2009-03-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Borde inte vara något fel på UU. Dock så är de i en situation där de skall slå ihop ett par institutioner bland annat data och systemvetenskap och Human computer interaction och sånt kan eventuellt leda till organisationellt strul och sura lärare en period. Hur bra lärarna är pedagogiskt har jag inte susning om. Borde vara som på de flesta ställena. Forskningsmässigt så är de dock duktiga och har en ung trevlig professor som jag känner mycket väl.

När det gäller systemvetenskap så handlar kvaliteten på grudnutbildningsnivå mycket om att det finns mycket studenter. En del lärosäten är väldigt bra forskningsmässigt men har svårt att fylla sina kurser vilket leder till en del strul med omotiverade studenter och dålig stämmning etc. Umeå är ett bra exempel på detta. Kolla lite på söktrycket så får ni en uppfattning om var det verkar vara mest givande att studera. Ju fler sökanden, ju fler motiverade medstudenter vilket i sin tur givetvis påverkar grundutbildningens kvalitet.

Ska de slå ihop människa-data och Systemvetenskap på UU?
Hur går det ihop, har de ens mycket göra med varandra?
Människa-data ligger ju i Ångströmslaboratortiet och Data och systemvetenska på Ekonomikum. Eller kanske inte spelar någon roll?
Citera
2009-03-16, 21:00
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ska de slå ihop människa-data och Systemvetenskap på UU?
Hur går det ihop, har de ens mycket göra med varandra?
Människa-data ligger ju i Ångströmslaboratortiet och Data och systemvetenska på Ekonomikum. Eller kanske inte spelar någon roll?

Är Människa-Data och Människa-datorinteraktion olika saker?
Iaf består Institutionen för Informationsvetenskap av Data- och systemvetenskap (DSV), Människa-datorinteraktion (MDI), Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) samt Statistik.

Enligt uppgift ska statistik bilda en egen institution medan DSV, MDI och MKV tillsammans ska utgöra en institution.
Citera
2009-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flax^
ber om ursäkt för dubbelpost.

nu har jag läst lite mer, och kommit fram till att jag vill programmera. fuck the rest. alla program på högskolan innehåller ju en massa skit bara! vad fan ska jag välja om jag vill sitta och nöta kod och debugga manuellt och utveckla en form av dampig autism?

går det inte att inrikta sig så? kollar arbetsgivarna på 2 st cv'n och säger "dem här är precis lika bra, men den här andra snubben vet ju när vete blir könsmoget, lets take him!"?!?

ni blev jag matt. nog för idag

Systemvetenskap i Lund -> 60 fria poäng i programmering (om du vill, du kan exempelvis ta fria kurser i Java på LTH på B-nivå om du avklarat javakurserna på systemutvecklingen) + 15hp i progr (java) och 15hp i systemutveckling (ungefär).

Systemutvecklingsdelen behandlar bland annat MVC (model-view-controller) och två relativt stora projektarbeten i grupp som innebär en hel del programmering, samt MDI och systemutveckling.
Senast redigerad av J_Steinbeck 2009-03-16 kl. 22:22.
Citera
2009-03-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Är Människa-Data och Människa-datorinteraktion olika saker?
Iaf består Institutionen för Informationsvetenskap av Data- och systemvetenskap (DSV), Människa-datorinteraktion (MDI), Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) samt Statistik.

Enligt uppgift ska statistik bilda en egen institution medan DSV, MDI och MKV tillsammans ska utgöra en institution.

Nej det är nog samma.
Men det låter konstigt, fast jag vet hur det fungerar och hänger ihop.
Jag studerar datavetenskap på IT-instutitionen som har sitt kansli på Polacksbacken. Det är ju skillnaden på datavetenskap och systemvetenskap.
Jag har vänner som läser systemvetenskap och de har aldrig haft något med kansliet på Polacksbacken att göra så det verkar konstigt om de skulle ha någon anknytning.
Blev lite rörigt nu.
Citera
2009-03-16, 23:38
Medlem
Murrvins avatar
Hur är det med redovisningar och liknande på en linje som denna? Beror väl på vart man studerar antar jag, men tänkte lite generellt.

På gymnasiet så lyckades jag slippa undan för det mesta, men kunde bli riktigt nervös dom få gånger då jag redovisade. Så jag har väl knappast "vanan" inne..

Kan väl i värsta fall försöka få tag på betablockerare, men jag snackade med en polare som studerar datavetenskap och han sa att hos dom så kunde man för det mesta slippa undan. Dom hade i princip bara projektarbeten som skulle redovisas och då kunde man välja ut en person i gruppen som skulle göra det.
Citera
2009-03-17, 10:44
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murrvin
Hur är det med redovisningar och liknande på en linje som denna? Beror väl på vart man studerar antar jag, men tänkte lite generellt.

På gymnasiet så lyckades jag slippa undan för det mesta, men kunde bli riktigt nervös dom få gånger då jag redovisade. Så jag har väl knappast "vanan" inne..

Kan väl i värsta fall försöka få tag på betablockerare, men jag snackade med en polare som studerar datavetenskap och han sa att hos dom så kunde man för det mesta slippa undan. Dom hade i princip bara projektarbeten som skulle redovisas och då kunde man välja ut en person i gruppen som skulle göra det.

Det är en del redovisningar. Varierar säkert mellan olika orter men det kan handla om att presentera en lösning, hålla ett modelleringsseminarium till föredrag av sin uppsats. Det ingår liksom oftast. Om du funderar så kan du ju ringa till studierektorn i det ämnet på lärosätet du funderar på och fråga vad som gäller. Ibland kan man lösa sånt genom att man kör en individuell presentation för enbart läraren. Det beror lite på...
Citera
2009-03-17, 13:48
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnennet
Hmm, satt precis och funderade på om jag inte skulle gå på den i Växjö. Men det bör jag alltså inte? Eller?

Positivt:

Man har en hel termins praktik, och lär sig mycket praktiskt på så sätt.

Negativt:

Lärarna är urusla, vissa svarar knappt på mail och är svåra att få tag på.
På en kurs så la läraren upp det så att vi elever skulle hålla en föreläsning var under hela kursen, han vara bara där hälften av tiden den andra halvan skickade han dit någon doktorand.

En annan gång fick vi ett större projektarbete, läraren åkte på semester till Grekland under tiden och hänvisade all handledning till en doktorand.

En gång så skulle ett par kompisar ha handledning med en lärare och hade bestämt tid och allt, läraren dök aldrig upp. I efterhand så fick dom veta att han hade varit ute och åkt båt.

Man läser två kurser paralellt oftast, och lärarna är dåliga på att samplanera, nästa vecka har jag hemtena, rapportinlämning, projektarbete och redovsning. Yay.

Det är inte ovanligt att man har två-tre lärare per kurs, som inte snackar ihop sig med varann för fem öre.

Lärarledda timmar per vecka är mellan 4-8 högst, mycket eget arbete.

...

Så nej, jag rekommenderar inte att läsa här i Växjö när det gäller systemvetenskap.
Citera
2009-03-18, 12:53
Medlem
Hejsan

Har själv ett intresse av att läsa Systemvetenskap. Tänker troligtvis flytta till Uppsala och börja plugga där. Har dock lite val att göra innan. Någon som vet vad det är för skillnad på dessa:

Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram inriktning mot systemutveckling 180hp

Civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle 300hp

Master Programme in Computer and Systems Sciences 120 hp

Vad rekommenderar ni att plugga? =)
Citera
2009-03-18, 12:59
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberXR
Har själv ett intresse av att läsa Systemvetenskap. Tänker troligtvis flytta till Uppsala och börja plugga där. Har dock lite val att göra innan. Någon som vet vad det är för skillnad på dessa:

Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram inriktning mot systemutveckling 180hp

Civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle 300hp

Master Programme in Computer and Systems Sciences 120 hp

Vad rekommenderar ni att plugga? =)

Civ. Ing mer tekniskt orienterat än systemvetenskap även om just det där programmet låter mer inriktat mot typiskt systemvetenskapliga prylar (Har inte forskat i vad programmen innehåller). Kort sagt så är det så att Systemvetenskap är samhällsvetenskap medan Ingenjör är tekniskt.

För att läsa masterprogram måste du har en grundexamen innan, t. ex. från något av de två andra programmen.
Citera
2009-03-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Civ. Ing mer tekniskt orienterat än systemvetenskap även om just det där programmet låter mer inriktat mot typiskt systemvetenskapliga prylar (Har inte forskat i vad programmen innehåller). Kort sagt så är det så att Systemvetenskap är samhällsvetenskap medan Ingenjör är tekniskt.

För att läsa masterprogram måste du har en grundexamen innan, t. ex. från något av de två andra programmen.

Oj tack för det fina svaret! Antar att det är en hel del programmering om man läser en sådan linje? Vad kan man föresten jobba som när man läst klart?

Mitt drömjobb skulle ju vara att bli t.ex. programmerare eller liknande till något bolag som utvecklar webbspel eller andra applikationer. Vore riktigt riktigt kul att hålla på med sådana projekt. Men anatar att sådana jobb är svåra att hitta här i Sverige
Citera
2009-03-18, 20:22
Medlem
WidingDaLeets avatar
Citat:
Oj tack för det fina svaret! Antar att det är en hel del programmering om man läser en sådan linje? Vad kan man föresten jobba som när man läst klart?

Mitt drömjobb skulle ju vara att bli t.ex. programmerare eller liknande till något bolag som utvecklar webbspel eller andra applikationer. Vore riktigt riktigt kul att hålla på med sådana projekt. Men anatar att sådana jobb är svåra att hitta här i Sverige

Finns ju andra utbildningar som är betydligt mer inriktat på just spelprogrammering än dem du nämner..
Kolla runt lite på utbildningarna på olika skolor, ofta står det vad utbildning kan tänkas ge för typ av jobb också..
Citera
2009-03-19, 09:40
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:

Alla programmerare i stort sett utvecklar applikationer. Det är det det går ut på. Beror lite på vad du menar med webspel. Det finns ju några program som marknadsför sig som spelprogram. Det viktigaste om du vill jobba med spelprogrammering är nog dock att du bör vara väldigt duktigt på programmering så om du inte suttit med en c64 och knappat BASIC i unga år så kan du eventuellt ha en viss uppförsbacke. Flashspel och liknande kräver dock inga större monsterkunskaper även om du givetvis bör veta vad du håller på med. Har dock ingen koll på hur många som jobbar med sånt i Sverige eller hur rekryteringsbehovet kommer se ut i framtiden. Känner dock en hel del som jobbar med webspel på företag som Unibet, bet365 osv. och den marknaden verkar ju fortfarande växa.

När det gäller programmering så handlar det ju mycket om att man vill få saker att funka på ett bra sätt och då spelar det mindre roll vad slutsyftet egentligen är. Det kan vara precis lika kul att programmera AIn för ett PC-spel, som att skriva programvara för en svenskbyggd missil som skall säljas till Israel eller att knacka ihop en lönekörningsalgoritm för Nisses Mekaniska Verkstad. Det handlar mer om att gilla att abstrahera problem och att tillämpa/hitta nya lösningar på olika problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in