2013-09-10, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ööh..?? Vad?

Om man skulle börja tolka bibeln så är inte din tolkning mer värd än någon annans tolkning? Är du inte rädd att du tolkar fel och går emot guds vilja? Statistiskt sett så lär du ha fel, och någon av de andra tiotusentals* tolkningarna vara rätt.

*om vi inte skall börja räkna minsta meningskiljaktighet som egen tolkning.
2013-09-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det står juh uttryckligen i bibeln att det var en global flod som täckte hela världen och sen kommer du med dina funderingar om en lokal flod och att det känns bättre att tro att det var ett straff eller nåt. Och ditt påstående att "Gud är oföränderlig." känns på nåt sätt att NI för guds talan. Hur vet du att "Gud är oföränderlig."? Bibeln talar mot dina funderingar gosse....

Nä, uttryckte mig fel. Jag tror att Gud är någonting. Vad detta något är kan människan förmodligen aldrig greppa fullt ut. Vi gissar, tror, anar, resonerar och hoppas. Och kommer till olika slutsatser beroende på vilka vi är. Inte ens gamla testamentets författare hade en fullständig helhetsbild av Gud så att blint tro på deras förklaringsmodeller (till exempelvis syndafloden) ter sig ologiskt.
2013-09-10, 10:11
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Nä, uttryckte mig fel. Jag tror att Gud är någonting. Vad detta något är kan människan förmodligen aldrig greppa fullt ut. Vi gissar, tror, anar, resonerar och hoppas. Och kommer till olika slutsatser beroende på vilka vi är. Inte ens gamla testamentets författare hade en fullständig helhetsbild av Gud så att blint tro på deras förklaringsmodeller (till exempelvis syndafloden) ter sig ologiskt.

Det där låter juh nästan klokt.

Men jag undrar bara... om vi gissar, tror, anar, resonerar och hoppas... Varför hålla sig till en religion av så många? Individualitet? Galenskap? Hur kan det komma sig att tex i indianernas tro så är homosexuella dyrkade för att dom har två skjälar medan dom abrahamska tror att djävulen håller låda. Det verkar som att lägga kappan efter vinden och då är juh ens tro inte mycket värt?
2013-09-10, 10:12
Medlem
icarus_gbgs avatar
Det komiska är att vi hade sett bevis för en sådan flod.

En sådan flod var inte ens möjlig. Såvida inte alla jordens plattor samtidigt smulade ihop sig till sjöbotten varpå senare magiskt återskapas till samma utseende som de hade innan. Det är visserligen gud vi snackar om men det verkar lite väl ambitiöst för att bevisa något för en enda man på jorden.

Det är både underhållande och skrämmande hur hjärntvätt fungerar i Sverige och resten av världen 2013.
2013-09-10, 10:17
Medlem
Citat:
Det där låter juh nästan klokt.

Men jag undrar bara... om vi gissar, tror, anar, resonerar och hoppas... Varför hålla sig till en religion av så många? Individualitet? Galenskap? Hur kan det komma sig att tex i indianernas tro så är homosexuella dyrkade för att dom har två skjälar medan dom abrahamska tror att djävulen håller låda. Det verkar som att lägga kappan efter vinden och då är juh ens tro inte mycket värt?

Jag tror att det finns en sann religion. Och det är den religionen som tillåter och uppmuntrar människan att ta tillvara sin potential att utvecklas till den absolut bästa hon någonsin kan vara.
2013-09-10, 10:18
Avslutad
Citat:
Jag tror att Gud är någonting.

Men gud blir ju överflödig i praktiken om man inte kan sätta mer attribut på honom än att "han är någonting". Hur anpassar man sitt levene efter detta konstaterande.
2013-09-10, 10:19
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

En sådan flod var inte ens möjlig. Såvida inte alla jordens plattor samtidigt smulade ihop sig till sjöbotten varpå senare magiskt återskapas till samma utseende som de hade innan. Det är visserligen gud vi snackar om men det verkar lite väl ambitiöst för att bevisa något för en enda man på jorden.

Det är både underhållande och skrämmande hur hjärntvätt fungerar i Sverige och resten av världen 2013.

Men det står juh i bibeln och det vet vi att det är "guds ord".. så vart vill du komma? Att det finns LÖGNER i historicus biblicus???
2013-09-10, 10:19
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag tror att det finns en sann religion. Och det är den religionen som tillåter och uppmuntrar människan att ta tillvara sin potential att utvecklas till den absolut bästa hon någonsin kan vara.

Och vilken är den sanna religionen?
2013-09-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg

Det har säkert skett någon översvämning någonstans någon gång som är ursprunget till berättelsen om syndafloden. Det sker ju naturkatastrofer hela tiden och jag tror inte att bibelns tidsepok på något sätt varit undantagen naturens krafter.
2013-09-10, 10:21
Avslutad
Citat:

Vad är målet att utvecklas mot menar du?
Man kan ju inte utvecklas mot något bättre om målet inte är definierat?

Och hur vet du att detta är målet då det ända du vet om gud är att "han är något". Börjar du nu sätta mer attribut på honom, så som att han har en vilja? Och hur vet du isf om vad denna vilja är? Peka nu inte mot bibeln för bara för några inlägg sedan så diskvalificerade du denna som källa.
2013-09-10, 10:23
Medlem
Citat:
Och vilken är den sanna religionen?

Jag vet inte med säkerhet. Men jag tror att den som söker finner Gud i den mån det är möjligt.
2013-09-10, 10:23
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Det har säkert skett någon översvämning någonstans någon gång som är ursprunget till berättelsen om syndafloden. Det sker ju naturkatastrofer hela tiden och jag tror inte att bibelns tidsepok på något sätt varit undantagen naturens krafter.

Att det finns översvämmningar är rätt säkert. 2004 på julannandan tex, inte så länge sen i japan. Men alla världens djur på en båt? På riktigt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in