2013-09-01, 10:04
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidtort
Nej absolut inte, MEN!

Dem absolut flesta ingångsjobben för systemvetare är faktiskt som systemutvecklare och det ska man inte glömma. Räkna med att jobba ett par eller några år med kod innan du kan söka dig vidare. Jag är dock precis som du inte särskilt intresserad av programmering men detta har jag får klart för mig av lärare, vänner och kollegor.
Gäller samma sak om man senare läser en master/magister? Du verkar plugga systemvetenskap, vad läser man egentligen?
Citera
2013-09-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Gäller samma sak om man senare läser en master/magister? Du verkar plugga systemvetenskap, vad läser man egentligen?

Ja, jag är ska nu påbörja min fjärde termin på systemvetenskapliga utbildningen på Stockholms universitet (har läst tre terminer på Örebro tidigare).

Dem flesta utbildningarna är grovt uppdelade i två delar, dels har man den tekniska delen, så som programmering och databaser. Sedan har man den organisatoriska, delvis mer verksamhetsmodellering, projektledning och annan utvecklingsmetodik.

Jag har själv som mål att bli IT-arkitekt som modellerar verksamhet och informationsflöden. Men för att uppnå detta måste jag först arbeta med utveckling för att få en förståelse för hur det faktiskt fungerar i praktik.

Jag kommer absolut att hoppa på en masterutbildning när jag är klar med min kandidat. Oavsett om man enkelt kan få jobb av endast en kandidatexamen så känns master som rätt väg att gå när man ändå är på väg och är så pass ung (jämfört med många andra som pluggar universitet).

Och för att förtydliga svaret så är det så (vad jag förstått och fått höra) att man i princip alltid måste börja med utveckling på ett eller annat sätt (även om man kommer ut med en master). Med en master kan man nog begära lite högre lön, samtidigt som det gynnar en kunskapsmässigt och öppnar dörrar senare i karriären (snarare än att man kan hoppa över programmeringen). Kan dock inte svära på att allt jag säger stämmer till hundra procent. Finns säkert folk som börjat modellera eller gått o blivit IT-chefer eller vad som helst innan dem utvecklat eller arbetat med dem vanliga ingångsjobben.
Senast redigerad av davidtort 2013-09-01 kl. 20:14.
Citera
2013-09-11, 23:41
Medlem
Lite offtopic.

Det är så att jag för ett tag sedan såg att det fanns ett företag för studenter som studerade systemvetenskap. De kunde söka på deras hemsida kurser i bland annat sharepoint och jobba inom det och därigenom ta ett certifikat i det under sitt sista år på högskolan. De skulle vara placerade i göteborg,malmö,stockholm och kanske några fler ställen men det minns jag inte just nu. Min fråga är ifall någon känner igen detta och vet vilka de är.
Citera
2013-09-12, 19:01
Medlem
chase_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvErZ
Lite offtopic.

Det är så att jag för ett tag sedan såg att det fanns ett företag för studenter som studerade systemvetenskap. De kunde söka på deras hemsida kurser i bland annat sharepoint och jobba inom det och därigenom ta ett certifikat i det under sitt sista år på högskolan. De skulle vara placerade i göteborg,malmö,stockholm och kanske några fler ställen men det minns jag inte just nu. Min fråga är ifall någon känner igen detta och vet vilka de är.

Talent Academy kanske?
Citera
2013-09-12, 22:50
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
En fundering:
Jag velar lite hit och dit med vad jag ska bli men systemvetare har alltid funnits där i bakgrunden. Jag gick natur matte-data och fick mvg i samtliga programmeringskurser, dessutom gillar jag att pilla en del med bloggar och dylikt. Något djupare intresse för programmering har jag inte än men jag tycker inte att det är pest och pina heller. Det jag funderar över är om någon vet exakt vad man läser på systemvetenskapliga programmet på LU? Har läst lite på deras hemsida men förstår inte riktigt. Ungefär hur många högskolepoäng ren programmering läser man? Är det möjligt att få jobb med något annat än programmering efteråt om läser en magister i exempelvis projektledning?

Fan, du skulle kunna vara jag. Har också haft systemvetare i tankarna men vet inte om jag är tillräckligt intresserad av programmering eller kod i över huvud taget. Har pillat lite grann men jag är osäker på om det skulle passa mig. Kanske inte hör till tråden men ni som läser systemvetenskap, vilka egenskaper har ni och vilka tror ni krävs?

Jag är en problemlösare ut i fingerspetsarna, duktig på att analysera och är väldigt intresserad av matematik. Känns som det är passande egenskaper för en systemvetare men jag vet inte. Är så avundsjuk på alla som vet vad de vill och verkligen hittat en utbildning de är intresserad av.
Citera
2013-09-12, 23:54
Medlem
Jag går mitt andra år på utbildningen på SU. Nu till hösten ska vi söka inriktningar, skolan säger att av tidigare erfarenhet så rekommenderas programmering i java 2. Problemet: Jag gillar inte programmering.

Ni som går/gått utbildningen hur resonerar eller resonerade ni? Ska göra exjobb i 3an och undrar vad man kan tänkas få för uppdrag om man inte läser programmering. Skriv gärna era erfarenheter och tankar!
Citera
2013-09-13, 20:52
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenbeever
Jag går mitt andra år på utbildningen på SU. Nu till hösten ska vi söka inriktningar, skolan säger att av tidigare erfarenhet så rekommenderas programmering i java 2. Problemet: Jag gillar inte programmering.

Ni som går/gått utbildningen hur resonerar eller resonerade ni? Ska göra exjobb i 3an och undrar vad man kan tänkas få för uppdrag om man inte läser programmering. Skriv gärna era erfarenheter och tankar!

Jag läste den kursen PROG2 är en väldigt matnyttig kurs även om du inte är intresserad av att jobba med programmering sen så är de alltid bra att kunna de är en bas del i de hela. Väldigt många jobb är inte rena programmeringsjobb men involverar en vetskap om de.

Det kommer också hjälpa dig något enormt när du läser PVT till våren. Angående exjobb, gud de är så öppet du kan skriva om allt från BI till hur spel påverkar barn alltså de är inte svårt och få exjobb utan att ha läst de. Jag tycker dock de är värt de då de ger väldigt mycket även om den är jobbig.
Citera
2013-10-13, 13:02
Medlem
Om man vill lära sig att skapa program, är det systemvetenskap eller datavetenskap man ska studera då?
Citera
2013-10-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emv
Om man vill lära sig att skapa program, är det systemvetenskap eller datavetenskap man ska studera då?
Det beror på vilken utbildning du tänker läsa.

Datavetenskap borde vara mer teoretisk, dvs innehålla mer datalogi vilket kommer att innebära en hel del programmering. Men det är inte säkert att det är just programvara som utvecklas, utan mer generellt med komplexitetsanalys etc, men det kan skilja sig från vilket utbildningsinstitut du läser vid.

Systemvetenskap kan ju vara allt ifrån ren programmering till att det är mer flummigt och det handlar om hur man organiserar arbetet med programmering. Det är mer tvärvetenskapligt med en blandning med "management/organisation" och programmering i jämförelse med datavetenskap.
Senast redigerad av Dagfinn 2013-10-13 kl. 13:22.
Citera
2013-10-13, 15:41
Medlem
Några fler synpunkter kring:

Citat:
?
Citera
2013-10-13, 18:17
Medlem
Citat:
Några fler synpunkter kring:

?

Jag läser systemvetenskap och de yrken våra lärare lyfter fram mest är systemutvecklare, programmerare och projektledare. Har en del i klassen som vill bli mjukvaruutvecklare så ja det fungerar. Dock finns det förmodligen bättre lämpade utbildningar för det ändamålet.
Citera
2013-10-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Jag läser systemvetenskap och de yrken våra lärare lyfter fram mest är systemutvecklare, programmerare och projektledare. Har en del i klassen som vill bli mjukvaruutvecklare så ja det fungerar. Dock finns det förmodligen bättre lämpade utbildningar för det ändamålet.

oki, tack.

Hittade denna utbildning som startat på Liu: http://www.liu.se/utbildning/program/mjukvaruteknik/kurser?l=sv

ett program som är skapat för just mjukvaruutveckling. och det ser ut som att programmet är mer åt datavetenskap hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in