2011-10-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Har ni arbetsrätt, köprätt, konsumenträtt, fordringsrätt och sakrätt på en tenta som är relativt tidigt i terminen? Det där låter ju som minst en termins arbete om inte lite mer. Eller har jag missat något väsentligt här.

+ associationsrätt, straffrätt, processrätt och immaterialrätt.

De har gjort om kursplaneringen inför det här året, så vi är väl lite utav försökskaniner nu. Tanken med kursen är att vi skall lära oss grundläggande juridisk metod, vilket säkert är bra, men jag tycker också att det är lite väl många områden att ta till sig på bara några veckor, även om det såklart inte är lika grundligt som på senare terminer.

Hur såg första terminen ut för er?
Citera
2011-10-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Om det är jiken de läser (vilket det rimligtvis är) så är det väldigt, väldigt, grundläggande saker i respektive område i stil med anbud-accept, vissa fördelar konsumenter har, vad typ ränta är för något, vad en bilmekaniker kan göra när kunden inte betalar osv. När man läst jiken är man icke desto mindre övertygad om att man kan all juridik som finns! De senare terminerna kommer verkligheten ikapp en.

Kan ju säga att jag känner mig mer okunnig än någonsin efter den här kursen När man läser så här översiktligt blir man ju bara frustrerad över att inte få lära sig mer detaljer, eftersom det hela tiden dyker upp en massa "om och men"-frågor när man inte tar hänsyn till detaljer. Skall bli skönt att få fokusera på mer enskilda rättsområden efter den här kursen och slippa hoppa mellan alla möjliga rättsområden från dag till dag.
Citera
2011-10-10, 23:16
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
+ associationsrätt, straffrätt, processrätt och immaterialrätt.

De har gjort om kursplaneringen inför det här året, så vi är väl lite utav försökskaniner nu. Tanken med kursen är att vi skall lära oss grundläggande juridisk metod, vilket säkert är bra, men jag tycker också att det är lite väl många områden att ta till sig på bara några veckor, även om det såklart inte är lika grundligt som på senare terminer.

Hur såg första terminen ut för er?
EU rätt, statsrätt, avtalsrätt ( i princip avtalslagen och fullmakt) samt en del som i princip handlar om att lära sig hur en proposition etc etc är uppbygd samt lite processrätt och "genusrätt" detta hade vi sedan tenta på i slutet av terminen.

Men ni kan ju omöjligt göra allt det där i detalj ni måste gå in på det mer senare, fast jag förstår inte varför göra allt översiktligt först.

Föredrar nog att grundligt gå igenom statsrätten och EU rätten första terminen framför att snabbt gå igenom nästan 2 läsårs ämnen även om jag självklart inte prövat ert upplägg.
Citera
2011-10-10, 23:17
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Om det är jiken de läser (vilket det rimligtvis är) så är det väldigt, väldigt, grundläggande saker i respektive område i stil med anbud-accept, vissa fördelar konsumenter har, vad typ ränta är för något, vad en bilmekaniker kan göra när kunden inte betalar osv. När man läst jiken är man icke desto mindre övertygad om att man kan all juridik som finns! De senare terminerna kommer verkligheten ikapp en.
Det låter mer rimligt
Citera
2011-10-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
EU rätt, statsrätt, avtalsrätt ( i princip avtalslagen och fullmakt) samt en del som i princip handlar om att lära sig hur en proposition etc etc är uppbygd samt lite processrätt och "genusrätt" detta hade vi sedan tenta på i slutet av terminen.

Men ni kan ju omöjligt göra allt det där i detalj ni måste gå in på det mer senare, fast jag förstår inte varför göra allt översiktligt först.

Föredrar nog att grundligt gå igenom statsrätten och EU rätten första terminen framför att snabbt gå igenom nästan 2 läsårs ämnen även om jag självklart inte prövat ert upplägg.

Jag hade nog också föredragit lite färre områden och lära sig dessa lite bättre. Har fullt sjå redan med att lära mig alla de områden vi haft hittills och nu skall vi börja gå igenom två nya områden (processrätt och immaterialrätt) bara en vecka innan tentan.
Citera
2011-10-11, 00:10
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Kan ju säga att jag känner mig mer okunnig än någonsin efter den här kursen När man läser så här översiktligt blir man ju bara frustrerad över att inte få lära sig mer detaljer, eftersom det hela tiden dyker upp en massa "om och men"-frågor när man inte tar hänsyn till detaljer. Skall bli skönt att få fokusera på mer enskilda rättsområden efter den här kursen och slippa hoppa mellan alla möjliga rättsområden från dag till dag.

Låter som en sund nyfikenhet! Vad gäller just detaljerna dock kommer merparten att glömmas bort halvvägs in på nästa kurs. Man glider igenom utbildningen likt en guldfisk.
Citera
2011-10-11, 03:30
Medlem
snillet_1s avatar
Jag trivs inte med att läsa juridik märker jag allt mer. Böckerna ligger där, jag öppnar dem emellanåt men jag finner det bara så urbota ointressant. Att detta skulle ske har varit ett orosmoment för mig även innan jag slutligen sökte till programmet då jag alltid dragits mer åt att bli statsvetare eller något liknande, men eftersom möjligheterna till arbete efteråt verkar så bedrövliga i de flesta fall valde jag juridiken av pragmatiska skäl. Men väl här kan jag verkligen inte se mig själv syssla med detta i resten av mitt arbetsliv, och utbildningen i sig intresserar mig inte nämnvärt. Ingen bra början och jag funderar verkligen på att hoppa av men det känns som att vissa personer kommer bli så besvikna i så fall...

Jag känner inte passionen.
Citera
2011-10-11, 03:35
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag trivs inte med att läsa juridik märker jag allt mer. Böckerna ligger där, jag öppnar dem emellanåt men jag finner det bara så urbota ointressant. Att detta skulle ske har varit ett orosmoment för mig även innan jag slutligen sökte till programmet då jag alltid dragits mer åt att bli statsvetare eller något liknande, men eftersom möjligheterna till arbete efteråt verkar så bedrövliga i de flesta fall valde jag juridiken av pragmatiska skäl. Men väl här kan jag verkligen inte se mig själv syssla med detta i resten av mitt arbetsliv, och utbildningen i sig intresserar mig inte nämnvärt. Ingen bra början och jag funderar verkligen på att hoppa av men det känns som att vissa personer kommer bli så besvikna i så fall...

Ta studieuppehåll och läs statsvetenskap till våren. Trivs du inte på utbildningen känns det dumt att fortsätta. Jag läser statsvetenskap just nu och jag tycker att det är ett ämne som är levande på ett helt annat sätt än juridiken. Det beror väl visserligen på att juristen ställer lite krav på argumentation och att den måste vara både relevant och sammanhängande, men nog är det befriande att få snacka skit och dessutom få betyg för det. Statsvetenskap är roligt, så prova på det. Strunta i din omgivning, det är du som ska må bra.
Citera
2011-10-11, 03:52
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ta studieuppehåll och läs statsvetenskap till våren. Trivs du inte på utbildningen känns det dumt att fortsätta. Jag läser statsvetenskap just nu och jag tycker att det är ett ämne som är levande på ett helt annat sätt än juridiken. Det beror väl visserligen på att juristen ställer lite krav på argumentation och att den måste vara både relevant och sammanhängande, men nog är det befriande att få snacka skit och dessutom få betyg för det. Statsvetenskap är roligt, så prova på det. Strunta i din omgivning, det är du som ska må bra.

Låter klokt. Dock vet jag av erfarenhet att mitt intresse pendlar upp och ner väldigt mycket för olika saker. Jag tror dock inte att detta är en "tillfällig svacka" så att säga.

Funderar på att läsa Politicies i Uppsala men då måste jag läsa till MaC som man givetvis sket i i gymnasiet
Citera
2011-10-11, 03:56
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Låter klokt. Dock vet jag av erfarenhet att mitt intresse pendlar upp och ner väldigt mycket för olika saker. Jag tror dock inte att detta är en "tillfällig svacka" så att säga.

Funderar på att läsa Politicies i Uppsala men då måste jag läsa till MaC som man givetvis sket i i gymnasiet

Att plugga juridik är något av det tråkigaste som finns. Att däremot lära sig saker och praktisera detta på en arbetsplats är däremot betydligt roligare. Så kände jag under min praktik.

Rätt intressant att många juriststuderande funderar över statsvetenskap, även jag själv för den delen.

FrasseFloyd
Finns det någon särskild anledning till att du läser just statsvetenskap parallellt med juridik?
Senast redigerad av vassapennan 2011-10-11 kl. 04:01.
Citera
2011-10-11, 04:22
Medlem
Citat:

Första terminen på juristprogrammet är i sig bra kunskap att ha, så jag tycker nog allt du kan plugga vidare. Släng samtidigt iväg en ansökan till statsvet eller ngn annan rolig kurs under våren (och gärna också pol kand vid uppsala) och så läser du klart terminen samtidigt som du pluggar in MaC. Är ingen svår kurs alls så du borde hinna få ihop behörigheten till våren. Den här terminen kan du säkert tillgodoräkna dig i Uppsala också om du vill .

Det blir lättare att motivera sig till att öppna tråkiga böcker om man vet att det kommer till sin ända inom kort, och om du dessutom har ett lockande mål som hägrar borde du finna motviation nog till en termin.
Citera
2011-10-11, 04:31
Medlem
snillet_1s avatar
Jag kan tycka att jag bör ge det hela en mer seriös chans, en halv termin är trots allt inte särskilt mycket. Sätter man första tentan tror jag det lätt kan bli så att man känner sig lite nöjd och mer trygg och kanske därmed bekväm med ämnet? För inte är man tvingad till att traggla lagparagrafer resten av livet, väl?

Värt att inflika är att jag knappt känner en enda person i min kull. Känner mig alienerad i största allmänhet.
Senast redigerad av snillet_1 2011-10-11 kl. 04:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in