2013-09-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nu förstår jag varför du resonerar så galet som du gör. Du har totalt missförstått innebörden av "vetenskaplig teori".

I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori

Hoppas polletten ramlat ner nu, och att du kan gå vidare i diskussionen.

...

Edit:
Sorry. Jag inser vad du menar med teori nu. Om jag förstår det korrekt så kan endast den vetenskapligt mest sannolika förklaringsmodellen (för en specifik företeelse) kallas för en teori. Jag har menat att en teori är en teori även om vissa teorier är mer sannolika än andra.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-09-12 kl. 08:57.
2013-09-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
HerrMikkelson

Två frågor som du, säkerligen av misstag, missat att svara på:

Vilka steg har du tagit för att utröna om guds existens är sann?

Och dessa stöddes av hur mycket empiri, sa du?

Min personliga tro på Gud är helt baserad på känslomässiga upplevelser. Jag kan inte logiskt bevisa Guds existens men det förändrar inte vad jag känner i "hjärtat".
2013-09-12, 08:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
De noterade dag efter dag att horisonten fortfarande var en vågrät rak linje.

Om jorden var stor nog skulle ALLA jordformer förefalla ha rak horisont, så den empirin talar inte enbart för en platt jord. Hade du något mer? Eller är du redo att erkänan att din jämförelse var korkad?
2013-09-12, 08:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
...

Edit:
Sorry. Jag inser vad du menar med teori nu. Om jag förstår det korrekt så kan endast den vetenskapligt mest sannolika förklaringsmodellen (för en specifik företeelse) kallas för en teori. Jag har menat att en teori är en teori även om vissa teorier är mer sannolika än andra.

Progress!
2013-09-12, 08:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Min personliga tro på Gud är helt baserad på känslomässiga upplevelser. Jag kan inte logiskt bevisa Guds existens men det förändrar inte vad jag känner i "hjärtat".

Ok. Så, tycker du att magkänslan är en tillförlitlig guide till att utröna sanning?
2013-09-12, 09:05
Medlem
Citat:
Progress!

Men jag skulle trots detta inte vilja kalla en teori för en sanning utan för en teori. En teori är en teori är en teori liksom. Den rådande uppfattningen skulle kanske kunna vara en bättre beskrivning i mitt huvud.

Och rent teoretiskt (!) skulle den näst bästa teorin (som då inte är en teori) kunna vara bara snäppet sämre som förklaringsmodell jämfört med The theory.
2013-09-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ok. Så, tycker du att magkänslan är en tillförlitlig guide till att utröna sanning?

Men jag har tidigare sagt att en tro är en tro. Den är inte alltid logisk. Jag kan aldrig påstå att Gud existerar och försöker inte ens. Men å andra sidan vet jag inte ens riktigt vad/vem min Gud är. Det är mer en känsla om ett universiellt allt.
2013-09-12, 09:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men jag skulle trots detta inte vilja kalla en teori för en sanning utan för en teori. En teori är en teori är en teori liksom.

Ja det går bra, så länge du använder ordet i dess rätta bemärkelse och slutar kalla det för gissningar.
2013-09-12, 09:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men jag har tidigare sagt att en tro är en tro. Den är inte alltid logisk. Jag kan aldrig påstå att Gud existerar och försöker inte ens. Men å andra sidan vet jag inte ens riktigt vad/vem min Gud är. Det är mer en känsla om ett universiellt allt.

Så du bryr dig inte om huruvida det är sant eller inte?
2013-09-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ja det går bra, så länge du använder ordet i dess rätta bemärkelse och slutar kalla det för gissningar.

Men om det är en dålig "teori" så handlar det väl om gissningar. Och om det är en bättre "teori" mer som antaganden.
2013-09-12, 09:16
Avslutad
Citat:
...

Bra då har vi rätt ut det här missförståndet.
Jag sparar detta inlägg ifall du glömmer bort detta, och återigen börjar kritisera evolutionsteorin som någon sorts godtycklig gissning.
2013-09-12, 09:19
Medlem
Citat:
Så du bryr dig inte om huruvida det är sant eller inte?

Men hur ska jag få mitt rationella jag i överensstämmelse med mitt känslomässiga? Eller tvärtom? Och måste de ens vara i överensstämmelse? Jag tycker att det är intressant att följa ett resonemang om Guds eventuella existens och kan mycket väl hålla med ateisterna på ett rationellt plan. Men på det känslomässiga planet är jag fullständigt Gudstroende trots allt.

Men jag tror inte att människan är en varelse i ständig förändring. Jag har inte alltid trott på Gud och kommer kanske inte alltid göra det heller. Men just nu tills vidare gör jag det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in