men anledningen till varför de slog många långbollar och agerade väldigt stramt, har ju mycket att göra med att de jämt och ständigt hamnar i ett 1 mot 2-underläge pga av att Portugal spelar bredare. Jag tror att ytterligare en innermittfältare, hade kunnat skapa lite mer andrum i uppspelen. På så vis kan man slå en enkel rullpass, samtidigt som ytterspelarna hinner fylla på.

Jag tror hur som helst inte att 4-4-2 (sifferuppställningen är inte allt i praktiken) är hur vi skall formera dagens landslag. Speciellt om vi i fortsättningen verkligen vill försöka ha mer boll inom laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in