Citat:
Ursprungligen postat av
eradico
Gäller samma sak om man senare läser en master/magister? Du verkar plugga systemvetenskap, vad läser man egentligen?
Ja, jag är ska nu påbörja min fjärde termin på systemvetenskapliga utbildningen på Stockholms universitet (har läst tre terminer på Örebro tidigare).
Dem flesta utbildningarna är grovt uppdelade i två delar, dels har man den tekniska delen, så som programmering och databaser. Sedan har man den organisatoriska, delvis mer verksamhetsmodellering, projektledning och annan utvecklingsmetodik.
Jag har själv som mål att bli IT-arkitekt som modellerar verksamhet och informationsflöden. Men för att uppnå detta måste jag först arbeta med utveckling för att få en förståelse för hur det faktiskt fungerar i praktik.
Jag kommer absolut att hoppa på en masterutbildning när jag är klar med min kandidat. Oavsett om man enkelt kan få jobb av endast en kandidatexamen så känns master som rätt väg att gå när man ändå är på väg och är så pass ung (jämfört med många andra som pluggar universitet).
Och för att förtydliga svaret så är det så (vad jag förstått och fått höra) att man i princip alltid måste börja med utveckling på ett eller annat sätt (även om man kommer ut med en master). Med en master kan man nog begära lite högre lön, samtidigt som det gynnar en kunskapsmässigt och öppnar dörrar senare i karriären (snarare än att man kan hoppa över programmeringen). Kan dock inte svära på att allt jag säger stämmer till hundra procent. Finns säkert folk som börjat modellera eller gått o blivit IT-chefer eller vad som helst innan dem utvecklat eller arbetat med dem vanliga ingångsjobben.