2013-04-10, 12:15
Medlem
Tror ni poängen för att komma in kommer öka mer och mer, då systemvetenskap oftast hamnar högt på listorna över ingångslöner och är ett relativt lättprogram att läsa(enligt kusiner)?
Citera
2013-04-10, 13:20
Medlem
Salames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Tror ni poängen för att komma in kommer öka mer och mer, då systemvetenskap oftast hamnar högt på listorna över ingångslöner och är ett relativt lättprogram att läsa(enligt kusiner)?

Håller på redan här i Uppsala. Några år sedan gissar jag att intagningen var runt 14, såsom jag har hört. Idag är det ungefär 18 (kolla upp statistik på antagning.se om du vill ha exakt siffror). Genom att utbildningen blir ju mer och mer attraktiv kommer folk med höga betyg ansöka, därmed betygen, som var det lägsta som man kom in med förra året, blir högre än tidigare år.
Citera
2013-04-10, 16:04
Medlem
Sumsarrs avatar
Är det en markant skillnad i arbetsmöjligheter för en nyexaminerad civilingenjör inom datateknik beroende på studieort? Tänker då främst på skillnad mellan Stockholm, Lund och Linköping.
Citera
2013-04-10, 23:14
Medlem
Hajafintens avatar
Ska söka in till DSV på SU.

Vad har ni för erfarenheter?

Funderar även på att läsa IT-Tekniker 120p i Kalmar. Den speglar mer det som jag vill jobba med än DSV.
Vet inte vad jag ska sätta som förstaval, har sån jävla ångest.

Boende är inga problem på båda orterna då jag kan bo med familj oavsett vad jag väljer.

Har 13.46.
Senast redigerad av Hajafinten 2013-04-10 kl. 23:45.
Citera
2013-04-11, 09:52
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Någon som vet om det finns möjlighet att läsa en termin utomlands om man läser systemvetenskap på UU?
Citera
2013-04-11, 14:43
Medlem
Salames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Någon som vet om det finns möjlighet att läsa en termin utomlands om man läser systemvetenskap på UU?

Ja.
Citera
2013-04-11, 15:30
Medlem
Idag så hörde jag att skillnaden mellan en systemvetare och en civilingenjör inom relevant område kan jämföra med en läkare och sjuksköterska. Kanske något att diskutera? Stämmer denna fördom? Ni som jobbar inom data och teknik, är det en så stor skillnad? Ser civilingenjörer "ner" på systemvetare för att de har en längre utbildning och "kan" mer?
Citera
2013-04-11, 16:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Idag så hörde jag att skillnaden mellan en systemvetare och en civilingenjör inom relevant område kan jämföra med en läkare och sjuksköterska. Kanske något att diskutera? Stämmer denna fördom? Ni som jobbar inom data och teknik, är det en så stor skillnad? Ser civilingenjörer "ner" på systemvetare för att de har en längre utbildning och "kan" mer?

Det var udda.

Liknelsen blir nog bättre om du ser skillnaden som mellan läkaren (systemvetaren) som hanterar patienten och patientens problem och en civing (datateknik) som tillverkaren av avancerad utrustning, magnetkameror eller forskaren som tar fram nya läkemedel.

Vill du jobba i pryl- och konstruktionsänden (civing) eller vill du jobba med brukare och organisationer och bota deras "sjukdomar"... ? Sjuksköterskorna hittar du i supportgrupperna (datasamordnare) och "superusers" motsvarar biträdena.

Detta sagt: Är du en duktig, intresserad student, så finns det massor av civilingenjörer som har intressanta befattningar där man arbetar med människor och många, många duktigt datanördiga systemvetare som jobbar med avancerad teknologikonstruktion.

Civingar räknar dock förfärligt mycket mer & hur kul är det...
Citera
2013-04-11, 18:22
Medlem
Systemvetenskap, datavetenskap eller CivIng IT på UU? Kan inte bestämma mig!
Citera
2013-04-11, 21:06
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Vad tror ni kan vara ett bra val om man skulle ta en dubbelexamen? Skulle t ex Systemvetenskap + Ek. kandidat vara vettigt?

Systemvetenskap är en utbildning som intresserar mig och har nästan bestämt mig för att söka det till hösten med UU som första val men har även ett intresse för ekonomi och då egentligen främst samhällsekonomi/nationalekonomi, även om företagsekonomi också det kan vara intressant, så skulle gärna kombinera dessa två på något sätt.

Det ingår ju även redan en del ekonomi i systemvetarprogrammet så det bli ju inte för mycket extra att läsa.

Har även funderat på att bygga på min framtida systemvetarexamen med Masterprogram i management, kommunikation och IT (http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SMK2M&lasar=13/14) eller en vanlig systemvetarmaster.

Kan detta vara en bra idé eller finns det bättre kombinationer?
Citera
2013-04-11, 22:30
Medlem
Tranquilandias avatar
Ni som pluggar i Gbg!

Är det bara programmeringskurser det första året? När jag kollar på kursplanerna verkar det mest vara organisationstema det andra året.

Finns det i så fall extrakurser i programmering som man kan köra samtidigt?
Citera
2013-04-12, 00:03
Medlem
Salames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Vad tror ni kan vara ett bra val om man skulle ta en dubbelexamen? Skulle t ex Systemvetenskap + Ek. kandidat vara vettigt?

Systemvetenskap är en utbildning som intresserar mig och har nästan bestämt mig för att söka det till hösten med UU som första val men har även ett intresse för ekonomi och då egentligen främst samhällsekonomi/nationalekonomi, även om företagsekonomi också det kan vara intressant, så skulle gärna kombinera dessa två på något sätt.

Det ingår ju även redan en del ekonomi i systemvetarprogrammet så det bli ju inte för mycket extra att läsa.

Har även funderat på att bygga på min framtida systemvetarexamen med Masterprogram i management, kommunikation och IT (http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SMK2M&lasar=13/14) eller en vanlig systemvetarmaster.

Kan detta vara en bra idé eller finns det bättre kombinationer?

Tror jag kände en tjej som gjorde exakt så och hade dubbel examina. Senaste gången jag pratade med henne var hon glad, hon hade kirrat sitt drömjobb som konsult och hade mer av ett "topp" jobb. Kan inte exakta positionen sorry! Så ja, det fungerar. Hur exakt kan du mejla en studievägledare om?

Systemvetare har en tredje termin som är valbar termin, så du kan läsa Företagsekonomi som är 30 HP direkt. Det har avsatt platser just för systemvetare då detta är en populär tillägg att ta till på UU. Sedan kan du bredda med sommarkurser som kan vara åt ekonomi hållet, men troligen inte räkna in i ett examen då examenet är på 180 HP bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in