Citat:
Ursprungligen postat av
Brandbomb
Jag har en frågeställning som kanske inte är så begriplig för den som nyss började läsa programmet, men som kan vara av vikt för de fortsatta studierna (främst på SU).
Hur lyckades Lau*a Carlss*n ta över CC (tidigare C1) och göra den till någon sorts postmodern humaniorakurs? En bekant berättade att studenterna själva får välja metod för kursens "uppsats". Jag förstod det närmast som ett skämt och föreslog att man skulle välja rättsdogmatisk metod, varpå jag fick höra att just den metoden inte var valbar. Rättsociologi, nationalekonomisk vinkling, feministisk rättsteori av valfri typ, kritisk rasteori, och så vidare, men inte helt vanlig juridisk metod. Ni vet den där närmast magiska metoden som det är tänkt att vi faktiskt skall kunna efter utbildningen (till skillnad från det mesta andra man nöter in till tentorna).
Alternativa perspektiv i all ära, men är det verkligen vettigt att inte bara lägga dem så tidigt i utbildningen, utan dessutom i en central kurs som redan hade lite taskigt med tid?
För er som inte känner till det nya systemet på SU så läses CC i början på tredje terminen och består av familjerätt och arbetsrätt. Den reducerades nyligen från 12 hp till 10,5.
Ett av de mest intressanta inläggen jag läst här i tråden.
Läser denna kurs nu och satt på föreläsningen där LC presenterade uppgiften. Min uppfattning är att mer eller mindre hela aulan blev på gränsen till chockade över uppgiften som presenterades. Jag har på många sätt uppskattat den nya studieordningen men här känns det som det spårat ur en hel del.
Någon annan som läser kursen och har lite tankar angående uppsatsen?