2015-05-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Världsmakter som Egypten och Grekland t.ex. var. Guds folk var judarna innan dom förkastades av Gud:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. "(Matt 23:37-38 Bibel2000)

Det var underligt hur fel du kan läsa, jag sade att Johannes levde under romarrikets tid, och han sade att det skulle komma ett världsvälde efter det: "och sedan skulle den sjunde komma och "stanna bara en kort tid"."

England och USA är det sjunde världsväldet. Daniel talar om att det sjunde skulle "skjuta upp" som ett nytt horn från det tidigare världsväldet romarriket (Daniel 7:8, 20-27), så varken mongolerna eller muslimerna passar in som det sjunde världsväldet, Nazityskland passar inte in eftersom det t.ex. inte var ett tudelat rike.
Nu vet jag inte vad du kan om Tysklands historia, men både före och efter andra världskriget var det ett "tudelat rike". Hört talas om BRD och DDR? Tidigare hette det Kejsardömet Tyskland och det var ett hopkok av hertigdömen, furstendömen, kungariken och allt vad det nu hette. För att nämna ett till exempel på hur Jehovas vittnen alltid tolkar allting fel.
2015-05-10, 18:25
Medlem
Citat:
Världsmakter som Egypten och Grekland t.ex. var. Guds folk var judarna innan dom förkastades av Gud:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. "(Matt 23:37-38 Bibel2000)

Det var underligt hur fel du kan läsa, jag sade att Johannes levde under romarrikets tid, och han sade att det skulle komma ett världsvälde efter det: "och sedan skulle den sjunde komma och "stanna bara en kort tid"."

England och USA är det sjunde världsväldet. Daniel talar om att det sjunde skulle "skjuta upp" som ett nytt horn från det tidigare världsväldet romarriket (Daniel 7:8, 20-27), så varken mongolerna eller muslimerna passar in som det sjunde världsväldet, Nazityskland passar inte in eftersom det t.ex. inte var ett tudelat rike.

Okej, så man blandar lite hur som helst från Daniel och Upp. tills det passar vad man vill få det till?
Dan 7:8Medan jag betraktade hornen sköt det mellan dem upp ett litet horn, som fick tre av de ursprungliga hornen att lossna. Det hade ögon som en människa och en mun som talade stora ord.
Skulle det engelska riket alltså få 3 av de tidigare rikena att lossna?

För judarnas del kan man ju lätt få intrycket att det som ersatte romarriket var muslimerna. De krigade bort romarna från judea och nordafrika , de områdena där judarna levde.
Fast du har inte förklarat om det är judarna som är Guds folk, eller om det efter judarna är de kristna som är guds folk ("det nya förbundet").

Eftersom judarna inte tror på uppenbarelseboken skulle det väl antagligen vara bisarrt att det är judarna den handlar om?
2015-05-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Okej, så man blandar lite hur som helst från Daniel och Upp. tills det passar vad man vill få det till?

Nej, dom har varsina profetior som man ska läsa i ett flöde, men vid vissa ställen berör dom samma saker.

Citat:
Dan 7:8Medan jag betraktade hornen sköt det mellan dem upp ett litet horn, som fick tre av de ursprungliga hornen att lossna. Det hade ögon som en människa och en mun som talade stora ord.
Skulle det engelska riket alltså få 3 av de tidigare rikena att lossna?

Ja England var från början bara en liten provins i romarriket, ett litet horn, men genom att få tre kungar på fall, så blev England en makt att räkna med, en världsmakt. Dessa kungar/horn hade tidigare även dom ingått i romarriket som representerades av 10 horn som visar att detta rike hade inkorporerat andra kungariken, med en förkrossande makt (Daniel 7:19)

Dom tre kungarna som England fick på fall var den spanska armadan 1588, holländarna på 1600-talet och Frankrike på 1700-talet.

Citat:
För judarnas del kan man ju lätt få intrycket att det som ersatte romarriket var muslimerna. De krigade bort romarna från judea och nordafrika , de områdena där judarna levde.
Fast du har inte förklarat om det är judarna som är Guds folk, eller om det efter judarna är de kristna som är guds folk ("det nya förbundet").

Eftersom judarna inte tror på uppenbarelseboken skulle det väl antagligen vara bisarrt att det är judarna den handlar om?

Jo jag försökte förklara att Judarna var Guds folk innan Gud förkastade dom, läs vad jag skrev igen:

Citat:
Guds folk var judarna innan dom förkastades av Gud:

Detta innebär självklart att kristna blev "Guds folk" från och med den tiden istället för judarna. Och kristna blev klart påverkade av romarriket, man förföljde dom och dödade dom, innan avfallet från kristendomen kom:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son"(2 Thess 2:3 Bibel2000)

Avfallet från sann kristendom höll i sig länge, det kom falska kristna som mördade och dödade andra, som var helt emot Jesu läror, dom var tvärtom mot Kristi läror, dom var antikristna:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden." (1Joh 2:18 Bibel2000)

Men så småningom började denna sköka förlora greppet, främst på grund av att bibeln började bli tillgänglig för fler än prästerna. Vanligt folk började förstå olika sanningar som fanns i bibeln, för att senare kunna få ett bra förhållande till Gud igen, för att kunna bli Guds folk igen.
2015-05-10, 19:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Regulus ; Luther tycks vara en stoerre auktoritet foer dig aen KRISTUS sjaelv. ; jag anser att Luther gjorde maanga stora ting, fraemst daa i kampen mot den Katolska irrlaeran, men ocksaa maanga misstag. T.ex. fortsatte han med barndop och ceremoniella gudstjaenster. Foerfaerlig var han i sina angrepp mot judarna. Tidigare saa beklagade och kritiserade han Katolska kyrkans fruktansvaerda Antisemitism. Naer han sedan fick makt blev han sjaelv lika haetsk. Makt korrumperar!

Luther begick förvisso misstag, och hans stridsskrift mot judarna är ju det mest kända. Att han levde i en tid då många var antisemiter, inte minst inom den kristna kyrkan, försvarar inte det.

Detta sagt, så delar jag Luthers skepsis mot Uppenbarelseboken, både vad gäller dess autenticitet och dess innehåll. En skepsis som också delades av Synoden i Laodicea och flera kyrkofäder som inte räknade Uppenbarelseboken till kanon.

Uppenbarelseboken var alltså omstridd redan i antiken. Man tvivlade på vem som skrev den och på om dess innehåll var gudomligt inspirerat. De ortodoxa katolikerna utesluter den än idag från sin liturgi, som enda bok i NT. Nestorianerna har aldrig räknat den till kanon.

Tittar du på innehållet, så rimmar det illa med evangelierna. Den förlåtande Jesus vi möter där, som har förbarmande med syndare, ersätts i Uppenbarelseboken av en mer oförsonlig och straffande figur. Evangeliernas klara och närmast övertydliga liknelser ersätts av dunkla och svårtydda apokalyptiska visioner.

Dessa visioner har under seklerna genererat otaliga försök till tolkningar som står i strid med varandra och bidragit till söndringen inom den kristna kyrkan. Den ena apokalyptiska sekten efter den andra har tagit avstamp i Uppenbarelseboken.

Uppenbarelseboken kan jämföras med de apokryfiska och pseudoapokryfiska böckerna: ett fantasifullt tillägg till de bibliska skrifterna, men av tveksamt teologiskt värde. Martin Luther gjorde rätt när han jämförde den med 4 Esra, en annan apokalyptisk bok, som bara räknas till kanon av den etiopiska kyrkan.
2015-05-10, 20:11
Medlem
Citat:
Nej, dom har varsina profetior som man ska läsa i ett flöde, men vid vissa ställen berör dom samma saker.

Detta innebär självklart att kristna blev "Guds folk" från och med den tiden istället för judarna.

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son"(2 Thess 2:3 Bibel2000)

Men så småningom började denna sköka förlora greppet.
Han tror han kan tolka profetior! Utan att vara en profet! För enligt JV dog profetians gåva med apostlarna! Ja, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand. 2Pe 1:20

Ingen kan tyda en profetia utan Guds andes vägledning. Men eftersom ni förnekar Andens gåvor får ni inte Guds ande så ni kan tolka profetior rätt. Det måste vara anledningen till varför JV springer i cirklar från dörr till dörr som yra höns!

Och vad sa Jesus?

Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde. Joh 10:16

Både judar och hedningar skulle bli en hjord. Och Paulus skriver:

Jag frågar då: kanske Gud har förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är ju själv israelit, ättling till Abraham och av Benjamins stam. Rom 11:1

Levande bevis! Ja...när han skrev det i alla fall.

Är inte du en "undergångens" eller Harmageddons son? Karaktärsmord på Guds utvalda folk är inte främmande för JV heller...

Skökan Babylon är fortfarande inte falsk religion, den är en bild av världshandeln. Läs Upp 18, det står där svart på vitt.
2015-05-10, 20:37
Medlem
Citat:
Jaha, ja det är ju logiskt.

Jag kanske ska ge mormonerna en chans till.
Ja, men bara för att lära dig bibeln i så fall. Sen kan du alltid ställa frågor här. Men bli inte mormon för allt i världen!

och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. Mat 23:2

Dessutom finns det många falska läror i den kyrkan också, men du får ju lära dig evangeliet i alla fall. Men det får du tillfälle att göra i andra samfund också.
2015-05-10, 21:43
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Som jag sade, sammanhanget i hela bibeln målar upp en bild som pekar på vår tid för uppfyllelsen av den sista tiden, innan Guds ingripande på jorden.

Om du läser Daniels bok, så ser du att Daniel profeterar om regeringsmakter som ska komma efter den tidens världsmakt Babylon, han profeterade om Grekland så exakt att skeptiker menar att den är skriven i efterhand. Men problemet är att Daniel fortsätter profetiorna med världsmakter som skulle komma efter Grekland, världsmakter som stämmer in en efter en fram till vår tid.

Och där talas det om en tudelad världsmakt i slutet innan Gud ingriper(Daniel 2:41-44), vilket även Johannes symboliserar med ett odjur med två horn(Upp 13:11). För att förstå uppenbarelsebokens språkbruk måste man alltså läsa andra delar av bibeln. Och då inser man att t.ex. världsmakter, regeringsmakter symboliseras av djur och odjur.

Det finns många saker att ta upp, t.ex. om man räknar alla världsmakter som påverkat Guds folk, från och med Egypten, så blir det 7 st, uppenbarelseboken bekräftar detta med orden:

"Här behövs både förstånd och vishet. De sju huvudena är sju berg som kvinnan sitter på, och de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid." (Upp 17:9-10 Bibel2000)

Vid tiden då Johannes skrev uppenbarelseboken, så hade fem av världsväldena fallit, romarriket "finns nu" och sedan skulle den sjunde komma och "stanna bara en kort tid".

Men ännu mer intressant är att det skulle komma en åttonde världsmakt: "Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång."(Upp 17:11 Bibel2000)

Men denna världsmakt är speciell, den är inte som dom andra världsmakterna, den är en bild av en världsmakt, den ska efterlikna en världsmakt. Den sjunde världsmakten säger åt människorna att skapa denna bild av en världsmakt:

"Det (tvåhornade odjuret) säger till jordens invånare att göra en bild åt odjuret som har fått svärdshugget men kommit till liv igen. Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade." (Upp 13:14-15 Bibel2000)

Detta stämmer överens med historien, det var USA som var drivande i att skapa FN, en bild av en världsmakt.

Tack, mycket intressant
2015-05-10, 21:49
Medlem
Regulos ; Saeg mig vad man Inte stridit och tvistat om bland Teologer? Dessa kyrkomoeten, det aer vael haer liksom i kyrkor, endast ett faatal personer som aer Andedoepta och har moejlighet att naagorlunda foerstaa Skriften. Enligt Gud aer det endast de Andedoepta, som aer Praester och har foermaaga att foermedla undervisning till folket. - utan tvekan gav Jesus denna Uppenbarelse till Johannes paa faengelseoen foer att troesta honom, visa honom Verkligheten, som inte utspelas haer i denna onda vaerld, utan i Andevaerlden, visa honom att Gud har allt under kontroll, att Johannes var en Segrare foer evigheten.
2015-05-10, 22:01
Medlem
" 139:4.14 "When in temporary exile on Patmos, John wrote the Book of Revelation, which you now have in greatly abridged and distorted form. This Book of Revelation contains the surviving fragments of a great revelation, large portions of which were lost, other portions of which were removed, subsequent to John's writing. It is preserved in only fragmentary and adulterated form".
-Paper 139:4.14 http://www.urantiabook.org/newbook/ose-sections/ppr139_4.html#P139_4_14'

Den Uppenbarelsebok som finns kvar idag är därmed ingalunda originalet- Men lite av ursprungstexten finns ändå kvar:

"These are the "seven spirits of God," "like lamps burning before the throne," which the prophet saw in the symbols of vision. But he did not see the seats of the four and twenty sentinels about these seven adjutant mind-spirits. This record represents the confusion of two presentations, one pertaining to the universe headquarters and the other to the system capital. The seats of the four and twenty elders are on Jerusem, the headquarters of your local system of inhabited worlds".
-Paper 34:4,8 http://urantia-book.org/newbook/ub/ppr034_4.html#P034_4_8

Exempelvis kan nämnas de 24 "Äldste" och dessa finns nedtecknade i denna länk

http://www.urantiabook.org/newbook/ose-sections/ppr045_4.html#P045_4_1
2015-05-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Luther begick förvisso misstag, och hans stridsskrift mot judarna är ju det mest kända. Att han levde i en tid då många var antisemiter, inte minst inom den kristna kyrkan, försvarar inte det.

Detta sagt, så delar jag Luthers skepsis mot Uppenbarelseboken, både vad gäller dess autenticitet och dess innehåll. En skepsis som också delades av Synoden i Laodicea och flera kyrkofäder som inte räknade Uppenbarelseboken till kanon.

Vad är det i innehållet som är du skeptisk till? Det är ingen domedagspropaganda, utan säger att det ska bli ett slut på eländet.

2015-05-10, 22:10
Medlem
jag anar att Luther i boerjan var Vaelsignad av Gud till att foerkunna kaernan i kristendomen ; Raettfaerdighet genom TRO och saa bekaempa Katolisismen med sina 'sakrament' och gaerningslaeror parat med kommers och maktbegaer. - men senare blev han sjaelv en maktmaenniska, skrev denna skit om Uppenbarelseboken, skrev skit om judarna,som han tidigare Vaelsignat. Anar att han daerfoer blev Foerbannad av Gud.
2015-05-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denroliga
Vad är det i innehållet som är du skeptisk till? Det är ingen domedagspropaganda, utan säger att det ska bli ett slut på eländet.

1. Uppenbarelseboken är av tvivelaktig sanningsvärde.

2. En tro på uppenbarelseboken leder bort från en andlig kristendom, mot en slags "manisk" kristendom. Detta är inte Jesus budskap.

Nej, jag kan inte se något värde i uppenbarelseboken.
Du kan ju själv se resonemangen i denna tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in