Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Om Gud skapat människan och också gjorde det med ett syfte i åtanke så tror jag att han konstruerade oss på ett sätt som gör det möjligt att finna målet för vår existens om vi vill.
Jag tror att det går att finna svaren inom sig själv och i naturen runtomkring oss. Och jag tror att varje människas väg till Gud är unik.
Fina ord men bara nonsens som inte leder någon vart.
Först sade du att gud är något. Nu börjar du lägga till massor av sake som verkar snytna ut näsan:
* Att han skapade människan
* Att han gjorde det med ett syfte
* Att man kan lära känna gud på något vis (oklart exakt vad du menar med "väg till gud bla bla bla").
Snart har du lika många attribut på din gud som vilken kristen som helst. Dessa kristna som du förkastade när du pekade på vilken smörja bibeln är som dom får sin tro ifrån.
Hoppas du inser att du misslyckats fatalt med att påvisa att grunderna för din gudshypotes inte är ett dug starkare än de som drar sin ifrån bibeln.
Varför måste människan vara skapad av gud? Är det inte lättare att anta att några utomjordningar skapat livet på jorden? Eller att en astroid med levande celler "råkat" slå ner som ett frö på jorden för länge sedan?
Om vi ändå skall hitta på saker, är det inte bättre att gå på mindre komplexa hypoteser än dem med magiska överhuvuden?