Citat:
Ursprungligen postat av
Vlast
Herregud! 2,8 %. Jag planerar att söka till Göteborgs juristprogram, men liknande statistik får mig att ifrågasätta mitt val. Är detta vanligt? Hur ser det ut på de andra kurserna? Som jag har förstått det så är GJM och CC de svåra kurserna, men 2,8 %! Genom att titta på statistik i tråden verkar ju 15-20 % AB vara standard på de andra universiteten.
Nej, detta är inte vanligt. Det är, som du säger, främst GJM och CC som har haft väldigt många som kuggar och få som får AB. GJM tror jag har blivit bättre, men om någon vet något om detta så är det fritt fram att sprida kunskapen!
De andra kurserna brukar inte ha sådär överdrivet många AB heller, men mellan tummen och pekfingret skulle jag uppskatta andelen AB:n till 10-20 %. Min uppfattning gällande 08-skolorna (Stockholm, Uppsala och Malmö (allt i Skåne är Malmö)) är att de snarare har 20-30 % AB, åtminstone minst 15 % AB.
Det är
inte omöjligt att få AB i Göteborg (möjligtvis CC undantaget). Dock krävs en viss ansträngning. Det krävs självklart även på de andra universiteten, men jag skulle gissa att aningen mer krävs på GU. Jag ser dock inte den eventuella risken att det är något svårare att få höga betyg på GU som något som i sig självt borde få dig att inte välja GU. Men ja, om du ska läsa på GU så får du räkna med att du någon gång kanske får skriva omtenta. Det är trots allt ganska många som tvingas dit, borträknat "blankarna".
Huruvida du ska läsa på GU eller på något annat universitet beror på vad DU föredrar. Exempelvis har universiteten olika upplägg så om DU föredrar något särskilt sådant kanske det ska väga tungt. Men det kan även vara så att du inte vet vilket upplägg som passar dig och då spelar det ju ingen roll. Vidare kanske DU vill/inte vill flytta och då kan det så klart vara viktigt vid beslutet. Är man från Göteborg ska det ju väldigt mycket till för att man ska vilja lämna denna underbara stad!
Slutligen, jag är väl inte direkt jätteimponerad av institutionen med t.ex. administration och information m.m. Jag har dock inget annat att jämföra med, framför allt inte vad gäller de andra juristprogrammen. Lokalerna är fräscha, men studieplatser (börjar bli bättre?) och framför allt matplatser kan det vara sisådär med. Som motvikt har jag verkligen lärt mig väldigt mycket på programmet (men jag kanske hade lärt mig ännu mer någon annanstans?).
Edit: Har du några frågor om juristprogrammet på GU så är det bara att fråga!