2013-09-08, 04:50
Medlem
SNUGGLEBYTTAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Jag kan inte tänka mig några tjänster där detta skulle vara möjligt. De flesta juristyrken kräver antingen någon sorts klientkontakt, närvaro vid domstol, myndighet etc. Kanske är det möjligt med en forskartjänst eller dylikt, men dessa inkluderar ofta undervisningstid så det är föga troligt.

I det fall att du är sugen på att arbeta utomlands finns det ju dock många möjligheter, bara inte på distans

Tack för svaret!

Vilka arbetstillfällen finns det för jurister utomlands?
Citera
2013-09-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNUGGLEBYTTA
Tack för svaret!

Vilka arbetstillfällen finns det för jurister utomlands?

Du kan arbeta inom EU men också på vissa advokatbyråer med utländska kontor. Sen finns det folk som arbetar på företag och dylikt. Värt att notera är dock att dessa arbeten ofta kräver en framgångsrik karriär ''hemma'' i Sverige innan det ges möjlighet att t.ex arbeta på ett utländskt advokatkontor eller i EU.
Citera
2013-09-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Jag läser termin sju och har sålt typ sex böcker juristernas bokhandel på SU. Men nu orkar jag inte med det längre.

Det är möjligt att det är nödvändigt men de har ett ganska krångligt system i den butiken, nämligen att man får pengar först när boken är såld och man måste själv gå och fråga dem om boken blivit såld.

Jag förstår ju att de inte vill sitta med 100 böcker som blir värdelösa för att det har kommit ut en ny upplaga. Men personligen skulle jag acceptera att bara få typ 20 % av bokens försäljningspris om jag får pengarna direkt i handen. Om de skulle hålla sig till böcker med hyfsad färsk upplaga så borde det systemet funka.

Min poäng är att jag är till 100 % säker på att jag inte kommer ha något behov av ett eget exemplar av en bok om mellanmansrätt i framtiden så jag vi bara bli av med den men jag orkar inte med allt krångel kopplat till det.

Sätt upp en lapp på lämplig anslagstavla (den på plan fyra i C-huset verkar lämplig) och ange ditt löjligt låga pris, nypriset, samt varför du säljer den så billigt.

Nu vet jag i och för sig inte om du ville ha tips på hur du skulle bli av med den, eller om du mest ville klaga på systemet.
Citera
2013-09-09, 13:57
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Sätt upp en lapp på lämplig anslagstavla (den på plan fyra i C-huset verkar lämplig) och ange ditt löjligt låga pris, nypriset, samt varför du säljer den så billigt.

Nu vet jag i och för sig inte om du ville ha tips på hur du skulle bli av med den, eller om du mest ville klaga på systemet.

Man får inte klaga på bokhandeln! Alla älskar ju keps-tina!
Citera
2013-09-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckdoiknow
JIKen. Är det förrädiskt att använda kursmaterial av ett-två års äldre upplaga än vad som anges i litteraturlistan? Finns en hel del slantar att spara in i och med att bortprioritera köp av fabriksnya böcker som dessutom inte används i fler kurser framöver.

//fattig

Nej jag hade ingen litteratur på JIKen och jag erhöll AB som betyg. Det är bara att slå lite i nån kompis huvudbok när du löser uppgifterna och kolla noga på gamla tentor. I resterande kurser på programmet rekommenderar jag huvudböckerna.
Citera
2013-09-12, 13:53
Medlem
Argh123s avatar
En del av kursen är Associationsrätt och då hittade jag detta 7,5HP Linköping
Lät som en väldigt simpel kurs, är det så enkelt? I JÖK1 tycks ändå allt detta upp o motsvarar bara en tiondels av hela kursen (15HP), känns lite märkligt "/ Då kanske Associationsrätt 2 också är simpel?
Citera
2013-09-12, 19:42
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
En del av kursen är Associationsrätt och då hittade jag detta 7,5HP Linköping
Lät som en väldigt simpel kurs, är det så enkelt? I JÖK1 tycks ändå allt detta upp o motsvarar bara en tiondels av hela kursen (15HP), känns lite märkligt "/ Då kanske Associationsrätt 2 också är simpel?
Helt obegriplig textmassa. Vad vill du (veta)?
Citera
2013-09-12, 21:04
Bannlyst
Vad är det närmaste man kan läsa till juridik om man inte kommer på Juristprogrammet? Har 19.50 i snitt och behöver minst 20.80 för att ha en teoretisk chans att knipa en plats *snyft* håller på att tenta upp mina betyg så jag håller tummarna
Citera
2013-09-12, 21:26
Medlem
feinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Vad är det närmaste man kan läsa till juridik om man inte kommer på Juristprogrammet? Har 19.50 i snitt och behöver minst 20.80 för att ha en teoretisk chans att knipa en plats *snyft* håller på att tenta upp mina betyg så jag håller tummarna

Det beror ju på vilken sorts juridik du vill arbeta med när du är klar. Affärsjuridik = Ekonomi, Politik och förvaltning = Statsvetenskap, Straffrätt = Kriminologi. Vill du ha något som är allmänt bra för hela programmet, så språk i allmänhet. För att citera en av föreläsarna i Lund: "I varje framgångsrik jurist finns en potentiell svensklärare". Eller varför inte rektorn och professorn Boel Flodgren: Språket är en jurists enda verktyg och specialitet."

Passa på att göra högskoleprov också. Ett väldigt effektivt sätt att lyckas knipa en plats.

Lycka till.
Citera
2013-09-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione

Vill du arbeta med kvalificerat juridiskt arbete bör du arbeta på att komma in på juristprogrammet.

Annars finns ju affärsjuridiska programmet
Citera
2013-09-12, 21:56
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Helt obegriplig textmassa. Vad vill du (veta)?
Associationsrätt är en del av Jök1, men också en grundkurs i Linköping. Och enligt Linköpings kursbeskrivning verkade kursen vara väldigt enkel. Känns lite unfaire om Jök1 studenter ska lära sig Associationsrätt på en vecka, men andra få en hel kurs på sig och då få 7,5hp
Citera
2013-09-13, 06:15
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Associationsrätt är en del av Jök1, men också en grundkurs i Linköping. Och enligt Linköpings kursbeskrivning verkade kursen vara väldigt enkel. Känns lite unfaire om Jök1 studenter ska lära sig Associationsrätt på en vecka, men andra få en hel kurs på sig och då få 7,5hp
Linköping har inget juristprogram, de har ett affärsjuridiskt program. Du jämför äpplen och päron. Jöken är dessutom bara en orienteringskurs i en rad olika rättsområden. För visst är det väl så att ni kommer läsa mer ass.rätt längre fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in