2011-12-20, 15:34
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
"Jämför det med Tysklands u-21 generation" ... ja jo.. lite kvalitetsskillnad kanske jämfört med Sverige.. Alltid detta tjatet om att det inte satsas på svenska talanger.. lagomt tröttsamt. Tycker förövrigt Hamren gör ett bra jobb och hoppas han gör det bra även i EM.

Ja, det är inte många svenska spelare som når till samma nivå någon gång under ett helt fotbollsliv.

U21-truppen 2009:

Målvakter:
1. Manuel Neuer - Schalke 04
12. Florian Fromlowitz - Hannover 96
23. Tobias Sippel - FC Kaiserslautern

Försvarare:
2. Andreas Beck - Hoffenheim
3. Sebastian Boenisch - Werder Bremen
4. Benedikt Höwedes - Schalke 04
5. Jeroeme Boateng - Hamburger SV
6. Dennis Aogo - Hamburger SV
15. Mats Hummels - Borussia Dortmund
16. Daniel Schwaab - Freiburg
21. Marcel Schmelzer - Borussia Dortmund

Mittfältare:
7. Patrick Ebert - Hertha Berlin
8. Sami Khedira © - VfB Stuttgart
10. Mesut Özil - Werder Bremen
14. Fabian Johnson - 1860 München
17. Dennis Grote - Bochum
18. Daniel Adlung - Wolfsburg
19. Änis Ben-Hatira - Duisburg
20. Gonzalo Castro - Bayer Leverkusen

Anfallare:
9. Ashkan Dejagah - Wolfsburg
11. Marko Marin - Borussia Mönchengladbach
13. Sandro Wagner - Duisburg
22. Chinedu Ede - Duisburg
Citera
2011-12-20, 15:43
Medlem
Gullegubbens avatar
Om Sverige hade en del U21-spelare som redan under denna tid tagit titlar i någon av de fyra stora ligorna eller en Europa-titel (och som ett par år efter U21-tiden värvas till storklubbar för stora pengar), så skulle vi också ha det lätt att generationsväxla.
Citera
2011-12-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattetatte
Elmander platsar knappt? då är du dum i huvudet haha, du har ingen koll. Så du tror på allvar att Guidetti är bättre än Elmander?

Guidetti har kvalitet, Elmander springer runt som en hund överskattat soppa. Tyskland satsade på en oprövad elva i VM, och det fanns många många kritiker ja. Tycker man ska satsa mer på dom unga , det är vad jag tycker.
Citera
2011-12-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Om Sverige hade en del U21-spelare som redan under denna tid tagit titlar i någon av de fyra stora ligorna eller en Europa-titel (och som ett par år efter U21-tiden värvas till storklubbar för stora pengar), så skulle vi också ha det lätt att generationsväxla.

Inte bara Tyskland som gör det med framgång. Titta på Finland, Danmark, England, Schweiz och Belgien. Men många verkat inte fatta min poäng, man ska långsamt slussa in dom unga. Istället för att ge dom sin första landskamp när dom är 25.

Spelare som Maestro, Chippen, Antonsson borde iaf kastat ut finns hungrigare och yngre spelare.
Citera
2011-12-20, 16:18
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Inte bara Tyskland som gör det med framgång. Titta på Finland, Danmark, England, Schweiz och Belgien. Men många verkat inte fatta min poäng, man ska långsamt slussa in dom unga. Istället för att ge dom sin första landskamp när dom är 25.

Spelare som Maestro, Chippen, Antonsson borde iaf kastat ut finns hungrigare och yngre spelare.

De flesta av våra duktigaste spelare de senaste åren har börjat spela i seniorlandslaget redan under tiden de kunde ha fortsatt i U21-landslaget. Undantagen är väl bara Källström och Elm. Eller har jag glömt någon? Zlatan, Isaksson, Linderoth, Ljungqvist etc har väl alla kommit in i seniorlandslaget i åldern 18-22, typ.
Citera
2011-12-20, 16:20
Medlem
Citat:
Guidetti har kvalitet, Elmander springer runt som en hund överskattat soppa. Tyskland satsade på en oprövad elva i VM, och det fanns många många kritiker ja. Tycker man ska satsa mer på dom unga , det är vad jag tycker.
Dock kämpar han, såg du Holland-Sverige eller? Han kämpade och fixade straff och var inblandad i nästan alla mål. Då kan vi istället ta bort Zlatan och in med Guidetti istället för Zlatan, för inte fan gör han någon större lycka mot bra lag,
Citera
2011-12-20, 19:23
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Och jag är helt säker att du, precis som alla vi andra i tråden, max sett fem matcher med Gudetti. Jag säger inte att han saknar kvalité, jag säger bara att jag vet alldeles för lite om honom för att veta om han har kvalité. Och även om han har det, kan han matcha Zlatan eller Toivonen? Elmander är med i landslaget just för att springa som en hund, och det sköter han utmärkt.

Angående Tyskland så var deras generationsväxling delvis påvtingad genom Ballacks skada, det Löw gjorde var i princip att ta ut de bästa spelarna han hade tillgängliga och det har han fått alldeles för mycket cred för i efterhand. Tittar man spelare för spelare så var i princip varenda en av Tysklands "talanger" redan nyckelspelare i ett topplag i världens då fjärde bästa liga: Khedira hade gjort nästan 100 matcher med Stuttgart och vunnit ligan 2007, Özil hade gjort över 100 matcher med Schalke och Werder Bremen och vunnit tyska cupen, Müller var ordinarie i ett Bayern München som vann ligan, cupen och spelade Champions Leauge-final, och så vidare. Att jämföra det med Sveriges u23-spelare blir bara löjligt.
Citera
2011-12-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Och jag är helt säker att du, precis som alla vi andra i tråden, max sett fem matcher med Gudetti. Jag säger inte att han saknar kvalité, jag säger bara att jag vet alldeles för lite om honom för att veta om han har kvalité. Och även om han har det, kan han matcha Zlatan eller Toivonen? Elmander är med i landslaget just för att springa som en hund, och det sköter han utmärkt.

Angående Tyskland så var deras generationsväxling delvis påvtingad genom Ballacks skada, det Löw gjorde var i princip att ta ut de bästa spelarna han hade tillgängliga och det har han fått alldeles för mycket cred för i efterhand. Tittar man spelare för spelare så var i princip varenda en av Tysklands "talanger" redan nyckelspelare i ett topplag i världens då fjärde bästa liga: Khedira hade gjort nästan 100 matcher med Stuttgart och vunnit ligan 2007, Özil hade gjort över 100 matcher med Schalke och Werder Bremen och vunnit tyska cupen, Müller var ordinarie i ett Bayern München som vann ligan, cupen och spelade Champions Leauge-final, och så vidare. Att jämföra det med Sveriges u23-spelare blir bara löjligt.

Min poäng var att han slussade in oerfarna spelare, och även efter VM har han fort med det. Götze hade spelat en halv säsong som ordinarie spelare i Dortmund. Och fick chansen i landslaget, hade han fått det om han var Svensk?.

André Schürrle, Kroos(kom med i VM truppen), Bender bröderna, Reus med flera. Inga jätteerfarna spelare men dom får ändå chansen. Sen kanske det var lite överdrivet och jämföra med Tyskland, deras talanger är ordinarie i en av dom bästa ligorna. Men kolla på Schweiz, Danmark och Belgien, jättemånga unga som får chansen. Alla dom kommer bli bättre än oss också om ett par år.

Tycker Guidetti/Toivonen ska få chansen bakom Zlatan, hunden Elmander kan man ha i tuffa matcher eller ha som inhoppare. Men antagligen kommer Hysen tas ut, men han är bättre än Guidetti eller hur?.
Citera
2011-12-20, 20:27
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Min poäng var att han slussade in oerfarna spelare, och även efter VM har han fort med det. Götze hade spelat en halv säsong som ordinarie spelare i Dortmund. Och fick chansen i landslaget, hade han fått det om han var Svensk?.
Hade Sverige haft en spelare som varit ordinarie i Dortmund en halv säsong hade han garanterat spelat i landslaget.

Citat:
André Schürrle, Kroos(kom med i VM truppen), Bender bröderna, Reus med flera. Inga jätteerfarna spelare men dom får ändå chansen. Sen kanske det var lite överdrivet och jämföra med Tyskland, deras talanger är ordinarie i en av dom bästa ligorna. Men kolla på Schweiz, Danmark och Belgien, jättemånga unga som får chansen. Alla dom kommer bli bättre än oss också om ett par år.
Spelarna du räknar upp har mycket riktigt spelat landslagsfotboll, men det har knappast varit några avgörande matcher - Sverige brukar ju också spela träningsmatcher mot typ Qatar vid den här tiden och då är det knappast EM-truppen som spelar.
Danmarks talanger vet jag inte så mycket om, men angående Belgien och Schweiz ser jag inget häpnandsväckande i deras förbundskapteners uttagningar - det är helt enkelt så att de flesta bra spelare från dessa länder råkar vara unga. Sveriges problem är till största delen inte att vi inte tar ut talangerna till landslaget utan att vi har för få talanger, vilket förmodligen beror på att vi har för dålig ungdomsverksamhet och för dålig inhemsk liga.

Citat:
Tycker Guidetti/Toivonen ska få chansen bakom Zlatan, hunden Elmander kan man ha i tuffa matcher eller ha som inhoppare. Men antagligen kommer Hysen tas ut, men han är bättre än Guidetti eller hur?.
Nej, det är han inte. Jag är inte emot att Gudetti kan bli uttagen till EM-truppen, men jag tvivlar på om han duger till mer än att sitta på bänken.
Citera
2011-12-20, 20:28
Medlem
Citat:

Dock så har väl Toivonen flera gånger fått chansen? Han missar ju varenda öppet mål han får chans till, förutom mot holland men även där missa han ett par gånger innan han satt den
Citera
2011-12-20, 20:29
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ja, satan vilka framgångar de länderna har! Tre av de fem länderna du nämner kom inte ens till EM, och Danmarks snittålder är typ ungefär samma som Sveriges.

I övrigt gjorde varenda startspelare mot Holland utom Majstorovic sin första landskamp mellan 19-23 års ålder.
Citera
2011-12-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Ja, satan vilka framgångar de länderna har! Tre av de fem länderna du nämner kom inte ens till EM, och Danmarks snittålder är typ ungefär samma som Sveriges.

I övrigt gjorde varenda startspelare mot Holland utom Majstorovic sin första landskamp mellan 19-23 års ålder.

Länderna har iaf en bra liga och duktiga talanger, förutom Finland men dom är duktiga på slussa in sina spelar. Syftar på Schweiz och Belgien framförallt, för dom kan lätt jämföras med Sverige.

Sverige är dåliga på att slussa in de unga. Många i landslaget sjunger sista versen, finns så många unga duktiga vi har nu som borde få chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in