Citat:
Ursprungligen postat av
eradico
En fundering:
Jag velar lite hit och dit med vad jag ska bli men systemvetare har alltid funnits där i bakgrunden. Jag gick natur matte-data och fick mvg i samtliga programmeringskurser, dessutom gillar jag att pilla en del med bloggar och dylikt. Något djupare intresse för programmering har jag inte än men jag tycker inte att det är pest och pina heller. Det jag funderar över är om någon vet exakt vad man läser på systemvetenskapliga programmet på LU? Har läst lite på deras hemsida men förstår inte riktigt. Ungefär hur många högskolepoäng ren programmering läser man? Är det möjligt att få jobb med något annat än programmering efteråt om läser en magister i exempelvis projektledning?
Systemvetarprogrammet i Lund är mer inriktat mot design av IS och IS påverkan på organisationer och projektledning vad jag kan se utifrån kursplanen. Om du bestämmer dig för att gå detta program skulle jag rekommendera dig att studera minst 7,5hp programmering i ett populärt och brett språk.
Du kommer inte bli programmerings expert efter 7,5hp men du kommer få en allmän kunskap om programmering och detta är mycket viktigt när du sedan går ut i arbetslivet. Du kommer någon gång komma i kontakt med programmering eller frågor/diskussioner runt det, troligtvis tidigare än vad du tror.
Här har du kursplanen:
http://www.ehl.lu.se/media/ehl/dokumentarkiv/utbildning-och-forskning/utbildning/utbildningsplaner-grundniva/egsys.pdf
Såg nu att du redan har kunskaper inom programmering. Bra för dig. Det skadar inte att fortsätta att jobba på det!