2013-09-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Ett av de mest intressanta inläggen jag läst här i tråden.
Läser denna kurs nu och satt på föreläsningen där LC presenterade uppgiften. Min uppfattning är att mer eller mindre hela aulan blev på gränsen till chockade över uppgiften som presenterades. Jag har på många sätt uppskattat den nya studieordningen men här känns det som det spårat ur en hel del.

Någon annan som läser kursen och har lite tankar angående uppsatsen?

Skönt att vara till glädje för någon med mitt första inlägg i tråden.

Jag läser enligt den gamla studieordningen, och var fram till nu av uppfattningen att den nya såg ut som en klar förbättring. Men om de fina ambitionerna angående att träna studenterna mer i muntlig och skriftlig argumentation inte blir någonting annat än kursen i allmän rättslära multiplicerat med X så är det helt värdelöst. I så fall kommer man nämligen inte bara gå miste om undervisning i faktisk juridik, utan kan dessutom glömma att få någon relevant kritik på sina prestationer.

Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
Om du är missnöjd med kursen vore det till stor hjälp om du kunde få så många som möjligt att klaga på den i kursutvärderingen så att vi som läser den nästa termin slipper allt flum!

Du överskattar nog kursutvärderingens betydelse om du tror att det är så lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Även jag läser CC. Jag fnissade en smula när jag säg "genusrättsligt perspektiv" men i övrigt är jag inte så förskräckt. Kanske är jag härdad från tidigare postmodernistiska inslag på universitetet (dvs, alla samhällsvetenskapliga utbildningar som är mindre konservativa än juristprogrammet). Jag tycker inte en rättskomparativ ller rättsekonomisk metod är irrelevant. Tvärtom är jag glad för att annorlunda perspektiv kommer tidigt i utbildningen.

Uppsatsen är en mindre del av betyget, och jag misstänker att man kan komma undan med att flumma rätt rejält. Chocken i aulan tror jag mer beror på att få skrivit en uppsats på universitetsnivå tidigare än bestörtning över upplägget.

Jag tycker inte heller att alternativa perspektiv helt saknar relevans. Till exempel skulle rätt många av mina kursare nog behöva fundera lite på sina helt oreflekterade värderingar kopplade till genus och klass. Men jag ser ingen anledning till att det skall göras på bekostnad av central materiell rätt på grundnivå. Du har sannolikt rätt i att det räcker med att flumma rätt rejält, vilket gör hela saken värre. Studenten får ingen övning i juridik, ingen övning i akademiskt skrivande (här vågar jag gissa att sådant som utförlig och korrekt notapparat inte är en väsentlig bedömningsgrund, så säg för all del till om jag har fel), och inte heller någon vidare kunskap om det valda perspektivet.
Citera
2013-09-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Du överskattar nog kursutvärderingens betydelse om du tror att det är så lätt.

Kanske, men eftersom den nya studieordningen i stort sett är helt ny har jag fått intrycket av att kursadministrationen faktiskt tar till sig det som skrivs. Europarättskursen gjordes t.ex. om en aning efter klagomål från gruppen som läser en termin före mig. Även Civilrätt A har gjorts om från förra terminen. VT 13 tilläts inga hjälpmedel på tentan utom källmaterial (examinationsalternativ 2), medan tentan för HT 13 kommer att tillåta all kurslitteratur, egna anteckningar i materialet, osv. (examinationsalternativ 4). De nya kurserna är fortfarande under förändring. Amanuenserna har varit väldigt påstridiga och tjatat om att vi ska utvärdera kurserna, och jag tror inte att de gör det för att det är roligt utan för att kurserna är helt nya i sitt upplägg och behöver feedback.
Citera
2013-09-04, 22:11
Medlem
Citat:
Kanske, men eftersom den nya studieordningen i stort sett är helt ny har jag fått intrycket av att kursadministrationen faktiskt tar till sig det som skrivs. Europarättskursen gjordes t.ex. om en aning efter klagomål från gruppen som läser en termin före mig. Även Civilrätt A har gjorts om från förra terminen. VT 13 tilläts inga hjälpmedel på tentan utom källmaterial (examinationsalternativ 2), medan tentan för HT 13 kommer att tillåta all kurslitteratur, egna anteckningar i materialet, osv. (examinationsalternativ 4). De nya kurserna är fortfarande under förändring. Amanuenserna har varit väldigt påstridiga och tjatat om att vi ska utvärdera kurserna, och jag tror inte att de gör det för att det är roligt utan för att kurserna är helt nya i sitt upplägg och behöver feedback.

Det är mycket möjligt att du har rätt. Min inställning färgas givetvis av mina erfarenheter från den äldre studieordningen, samt skvallret om hur kursutvärderingarna analyserades av vissa kursansvariga. Personligen tror jag att den kursansvariges inställning är cirka tusen gånger viktigare än resultatet av en kursutvärdering.
Citera
2013-09-04, 23:54
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Du har sannolikt rätt i att det räcker med att flumma rätt rejält, vilket gör hela saken värre. Studenten får ingen övning i juridik, ingen övning i akademiskt skrivande (här vågar jag gissa att sådant som utförlig och korrekt notapparat inte är en väsentlig bedömningsgrund, så säg för all del till om jag har fel), och inte heller någon vidare kunskap om det valda perspektivet.

Intrycket jag fick av uppsatsgenomgången är att du har fel - iallafall gällande akademiskt skrivande, men det återstår så klart att se. Vi har schemalagd handledningstid för uppsatsen.

Personligen tycker jag arbetsrätten verkar lite väl stor för 2,5 veckors undervisning innan tenta. Förhoppningsvis har jag klokare saker att säga om kursen när jag avslutat den.
Citera
2013-09-04, 23:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det är mycket möjligt att du har rätt. Min inställning färgas givetvis av mina erfarenheter från den äldre studieordningen, samt skvallret om hur kursutvärderingarna analyserades av vissa kursansvariga. Personligen tror jag att den kursansvariges inställning är cirka tusen gånger viktigare än resultatet av en kursutvärdering.

Det verkar som om de faktiskt bryr sig numera. Jag går "pilotterminen" och många av våra klagomål tycks ha fått effekt för terminen under oss (you're welcome).

Jag är osäker på om det varit till fördel för min årkurs eller ej. Det är smidigt att säga att vi fått för svår europarättsdugga eller för hårda tentaregler när de gör det lättare för nästa termin; om vi fsjälva däremot fått det lättare på andra sätt märks det inte lika tydligt. Jag är väldigt nöjd med utbildningen hittills, men har å andra sidan ingen aning om vi har det "bättre" än de som går den äldre studieordningen.
Citera
2013-09-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det verkar som om de faktiskt bryr sig numera. Jag går "pilotterminen" och många av våra klagomål tycks ha fått effekt för terminen under oss (you're welcome).

Jag är osäker på om det varit till fördel för min årkurs eller ej. Det är smidigt att säga att vi fått för svår europarättsdugga eller för hårda tentaregler när de gör det lättare för nästa termin; om vi fsjälva däremot fått det lättare på andra sätt märks det inte lika tydligt. Jag är väldigt nöjd med utbildningen hittills, men har å andra sidan ingen aning om vi har det "bättre" än de som går den äldre studieordningen.

Är glad att jag inte ingår i "pilotgruppen", det verkar jobbigt att inte ha några tentor anpassade till nya studieordningen att öva på.

Du som har läst Civilrätt A - vad var maxpoäng på tentan? Såg att 23p var gränsen för AB. Hur många procent fick AB?
Citera
2013-09-05, 16:00
Medlem
IP-rätt alltså...
Om jag får en son ska han heta Bogdan i förnamn, respektingivande.
Citera
2013-09-05, 16:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Är glad att jag inte ingår i "pilotgruppen", det verkar jobbigt att inte ha några tentor anpassade till nya studieordningen att öva på.

Du som har läst Civilrätt A - vad var maxpoäng på tentan? Såg att 23p var gränsen för AB. Hur många procent fick AB?

Mja fast så har det inte varit. För jiken var det bara att ignorera frågorna som inte handlade om saker i den nya ordningen. Europarätten pretty much the same, bara vara försiktig med de äldre tentorna innan lissabonfördraget. Statsrätten hade massor av gamla tentor i själva arbetsboken. CA var identisk med C2 och civilrätt är civilrätt.

återkommer med tentastatistiken. Maxpoäng var 38; 32 ppå tentan, 6 på obligatorier.
Citera
2013-09-06, 23:26
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag letar efter gamla tentor för jöken, jiken och i synnerhet ujiken i Lund. Kan någon dela med sig?
Citera
2013-09-06, 23:34
Medlem
SNUGGLEBYTTAs avatar
Finns det möjligheter att arbeta som jurist på distans?

Med alla dessa molntjänster, borde det ju vara möjligt att arbeta på ett virtuellt kontor.

Tror ni det är möjligt att vara anställd som jurist i Sverige och samtidigt befinna sig och arbeta i låt oss säga Indien? Med ett snabbt Internet borde det vara möjligt, iaf med vissa arbetsuppgifter.

Vilka juristjobb är detta möjligt med? Om det ens går...
Citera
2013-09-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNUGGLEBYTTA
Finns det möjligheter att arbeta som jurist på distans?

Med alla dessa molntjänster, borde det ju vara möjligt att arbeta på ett virtuellt kontor.

Tror ni det är möjligt att vara anställd som jurist i Sverige och samtidigt befinna sig och arbeta i låt oss säga Indien? Med ett snabbt Internet borde det vara möjligt, iaf med vissa arbetsuppgifter.

Vilka juristjobb är detta möjligt med? Om det ens går...

Jag kan inte tänka mig några tjänster där detta skulle vara möjligt. De flesta juristyrken kräver antingen någon sorts klientkontakt, närvaro vid domstol, myndighet etc. Kanske är det möjligt med en forskartjänst eller dylikt, men dessa inkluderar ofta undervisningstid så det är föga troligt.

I det fall att du är sugen på att arbeta utomlands finns det ju dock många möjligheter, bara inte på distans
Citera
2013-09-07, 15:42
Medlem
Rubrik01s avatar
Jag läser termin sju och har sålt typ sex böcker juristernas bokhandel på SU. Men nu orkar jag inte med det längre.

Det är möjligt att det är nödvändigt men de har ett ganska krångligt system i den butiken, nämligen att man får pengar först när boken är såld och man måste själv gå och fråga dem om boken blivit såld.

Jag förstår ju att de inte vill sitta med 100 böcker som blir värdelösa för att det har kommit ut en ny upplaga. Men personligen skulle jag acceptera att bara få typ 20 % av bokens försäljningspris om jag får pengarna direkt i handen. Om de skulle hålla sig till böcker med hyfsad färsk upplaga så borde det systemet funka.

Min poäng är att jag är till 100 % säker på att jag inte kommer ha något behov av ett eget exemplar av en bok om mellanmansrätt i framtiden så jag vi bara bli av med den men jag orkar inte med allt krångel kopplat till det.
Senast redigerad av Rubrik01 2013-09-07 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in