2014-03-11, 07:34
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
luddviig & Sitkin

Okej, tack för svaren! I engelskan är det massa texter med svåra ord eller är det mer grundläggande?
Är det mer engelska nu när ni går andra året eller är det lika mycket som första året?
hur är programmeringen annars? svårt eller handlar det för det mest om hur mycket man tränar själv?

Antingen så måste du bli bättre på engelska eller skrota dina planer att plugga något inom programmering.

Hela IT-branschens språk är i princip på engelska. När du sen kommer ut i arbetslivet så kommer även de mesta också vara på engelska. Om du ska lära dig nya tekniker o.s.v. vilket du måste göra om du håller på med IT så är allt på engelska. Det går inte att komma runt.
Citera
2014-03-11, 09:37
Medlem
Någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta?

Funderar starkt på att söka in till programmet Systemvetenskap: IT, människa och organisation, kandidatprogram, 180 hp, Göteborg universitet till hösten.

Jag har ingen tidigare erfarenhet från programmering men kommer definitivt försöka lära mig en del innan det eventuella programmet börjar.

Jag tycker det verkar som ett relativt intressant program, med en viss programmering men även annat som organisation, utveckling av system, informationsanalys etc.

Min huvudfråga lyder: Hur mycket plugg anser ni att det faktiskt är i just denna utbildning i GU? Och då menar jag främst självstudier hur många timmar om dagen som man måste sitta hemma och plöja igenom böcker osv. Jag själv har alltid haft svårt med självstudier hemma och tappar extremt lätt koncentrationen efter bara ett par timmars pluggande. (Gå på föreläsningar och liknande har jag inte alls några problem med)
Citera
2014-03-30, 03:23
Medlem
Jinglebear-Cherrys avatar
Är intresserad av att studera systemvetenskap. Intagningspoängen verkar ju vara löjligt låga - ynka 0,7 på högskoleprovet krävdes HT13 för att komma in på Uppsala. Samtidigt ser ingångslönerna ut att vara ganska schyssta, vilket får mig att bli lite fundersamt. Är utbildningen något att ha, eller sätter man sig rejält i klaveret om man bestämmer sig för Systemvetenskap?

Kan förstås ha fintat bort mig själv när jag tittade på antagningspoängen till diverse olika program, rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2014-03-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinglebear-Cherry
Är intresserad av att studera systemvetenskap. Intagningspoängen verkar ju vara löjligt låga - ynka 0,7 på högskoleprovet krävdes HT13 för att komma in på Uppsala. Samtidigt ser ingångslönerna ut att vara ganska schyssta, vilket får mig att bli lite fundersamt. Är utbildningen något att ha, eller sätter man sig rejält i klaveret om man bestämmer sig för Systemvetenskap?

Kan förstås ha fintat bort mig själv när jag tittade på antagningspoängen till diverse olika program, rätta mig gärna om jag har fel.

Snarare 1,2 på hp i Uppsala, och med den höjning det varit varje år ser vi nog 1,3 till ht14.
Citera
2014-03-30, 12:44
Medlem
Jinglebear-Cherrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Snarare 1,2 på hp i Uppsala, och med den höjning det varit varje år ser vi nog 1,3 till ht14.

Då var jag alltså ute och cyklade, trots allt! Ligger själv på 1,3, men hoppas kunna höja mig ytterligare på provet om några dagar. Men 1,3 borde alltså räcka?
Citera
2014-03-30, 13:52
Medlem
checkthisout.s avatar
Arbetsmarknaden för systemvetare ser väldigt dåligt ut.

https://www.hu.liu.se/bma/arbetsmarknad/1.61216/bma_statistik.gif

Redan nu har de flesta tjänster krav på minst 2 års erfarenhet och det är överskott.
Citera
2014-03-31, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinglebear-Cherry
Då var jag alltså ute och cyklade, trots allt! Ligger själv på 1,3, men hoppas kunna höja mig ytterligare på provet om några dagar. Men 1,3 borde alltså räcka?

1.3 bör räcka, men man vet ju aldrig. Men jag hade räknat med att komma in.

Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.

Redan nu har de flesta tjänster krav på minst 2 års erfarenhet och det är överskott.

Överskott är det knappast, känner flera som jobbar inom it. Den där prognosen skulle jag ta med en nypa salt, speciellt om man läser vissa andra. Dock kommer det inte vara det extrema behovet som det var för några år sedan. Läser man på ett bra universitet ser arbetsmarknaden bra ut, en examen från någon lada i skogen är en annan sak.
Citera
2014-03-31, 01:12
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
1.3 bör räcka, men man vet ju aldrig. Men jag hade räknat med att komma in.

Överskott är det knappast, känner flera som jobbar inom it. Den där prognosen skulle jag ta med en nypa salt, speciellt om man läser vissa andra. Dock kommer det inte vara det extrema behovet som det var för några år sedan. Läser man på ett bra universitet ser arbetsmarknaden bra ut, en examen från någon lada i skogen är en annan sak.
Det låter mer som att det är något du intalar dig för att du kommer plugga vid UU. Har aldrig hört någonstans att man skulle diskriminera mot systemvetare från vissa lärosäten. Däremot föredrar rekryterare högskoleingenjörer framför systemvetare.

Om du absolut vill jobba med teknik, läs till högskoleingenjör istället. Det tar lika långt och du kommer få en mycket mer gedigen utbildning inför framtiden.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-31 kl. 01:33.
Citera
2014-03-31, 11:33
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:

Tycker att den där grafen är helt fel ute. Programmare kommer mer eller mindre aldrig ha problem att få jobb, sen om man inte är så speciellt bra på just programmering så kan det bli problem. De flesta tjänster överlag, inom vilken linje som helst, har fjantiga krav som de nästan aldrig följer.

Framtiden för IT-utbildade ser ljus ut.
Citera
2014-03-31, 12:57
Medlem
Soundstorms avatar
Citat:

Fast samtidigt, om du läser rapporten( http://www.hsv.se/download/18.782a298813a88dd0dad80009507/1222R-planeringsunderlag-arbetsmarknad-2013-2014.pdf ) som det hänvisas till på hemsidan där bilden du länkat finns(hänvisa gärna till ursprungskällan istället för andrahandskällor i framtiden om du vill öka din trovärdighet) så finns ett liknande diagram på sida 10 som visas att det beräknade rekryteringsbehovet motsvarar antalet examinerade. Läser du även stycket om systemvetare på sidan 74 i samma rapport så står det dock att det kommer finnas ett litet överskott av nyexaminerade i framtiden även om efterfrågan anses öka på sikt. Detta resultat verkar även andra rapporter kommit fram till ( http://www.saco.se/Global/Dokument/Trycksaker/Rapporter/Framtidsutsikter-Arbetsmarknaden%20f%C3%B6r%20akademiker%202018.pdf , sid. 92) så om du inte har några andra belägg för ditt påstående så framstår det snarast som framtiden för systemvetare ser acceptabel ut(inte fantastisk, men acceptabel).
Citera
2014-03-31, 14:16
Medlem
slashing_swords avatar
Man kan ju till det också fundera över just vad man syftar till inom gruppen "systemvetare". Det är en bred utbildning som kan leda till en hel del olika jobb. Tar man extrakurser i programmering exempelvis, platsar man även i den yrkeskatergorin, där det ser mycket ljust ut för tillfället. Även andra grupper kan man direkt placera sig i. Så att säga att det ser mörkt ut bör man ta med en säck salt.
Citera
2014-04-06, 23:47
Medlem
Krävs matte C för att komma in på Systemvetenskapsutbildningen i Örebro? Har ej godkänt i det ämnet.

Vilka andra universitet kräver enbart matte B, någon som har koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in