2013-09-10, 10:24
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag vet inte med säkerhet. Men jag tror att den som söker finner Gud i den mån det är möjligt.

Hur går det sökandet till?
2013-09-10, 10:25
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Men det står juh i bibeln och det vet vi att det är "guds ord".. så vart vill du komma? Att det finns LÖGNER i historicus biblicus???
Visst är det befriande att komma till den insikten?

Välkommen till verkligheten
2013-09-10, 10:28
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Visst är det befriande att komma till den insikten?

Välkommen till verkligheten

Reality sucks!
2013-09-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vad är målet att utvecklas mot menar du?
Man kan ju inte utvecklas mot något bättre om målet inte är definierat?

Och hur vet du att detta är målet då det ända du vet om gud är att "han är något". Börjar du nu sätta mer attribut på honom, så som att han har en vilja? Och hur vet du isf om vad denna vilja är? Peka nu inte mot bibeln för bara för några inlägg sedan så diskvalificerade du denna som källa.

Om Gud skapat människan och också gjorde det med ett syfte i åtanke så tror jag att han konstruerade oss på ett sätt som gör det möjligt att finna målet för vår existens om vi vill.

Jag tror att det går att finna svaren inom sig själv och i naturen runtomkring oss. Och jag tror att varje människas väg till Gud är unik.
2013-09-10, 10:40
Avslutad
Citat:
Om Gud skapat människan och också gjorde det med ett syfte i åtanke så tror jag att han konstruerade oss på ett sätt som gör det möjligt att finna målet för vår existens om vi vill.

Jag tror att det går att finna svaren inom sig själv och i naturen runtomkring oss. Och jag tror att varje människas väg till Gud är unik.

Fina ord men bara nonsens som inte leder någon vart.

Först sade du att gud är något. Nu börjar du lägga till massor av sake som verkar snytna ut näsan:
* Att han skapade människan
* Att han gjorde det med ett syfte
* Att man kan lära känna gud på något vis (oklart exakt vad du menar med "väg till gud bla bla bla").

Snart har du lika många attribut på din gud som vilken kristen som helst. Dessa kristna som du förkastade när du pekade på vilken smörja bibeln är som dom får sin tro ifrån.

Hoppas du inser att du misslyckats fatalt med att påvisa att grunderna för din gudshypotes inte är ett dug starkare än de som drar sin ifrån bibeln.

Varför måste människan vara skapad av gud? Är det inte lättare att anta att några utomjordningar skapat livet på jorden? Eller att en astroid med levande celler "råkat" slå ner som ett frö på jorden för länge sedan?
Om vi ändå skall hitta på saker, är det inte bättre att gå på mindre komplexa hypoteser än dem med magiska överhuvuden?
Senast redigerad av se_där... 2013-09-10 kl. 10:43.
2013-09-10, 10:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om Gud skapat människan

Har du någon anledning att tro att han gjorde det?

Citat:
och också gjorde det med ett syfte i åtanke

Har du någon anledning att tro att han hade ett syfte?

Citat:
så tror jag att han konstruerade oss på ett sätt som gör det möjligt att finna målet för vår existens om vi vill.

Varför det? Han gav det inte till djuren, så varför till oss?

Citat:
Jag tror att det går att finna svaren inom sig själv

Exempel? Och hur vet du att det inte är du själv som levererar svaren?

Citat:
och i naturen runtomkring oss.

Hur då?

Citat:
Och jag tror att varje människas väg till Gud är unik.

Kan du ge exempel på hur den kan se ut?
2013-09-10, 10:50
Avslutad
HerrMikkelson,

Hav förståelse för att om du inte har några bra svar på Fiffiniffis frågor ovan så är det svårt att anta annat än att du hittar på vart eftersom.
Din gudshypotes är då inte är vatten värd och bara är slöseri med tid hos folk som försöker vara seriösa i denna debatt.
2013-09-10, 10:58
Medlem
Citat:
Fina ord men bara nonsens som inte leder någon vart.

Först sade du att gud är något. Nu börjar du lägga till massor av sake som verkar snytna ut näsan:
* Att han skapade människan
* Att han gjorde det med ett syfte
* Att man kan lära känna gud på något vis (oklart exakt vad du menar med "väg till gud bla bla bla").

Snart har du lika många attribut på din gud som vilken kristen som helst. Dessa kristna som du förkastade när du pekade på vilken smörja bibeln är som dom får sin tro ifrån.

Hoppas du inser att du misslyckats fatalt med att påvisa att grunderna för din gudshypotes inte är ett dug starkare än de som drar sin ifrån bibeln.

Varför måste människan vara skapad av gud? Är det inte lättare att anta att några utomjordningar skapat livet på jorden? Eller att en astroid med levande celler "råkat" slå ner som ett frö på jorden för länge sedan?
Om vi ändå skall hitta på saker, är det inte bättre att gå på mindre komplexa hypoteser än dem med magiska överhuvuden?

Jag påstår inte att Gud finns. Men jag tror att Gud finns. Den tron kommer från mitt hjärta och bygger på känsla.

Jag tror på att det finns en ultimat logik och sanning. Och kanske är det Gud.
2013-09-10, 11:01
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag påstår inte att Gud finns. Men jag tror att Gud finns. Den tron kommer från mitt hjärta och bygger på känsla.

Jag tror på att det finns en ultimat logik och sanning. Och kanske är det Gud.

Från ditt hjärta? Borde ditt hjärta inte vara fullt upptagen med att pumpa syre molekyler till din hjärna? Hur kan hjärtat känna nåt?
Avslutad
Citat:
Den tron kommer från mitt hjärta och bygger på känsla.

Och jag har påvisat varför detta påstående inte är vatten värd i en diskussion.
Sluta nu och återkom bara om du får mer kött på benen som vi kan diskutera kring.
Medlem
Citat:
HerrMikkelson,

Hav förståelse för att om du inte har några bra svar på Fiffiniffis frågor ovan så är det svårt att anta annat än att du hittar på vart eftersom.
Din gudshypotes är då inte är vatten värd och bara är slöseri med tid hos folk som försöker vara seriösa i denna debatt.

Det står var och en fritt att välja vad man slösar sin tid på. Och det finns inga krav på att vara filosofiskt och teologiskt skolad för att få delta i en diskussion på ett öppet forum som fb.
2013-09-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Från ditt hjärta? Borde ditt hjärta inte vara fullt upptagen med att pumpa syre molekyler till din hjärna? Hur kan hjärtat känna nåt?

Haha

Jag menar inte hjärtat utan "hjärtat". Själen eller intuition skulle kanske vara en bättre beskrivning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in