2013-09-14, 20:31
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Det låter ju som du säger onekligen lovande. FIFA:s sida är fortfarande knasig vilket är grymt störigt då det är nu inför avslutningen man verkligen vill kunna räkna på det där och ta fram vilka exakta förutsättningar som gäller. Vi får hoppas att det har ordnat sig när oktober kommer.

Lite oroväckande att de ger Danmark större chanser till seedning än oss om de tar sig till playoff. Skulle Danmark bli seedade betyder det med allra största sannolikhet att de tar den sista platsen före oss. Detta baserar de förmodligen på att deras grupp är så jämn och att det förmodligen därför krävs att de behöver slå Italien (och Malta), och därigenom drar in mycket poäng, för att kunna bli tvåa. Viktigt för oss att Danmark inte blir tvåa i sin grupp, vi håller istället stenhårt på bulgarerna i den kampen!

Sant men skulle Danmark mot förmodan ta sig till PO kommer de antagligen gå om både oss och Frankrike, ja. Men frågan är om det inte kvittar vilken pot vi tillhör om Danmark kommer med? Frankrike, Danmark, Ukraina, Ungern eller Danmark, Portugal, Grekland och Kroatien? Är ju på sin höjd marginellt bättre att bli seedade i det senariot.

Men sedan tror jag som sagt inte att Danmark lyckas heller.
Citera
2013-09-14, 20:38
Medlem
VM-kvalet börjar lida mot sitt slut och det blir allt klarare vilka nationer som kommer till Brasilien nästa sommar. Om Sverige ska lyckas ta sig dit är dessvärre fortfarande väldigt oklart. Som alla vet så är Österrike det stora hotet om andraplatsen. Och oavsett om vi vinner det mötet så kvarstår ett playoff.

Så här tror jag att Grupp A-I slutar:

Grupp A
Belgien
Kroatien

Grupp B
Italien
Bulgarien

Grupp C
Tyskland
Sverige

Grupp D
Holland
Rumänien

Grupp E
Schweiz
Island

Grupp F
Ryssland
Portugal

Grupp G
Bosnien
Grekland

Grupp H
England
Ukraina

Grupp I
Spanien
Frankrike

Samtliga tvåor
Citat:
Land (Fifa rank.)
Kroatien (10)
Portugal (11)
Grekland (12)
Sverige (22)
Frankrike (25)
Ukraina (26)
Rumänien (31)
Island (54)
Bulgarien (64)

Så med dagens Fifa ranking är Sverige 4a och därmed i första seedningsgruppen. Något som är enormt viktigt. Så som rankingen såg ut för tre dagar sen så låg lag som Frankrike, Danmark, Ukraina, Tjeckien, Montenegro & Norge före i rankingsystemet. Samtliga är lag med potential att gå till playoff och potential att än en gång gå om oss i rankingen. Om exempelvis Frankrike gör detta så hamnar vi helt plötsligt i 2a seedningsgruppen och står inför Kroatien, Portugal, Grekland & Frankrike. Med andra ord motståndare av hög rang.

Måste säga att jag är mer än nervös inför både Österrike- och playoffmatchen
Citera
2013-09-14, 21:13
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Österrike kommer med extremt mycket vilja och högt självförtroende, samtidigt spelar de en ganska anfallsglad fotboll och är dåliga defensivt. Har svårt att se dem gå in för en tillknäppt tillställning på Friends. Tror nog att det kan bli ganska fartfyllt vilket bör gynna Sverige så länge Österrike inte får in ett eller gud förbjude - flera, tidiga mål. Eller så kör dem på ditt förslag men efter att ha sett deras match mot Tyskland senast tror jag inte de är dumma nog att försöka med det.
Hur såg Österrike-Tyskland matchen ut. Slösade Österrike bort många målchanser eller var dem helt chanslösa?

Antagligen så kommer mycket av Sverige-Österrike matchen redan komma att avgöras i början. Om Sverige väl får in ett tidigt mål mot Österrike så lär det med största förmodan innebära ett punkterat Österrike. Om Sverige skulle få ett tidigt mål mot sig skulle visserligen mardrömsstarten besannas. Men vi skulle åtminstone trösta oss med att Sverige känns som bättre jobbande lag i underläge än Österrike.

Elmander känns som en viktig kugge mot Österrike. Mycket fokus kommer att vara på Zlatan, samtidigt som det kommer att finnas mycket ytor för Elmander att jobba på. Vilket i förra matchen mot Österrike resulterade i ett mål för Elmander.

Vidare är ju frågan vilket innermittfältspar som nu kommer att starta mot Österrike. Ekdal hade känts perfekt att ha med, men tyvärr är han avstängd. Taco känns väl i nuläget som den mest givna kandidaten. Sedan står det alltså mellan Kongo/Elm/Wernbloom. Helst ser jag nog Kongo tillsammans med Taco, som jag verkligen hoppas få speltid nu i sitt klubblag. En Kongo i form mot Österrike med sina farliga långbollar till Elmander/Kaca/Zlatan kan komma att bli mycket viktig.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-09-14 kl. 21:27.
Citera
2013-09-14, 21:38
Bannlyst
Det är viktigt att Zlatan verkligen presterar mot Österrike och visar vem som är ledaren i laget för att resten inte ska skita på sig vid t.ex ett tidigt underläge.

Dags för Zlatan att steppa upp sitt game som han har gjort så många gånger tidigare i viktiga matcher.
Citera
2013-09-15, 01:58
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Keynote
Det är viktigt att Zlatan verkligen presterar mot Österrike och visar vem som är ledaren i laget för att resten inte ska skita på sig vid t.ex ett tidigt underläge.

Dags för Zlatan att steppa upp sitt game som han har gjort så många gånger tidigare i viktiga matcher.

Sant, men även om jag gärna ser Zlatan lägga ett par mål, så hoppas jag faktiskt att Elmander eller Kaca får slå in första bollen eller gärna ett var =). Zlatan lyfter hela laget jämt i varje match, men som mot Kazakstan så får jag ibland känslan av att resten av laget slappnar av lite för mycket när han dunkar in ett första mål tidigt. "Zlatan fixar det här, skönt"-känsla ungefär.
Citera
2013-09-15, 11:47
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Hur såg Österrike-Tyskland matchen ut. Slösade Österrike bort många målchanser eller var dem helt chanslösa?
Nu har du nog blandat ihop matcherna, Österrike hade hemmaplan för ett år sedan mot Tyskland och spelade då riktigt bra, lite tursam seger med 2-1 för tyskarna. Förra fredagens match spelades i Berlin och där dominerade Tyskland, slutade 3-0. Österrike började bra men tappade alltmer och deras försvar läckte när tyskarna använde sin större spelskicklighet.

Om dessa möten är en indikation på hur matchen mot Sverige kommer att se ut, så är det stor skillnad om österrikarna spelar hemma eller borta. På bortaplan var man klart svagare.

Sett att det förekommit en diskussion här angående hur bra alplandet är. Jag tillhörde de som varnade för dem inför mötet i Wien, någon blåbärsnation är man inte längre. Deras landslag är ungefär lika bra som Sveriges eller mer korrekt; aningen sämre. Får vårt landslag ut all sin kapacitet så ska man kunna vinna på hemmaplan på samma sätt som Österrike gjorde, de vann ju på sin. Ungefär så ser balansen ut mellan dessa två lag, på pappret fördel för oss nu. Men fotboll är fotboll.
Citera
2013-09-15, 13:47
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Nu har den ansedda bloggen football-rankings.info simulerat fram massor av spännande statistik.

Om Sverige tar sig till play-off är sannolikheten 64.88% att vi blir seedade. Samma siffra för Frankrike är 20.11%. Utöver det har de kommit fram till en sannolikhet på 82,23% för att Sverige tar sig till PO.

Trevliga odds!

Och här använder de inte FIFAs räknesnurra som verkar vara helt opålitlig utan sitt eget register över alla landskamper som spelats de senaste 5 åren och räknar sedan själva från det.

Tyvärr finns det ingen specificering på uträkningarna av varje siffra men har de kommit fram till en sannolikhet på 64.88% för att vi blir seedade kan det knappast krävas att vi tar poäng av Tyskland?

Alla siffror: http://www.football-rankings.info/2013/09/2014-fifa-world-cup-seeding-simulations_13.html

Vågar påstå att det med mycket stor sannolikhet krävs 4 poäng mot Österrike och Tyskland för att Sverige ska bli seedat. Blir det endast seger mot Österrike så räcker det med att Frankrike slår Australien och Finland eller att Ukraina vinner mot Polen och San Marino för att något av dessa länder ska gå förbi. Ukraina kommer även före Frankrike om man vinner sina matcher.
Citera
2013-09-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edyll
VM-kvalet börjar lida mot sitt slut och det blir allt klarare vilka nationer som kommer till Brasilien nästa sommar. Om Sverige ska lyckas ta sig dit är dessvärre fortfarande väldigt oklart. Som alla vet så är Österrike det stora hotet om andraplatsen. Och oavsett om vi vinner det mötet så kvarstår ett playoff.

Så här tror jag att Grupp A-I slutar:

Grupp A
Belgien
Kroatien

Grupp B
Italien
Bulgarien

Grupp C
Tyskland
Sverige

Grupp D
Holland
Rumänien

Grupp E
Schweiz
Island

Grupp F
Ryssland
Portugal

Grupp G
Bosnien
Grekland

Grupp H
England
Ukraina

Grupp I
Spanien
Frankrike

Samtliga tvåor

Så med dagens Fifa ranking är Sverige 4a och därmed i första seedningsgruppen. Något som är enormt viktigt. Så som rankingen såg ut för tre dagar sen så låg lag som Frankrike, Danmark, Ukraina, Tjeckien, Montenegro & Norge före i rankingsystemet. Samtliga är lag med potential att gå till playoff och potential att än en gång gå om oss i rankingen. Om exempelvis Frankrike gör detta så hamnar vi helt plötsligt i 2a seedningsgruppen och står inför Kroatien, Portugal, Grekland & Frankrike. Med andra ord motståndare av hög rang.

Måste säga att jag är mer än nervös inför både Österrike- och playoffmatchen

Hoppas Sverige får möta Rumänien, Bulgarien eller Island
Citera
2013-09-16, 09:38
Medlem
Matchen mot Österike blir helt klart en rysare! Dom måste se till att göra Alaba så orörlig som möjligt han för en alldeles för viktig roll i Österike!

Sen vill jag se att backlinjen som vart urusel på senaste tiden steppar upp å visar att dom platsar i ett landslag!! Om R.Elm är frisk så bör han spela från start!
Citera
2013-09-18, 07:47
Medlem
Vismuts avatar
Enligt kommentarerna på den här sidan http://footyroom.com/fc-copenhagen-1-1-juventus-2013-09/, så var Johan Wiland i princip själv anledningen till att FCK fick med sig en poäng i mötet med Juventus (Just den här matchen såg jag inte).

Visst är Isaksson inspelad i landslaget, men har inte Wiland visat sig varit den bättre målvakten de senaste säsongerna? Borde inte det väga tyngre?

Båda är födda 1981 och har som målvakter flera år kvar i toppen om inte skador sätter stopp.

Edit: Lägger till en lite mer officiell källa: http://www.uefa.com/uefachampionsleague/season=2014/matches/round=2000479/match=2011770/postmatch/report/index.html#wiland+restricts+juventus
Senast redigerad av Vismut 2013-09-18 kl. 07:58. Anledning: Bättre källa
Citera
2013-09-18, 09:44
Medlem
junazs avatar
Visst kan man diskutera Isaksson/Wiland, men det stora problemet är försvarsspelet (backlinjen). Isaksson tycker jag inte har varit överdrivet dålig. De gånger man släppt in (alltför tveksamma) mål har det nästan uteslutande varit ett individuellt misstag från någon av försvararna alt ett kollektivt riktigt dåligt markerings- och positionsspel.
Citera
2013-09-18, 10:24
Medlem
erikbes avatar
Skulle Martin Mutumba ha någon chans i landslaget? Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in