2013-01-14, 21:46
Avslutad
Varför ska alla flera tusen år gamla skrifter tas på så stort allvar, borde vi inte veta bättre nu när det vetenskapligt går att beräkna vad som händer med växthuseffekten mm.

Förr eller senare kommer jorden "gå under" som allt annat i universum som föds och dör, jorden är väl ingen precis säker plats att vistas på med tusentals aktiva vulkaner, kärnvapen, bakterier mm
Om inte det är illa nog så kan det komma någon större meteorit farandes mot jorden.
Senast redigerad av pe11e 2013-01-14 kl. 21:59.
2013-01-14, 21:47
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShangriLa

@Apologist
- Jag tycker att du spekulerar lite för vilt faktiskt.
När de här händelserna inträffar skall det vara lätt att känna igen dem, säger bibeln. Dessutom säger den att ingen, inte ens Jesus vet när det skall hända. Det händer när det händer!

Vart står det i bibeln att man lätt ska känna igen händelserna? Du verkar inte kunna din bibel du!!!
Bibeln uppmanar oss att vara på vår vakt.

Markus 13:32-37

Svenska Folkbibeln (SFB)

32 Men om den dagen eller den stunden vet ingen något, inte änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.
33 Var på er vakt och håll er vakna, ty ni vet inte när tiden är inne. 34 Det är som när en man reste bort. Han lämnade sitt hus och gav sina tjänare i uppdrag att sköta var och en sin uppgift. Portvakten befallde han att vara vaksam. 35 Vaka därför! Ni vet inte när husets herre kommer, om det sker på kvällen eller vid midnatt eller på efternatten eller på morgonen. 36 Vaka, så att han inte plötsligt kommer och finner att ni sover. 37 Vad jag säger till er, det säger jag till alla: Vaka!"

Lukas 21:36
Svenska Folkbibeln (SFB)

36 Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen.

Citat:
Kina har faktiskt inte gjort ett dugg ännu så låt oss inte spekulera ännu. Skall du ha en militär organisation som kan skrapa ihop 200,000 gubbar så duger väl NATO för den delen om siffran ens är relevant.

Jag håller med om att vi befinner oss i sluttiderna, men när tecknen händer så kommer de vara glasklara, som tex Israel. Inte någonting som kräver långsökta tolkningar, spekulationer, gematria osv.

200MILJONER man, kan nato det? Knappast. Bara Kina, Indien eller en gemensam mellan östern/muslimsk koalition skulle kunna få ihop det.

Kina blev av med sina oljefält i Libyen som NATO snodde. Kina bråkar med Japan om den där ön. Det pågår just nu ett ekonomiskt krig mellan stormakterna USA o Kina om du inte visste det!!!
2013-01-14, 21:57
Medlem
Citat:
Nej lilla vän... Vi förstår att du är ganska ung och och därför har svårt att följa med i de världspolitiska händelser som refereras och att du är så påverkad av den sekulära svenska skolan att du inte ens törs överväga att det skulle kunna ligga något i de här profetiorna.

Gud älskar dig i alla fall!

Klart jag kan överväga att det ligger något i profetiorna, för dom är skrivna av människor men jag tror inte att det är "Gud" som har gett dessa människor dessa tankar. Vissa profetior uppfylls och vissa uppfylls inte, oavsett om det är människor från bibeln eller inte som har kommit på dessa.

Men enligt mig är en riktig profetia, exakt datum, exakt tid, exakt plats.

Jag ser det mesta med kritiska ögon, även om jag gillar ämnet eller inte, du kanske borde börja göra detsamma, för att få en egen syn på saker och ting. Nej, just det, man ska ju lita på "Gud" från bibeln mer än på sig själv, annars kommer man till helvetet.
2013-01-14, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vart står det i bibeln att man lätt ska känna igen händelserna? Du verkar inte kunna din bibel du!!!
Bibeln uppmanar oss att vara på vår vakt.

Markus 13:32-37

Svenska Folkbibeln (SFB)

32 Men om den dagen eller den stunden vet ingen något, inte änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.
33 Var på er vakt och håll er vakna, ty ni vet inte när tiden är inne. 34 Det är som när en man reste bort. Han lämnade sitt hus och gav sina tjänare i uppdrag att sköta var och en sin uppgift. Portvakten befallde han att vara vaksam. 35 Vaka därför! Ni vet inte när husets herre kommer, om det sker på kvällen eller vid midnatt eller på efternatten eller på morgonen. 36 Vaka, så att han inte plötsligt kommer och finner att ni sover. 37 Vad jag säger till er, det säger jag till alla: Vaka!"

Lukas 21:36
Svenska Folkbibeln (SFB)

36 Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen.

200MILJONER man, kan nato det? Knappast. Bara Kina, Indien eller en gemensam mellan östern/muslimsk koalition skulle kunna få ihop det.

Kina blev av med sina oljefält i Libyen som NATO snodde. Kina bråkar med Japan om den där ön. Det pågår just nu ett ekonomiskt krig mellan stormakterna USA o Kina om du inte visste det!!!

Du är visst en sån kristen som är med på USAs agenda helt ok hållet, så att Bibelns bad guys är desamma som USAs senaster fiender. Intressant hur detta alltid verkar sammanfalla!

Anledningen till att jag sade att det blir glasklart när det händer var att jag tänkte på Jesus återkomst, och antikrist. Dessa skall inte gå att misstolka. Jag tänker verkligen inte börja bråka med en kristen broder på det här ateistiska forumet. Vi får väl acceptera att vi tolkar bibeln olika och avvakta och se vem som får rätt om något inträffar under vår livstid.

Matteus 24 Svenska Folkbibeln (SFB)
Citat:
15 När ni då ser 'förödelsens styggelse',[b] som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det - 16 då måste de som är i Judeen fly bort till bergen. 17 Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset, 18 och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel. 19 Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! 20 Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten. 21 Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma. 22 Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.

23 Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. 24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. 25 Jag har nu sagt er detta i förväg. 26 Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. 27 Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara. 28 Där den döda kroppen är samlas gamarna.
Människosonens återkomst

29 Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. 30 Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.[c] 31 Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra.

Det här tar du knappast misste på, och i ett pre-trib scenrio i vilket fall, så blir det vad som händer.

Antikrist tar man inte miste på eller, det finns ju tydliga tecken som bara den riktige antikrist kan uppfylla.
Senast redigerad av ShangriLa 2013-01-14 kl. 22:11.
2013-01-14, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Klart jag kan överväga att det ligger något i profetiorna, för dom är skrivna av människor men jag tror inte att det är "Gud" som har gett dessa människor dessa tankar. Vissa profetior uppfylls och vissa uppfylls inte, oavsett om det är människor från bibeln eller inte som har kommit på dessa.

Men enligt mig är en riktig profetia, exakt datum, exakt tid, exakt plats.

Jag ser det mesta med kritiska ögon, även om jag gillar ämnet eller inte, du kanske borde börja göra detsamma, för att få en egen syn på saker och ting. Nej, just det, man ska ju lita på "Gud" från bibeln mer än på sig själv, annars kommer man till helvetet.

Som andra påpekat i den här tråden så är det inget måste att tro på det här.
Men läs för all del på, eller om du vill kolla på en film om det, så kan du ju se
Left Behind eller rysarklassikern "A thief in the night"
båda har flera filmer i serien.
Det är inte så långsökt som du kanske tror. Jag tror inte BERGFAST på det, men vissa tecken är oerhört svårt att förklara på något annat sätt faktiskt. Om du tänker på oddsen runt att allt vad som förutspåtts beträffande judarna infallit trots att det är fullständigt vansinnigt osannolikt och inget annat folk varit med om något liknande.
2013-01-14, 22:21
Medlem
Citat:
Som andra påpekat i den här tråden så är det inget måste att tro på det här.
Men läs för all del på, eller om du vill kolla på en film om det, så kan du ju se
Left Behind eller rysarklassikern "A thief in the night"
båda har flera filmer i serien.
Det är inte så långsökt som du kanske tror. Jag tror inte BERGFAST på det, men vissa tecken är oerhört svårt att förklara på något annat sätt faktiskt. Om du tänker på oddsen runt att allt vad som förutspåtts beträffande judarna infallit trots att det är fullständigt vansinnigt osannolikt och inget annat folk varit med om något liknande.

Kan du fördjupa dig lite mer i det fetmarkerade? Tvekar direkt på att allt har inträffat.

Sen är det roligt att se 2 kristna(?) battla mot varandra om vad bibeln säger, den motsäger sig själv på jättemånga punkter.

Man brukar säga att det finns nästan lika många olika versioner på kristendomen, som det finns kristna. Alla har sina egna tolkningar om det mesta. Så det finns ingen av er som har rätt eller fel.
2013-01-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Kan du fördjupa dig lite mer i det fetmarkerade? Tvekar direkt på att allt har inträffat.

Sen är det roligt att se 2 kristna(?) battla mot varandra om vad bibeln säger, den motsäger sig själv på jättemånga punkter.

Man brukar säga att det finns nästan lika många olika versioner på kristendomen, som det finns kristna. Alla har sina egna tolkningar om det mesta. Så det finns ingen av er som har rätt eller fel.

Strunt samma, jag sökte runt själv. Dom profetiorna var ju inte svåra alls att va kritiska mot.
2013-01-14, 23:57
Medlem
Jag fullkomligen älskar den totalt outbildade uppfattningen att Ateister bara gör antaganden, när flera enkäter som förts runtom i världen visar på att det är just vi Ateister som har den mest ingående kunskapen när det gäller innehållet i Bibeln.

Now to the point. Bibeln som text är fullproppad med motsägelser, felaktigheter och rent skitsnack i allmänhet. Det finns ingenting i världen idag som tyder på att vi kommer vara den sista generationen, med tanke på att exakt samma snack har flutit omkring varenda gång något större krig har utbrutit. Och när en text som är så högt ansedd som Bibeln, har så otroligt många grundläggande brister bara när det gäller de moraliska "lagarna" ser jag ingen som helst anledning till att tro att bok-helvetet skulle ha rätt när det gäller spådomar om framtiden. För att ge ett exempel på en ganska grov miss så kan vi ta upp historien med budorden. När Moses väl hade fått alla budord nedskrivna på stentavlorna (varav en löd "Du skall icke dräpa") kommer han ner från berget för att upptäcka att en stor del av gruppen tagit sig an dyrkandet av en annan Gud, så slår han sönder stentavlorna för att därefter beordra de som fortfarande är trogna den "rätte guden" att ta till vapen och ha ihjäl de otrogna. Enligt mig finns det inget som helst vettigt vi kan ta från Bibeln, oavsett ämne.
2013-01-15, 00:13
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenScream
Jag fullkomligen älskar den totalt outbildade uppfattningen att Ateister bara gör antaganden, när flera enkäter som förts runtom i världen visar på att det är just vi Ateister som har den mest ingående kunskapen när det gäller innehållet i Bibeln.

Now to the point. Bibeln som text är fullproppad med motsägelser, felaktigheter och rent skitsnack i allmänhet. Det finns ingenting i världen idag som tyder på att vi kommer vara den sista generationen, med tanke på att exakt samma snack har flutit omkring varenda gång något större krig har utbrutit. Och när en text som är så högt ansedd som Bibeln, har så otroligt många grundläggande brister bara när det gäller de moraliska "lagarna" ser jag ingen som helst anledning till att tro att bok-helvetet skulle ha rätt när det gäller spådomar om framtiden. För att ge ett exempel på en ganska grov miss så kan vi ta upp historien med budorden. När Moses väl hade fått alla budord nedskrivna på stentavlorna (varav en löd "Du skall icke dräpa") kommer han ner från berget för att upptäcka att en stor del av gruppen tagit sig an dyrkandet av en annan Gud, så slår han sönder stentavlorna för att därefter beordra de som fortfarande är trogna den "rätte guden" att ta till vapen och ha ihjäl de otrogna. Enligt mig finns det inget som helst vettigt vi kan ta från Bibeln, oavsett ämne.

Det finns varken motsägelser, felaktigheter eller skitsnack i Bibeln.
Finner du några sådana så är det DU som inte har förstått grejen..

Om du påstår att det inte finns något vettigt i Bibeln så är du riktigt dum.
ALLA, även DU, borde leva efter Jesus lära! Då hade världen varit bra mycket bättre.

Tycker du inte att kärlek och förlåtelse är något "vettigt"?
Nej det är klart, du är ju ateist..
Senast redigerad av Troll0lz 2013-01-15 kl. 00:17.
2013-01-15, 00:24
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Du är visst en sån kristen som är med på USAs agenda helt ok hållet, så att Bibelns bad guys är desamma som USAs senaster fiender. Intressant hur detta alltid verkar sammanfalla!

Shangrila, min vän, jag tror verkligen inte att Apologist tror att USA är syndlösa..

Citat:
Ursprungligen postat av CitizenScream

All din Bibel expertis och detta är det enda du erbjuder tråden?

Citat:
Det finns varken motsägelser, felaktigheter eller skitsnack i Bibeln.
Finner du några sådana så är det DU som inte har förstått grejen..

Om du påstår att det inte finns något vettigt i Bibeln så är du riktigt dum.
ALLA, även DU, borde leva efter Jesus lära! Då hade världen varit bra mycket bättre.

Tycker du inte att kärlek och förlåtelse är något "vettigt"?
Nej det är klart, du är ju ateist..

Amen. Ateism = galenskap. Stackars människor säger jag bara, när ska deras ögon öppnas?
Senast redigerad av Hotshot777 2013-01-15 kl. 00:26.
2013-01-15, 00:34
Medlem
Hotshot777s avatar
Apologist,

En fråga.

Du nämnde Gog, Magog. Det står att denna konflikt är efter milleniet ändå är det många som tror att detta kommer vara WW3, kan du upplysa mig här.. Finns det två Gog, Magog krig eller hur går det ihop?
2013-01-15, 00:35
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Shangrila, min vän, jag tror verkligen inte att Apologist tror att USA är syndlösa..

All din Bibel expertis och detta är det enda du erbjuder tråden?

Amen. Ateism = galenskap. Stackars människor säger jag bara, när ska deras ögon öppnas?

Många ateister kommer för alltid att förbli ateister, tyvärr..

Bibeln säger att när Herren kommer tillbaka och visar sig för ALLA människor, så kommer många människor (ateister) att gå till strid mot Honom för att dom inte älskar Sanningen.

Kan man tänka sig.. människor som går till strid mot GUD?!
Snacka om högfärdiga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in