Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Okej, så man blandar lite hur som helst från Daniel och Upp. tills det passar vad man vill få det till?
Nej, dom har varsina profetior som man ska läsa i ett flöde, men vid vissa ställen berör dom samma saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Dan 7:8Medan jag betraktade hornen sköt det mellan dem upp ett litet horn, som fick tre av de ursprungliga hornen att lossna. Det hade ögon som en människa och en mun som talade stora ord.
Skulle det engelska riket alltså få 3 av de tidigare rikena att lossna?
Ja England var från början bara en liten provins i romarriket, ett litet horn, men genom att få tre kungar på fall, så blev England en makt att räkna med, en världsmakt. Dessa kungar/horn hade tidigare även dom ingått i romarriket som representerades av 10 horn som visar att detta rike hade inkorporerat andra kungariken, med en förkrossande makt (Daniel 7:19)
Dom tre kungarna som England fick på fall var den spanska armadan 1588, holländarna på 1600-talet och Frankrike på 1700-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
För judarnas del kan man ju lätt få intrycket att det som ersatte romarriket var muslimerna.

De krigade bort romarna från judea och nordafrika , de områdena där judarna levde.
Fast du har inte förklarat om det är judarna som är Guds folk, eller om det efter judarna är de kristna som är guds folk ("det nya förbundet").
Eftersom judarna inte tror på uppenbarelseboken skulle det väl antagligen vara bisarrt att det är judarna den handlar om?
Jo jag försökte förklara att Judarna var Guds folk innan Gud förkastade dom, läs vad jag skrev igen:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Guds folk var judarna innan dom förkastades av Gud:
"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. "(Matt 23:37-38 Bibel2000)
Detta innebär självklart att kristna blev "Guds folk" från och med den tiden istället för judarna. Och kristna blev klart påverkade av romarriket, man förföljde dom och dödade dom, innan avfallet från kristendomen kom:
"
Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son"(2 Thess 2:3 Bibel2000)
Avfallet från sann kristendom höll i sig länge, det kom falska kristna som mördade och dödade andra, som var helt emot Jesu läror, dom var tvärtom mot Kristi läror, dom var antikristna:
"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma,
och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden." (1Joh 2:18 Bibel2000)
Men så småningom började denna sköka förlora greppet, främst på grund av att bibeln började bli tillgänglig för fler än prästerna. Vanligt folk började förstå olika sanningar som fanns i bibeln, för att senare kunna få ett bra förhållande till Gud igen, för att kunna bli Guds folk igen.