Att handlarna det vill säga en majoritet av handlarna har förmåga att dra någon statistisk slutsats är jag frågande till. Sedan undrar jag var du får detta påstående från. Jag gissar att du antingen hämtar informationen från din fantasi eller så pekar du på artikeln om Bauhaus
Kan du länka artikeln om Bauhaus? Jag har nämligen inte läst den.
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-30 kl. 22:17.
Nergången i handeln i centrum kan bara förklaras med trängselskatten och de allmänna försämringarna i staden.
Sen ska man ha klart för sig att det inte fanns ett dolt konto i folks ekonomi där man helt plötsligt kunde plocka fram pengar till trängselskatten. De 60 miljoner i månaden som betalas i trängselskatt tas från övrig konsumtion, vilket leder till arbetslöshet regionalt.
Jag rekommenderar dock ingen att minska konsumtionen för att betala trängselskatten. Säg istället upp prenumerationen på trängselskattförespråkande GP istället. Det går jämt upp med trängselskatten per år och drabbar de som förtjänar att drabbas.
Om jag inte hörde fel på radion idag så hade, enligt HUI, handeln i Västra Götaland ökat med 2 %, alltså mer än riksgenomsnittet. Eftersom handeln i Göteborg, regionens största stad (runt en tredjedel av befolkningen), inte längre existerar om man ska tro på vissa, så måste den ha ökat extremt mycket i övriga regionen.
För övrigt är det fascinerande att vissa individer som bor utanför stan av någon anledning går till läkare inne i stan, när det tydligen finns kompetens på hemmaplan.
För övrigt är det fascinerande att vissa individer som bor utanför stan av någon anledning går till läkare inne i stan, när det tydligen finns kompetens på hemmaplan.
Jag har frågat tidigare men har du någon källa på att handeln har gått ner. Med eller utan källa. Låt oss nu anta att handeln i centrum har påverkats negativt. Är det relevant att lyfta fram detta som exempel på att VSP med nya jobb och möjligheter för fler människor att ta sig in till centrum för inte skall genomföras? Något som TS är en förutsättning för.
.
Det ska tydligen komma en officiell utvärdering av handeln "under andra halvåret 2013" enligt uppföljningsplanen för västsvenska paketet. Det som framkommit nu är en utvärdering/enkät genomförd av ett kommunalt bolag, Göteborgslokaler, där det framgår att 59% av handlarna i innerstaden upplevt negativa effekter pga trängselskatten.
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
De människor som nu åker mindre bil genom att de t.ex. planerar sina resor bättre, samåker, eller väljer att åka kollektivt. Är denna grupp med i din kalkyl? Likaså arbetstillfällen som kommer uppkomma i regionen till följd av den förbättrade infrastrukturen
.
Det framgår inte, men det verkar stämma överrens med försämringarna av handeln i city. Tills vi får den officiella rapporten så gäller det att lägga pusselbitar. Du får gärna ta fram statistik som visar att det skulle ha tillkommit jobb i och med TS.
Angående tillkommande arbetstillfällen så ska man ha klart för sig att västsvenska paketet kostar 50 miljarder, som på ett eller annat sätt (TS, kommunalskatt, statlig skatt/moms) ska betalas. Om det finansieras via riksgälden som lånar till runt 3% ränta och ska amorteras på 30 år så blir ränta plus amortering 3 miljarder kr om året. Det motsvarar i runda slängar 6000 jobb som direkt försvinner pga att våra pengar, via skatt, hamnar i bankernas fickor istället för i den lokala ekonomin.
Om de positiva effekterna är +4000 jobb så blir summan alltså minus 2000 jobb. Det är ungefär i linje med riksrevisionen som säger att VL är samhällsekonomisk olönsamt.
Ett annat sätt att se det är att man investerar 50 miljarder för 4000 jobb, dvs 12,5 miljoner per arbete. För att det ska vara lönsamt på 30 år måste varje sådant jobb generera 416 tusen kronor i skatteintäkter om året.
Då behöver alltså de 4000 jobben vara avlönade i miljonklassen. Ganska orealistisk att tro.
Du lever i en bubbla.... Hitta du istället den cityhandlare som lovprisar trängselskatten.
Som du vill.
Eftersom trängselskatten i gbg är så färsk så nöjer jag mig med att posta fakta från en studie i stockholm.
35% av tillfrågade företagen i Stockholm var ganska eller mycket positiv till trängselskatt.
85% av de tillfrågade företagen ansåg inte att trängselskatten påverkade deras omsättning negativt.
90% av de tillfråga företagen ansåg att antalet anställda inte påverkades av trängselskatt.
Som du vill.
Eftersom trängselskatten i gbg är så färsk så nöjer jag mig med att posta fakta från en studie i stockholm.
35% av tillfrågade företagen i Stockholm var ganska eller mycket positiv till trängselskatt.
85% av de tillfrågade företagen ansåg inte att trängselskatten påverkade deras omsättning negativt.
90% av de tillfråga företagen ansåg att antalet anställda inte påverkades av trängselskatt.
Nu är Stockholm och Göteborg inte samma slags städer (en tjänstemannnastad mot en industristad) eftersom vi inte har de stora arbetsplatserna som Volvo och hamnen i stadskärnan och har utbyggda trafikleder runt stadskärnan . Alla huvudkontor ligger utanför stadskärnan (Volvo PV,Volvo LV, SKF, etc.)..Arbetspendlarna har här kört runt city på väg till sina arbeten så länge jag kan minnas och nu fördrivs de ut ur stadskärnan och kan inte handla till och från jobbbet utan föredrar att handla i köpcentra runt de större trafiklederna.
I Stockholm kan man bygga kontor på höjden och låta folk arbetspendla och de har att handla där i city eftersom de inte i samma utsträckning kan ta bil in dit som i Göteborg.
Du jämför äpplen med päron och varför inte läsa in dig om Detroits utveckling de senaste 70-åren och de argument som då föreslogs på 1960-70-talet och nu har facit till.
De argument som nu ekar tillbaka från den tiden och nu drabbar Göteborg.
Genom att beskatta överfarten till Hisingen med tullar, där bilpendlarna faktiskt inte kör in i centrum utan runt densamma så upplevs detta orättvist.
Det finns inga alternativ för flertalet och de alternativ som finns är nämligen att leda kollektivtrafiken in genom centrum, omlasta de resande vid centralen för att sen åka ut ur stadskärnan.
De handlare som är positiva till TS är troligen de som håller till vid centralen och tillhandhåller kaffe och annat. Inte de som håller till i köpcentra för de finns inte runt de stråk som arbetspendlarna frekventerar om du inte avser Nordstan som tappar nu när de bilburna fördrivs ut ur staden och dessutom är ett tillhåll för ungdomsgäng och tiggare från Rumanien och övriga Europa med känt resultat.
Därför har man byggt nya bussgator i stadskärnan som effektivt hindrar annan trafik (nyttotrafik) att ta sig fram. Kollektivtrafiken leder arbetspendlarna in i stadskärnan via buss där arbetspendlarna förr åkte runt centrum i egen bil på trafiklederna.
Mycket riktigt åker dessa bussar med högt decibel genom stadskärnan med halvtomma bussar bland cyklister och gående och var dag läser vi om olyckor mellan buss och oskyddade trafikanter.
Nu är trafiken på kringlederna lika stor som vanligt och så jag vet inte hur detta vanvett slutligen slutar. Kanske när de boende i innerstaden inte orkar med det höga decibel som dessa bussar och spårvagnar alstrar och ekar mellan fastighterna i ett i övrigt folktomt centrum.
Läs här hur en av de boende i innerstaden yttrar sig men själv har gångavstånd till sin arbetsplats.
Professor Bo Rothstein har polisanmält Västtrafik. Han anser bullret från spårvagnstrafiken på Vasaplatsen är olagligt. Men polisen får leta förövare på annan adress.
- Jag har ringt Västtrafik flera gånger och mejlat, men man svarar inte, säger Rothstein. Enda möjligheten att få stopp på oväsendet verkar vara en rättslig prövning.
Rothstein anmäler därför Västtrafik för miljöbrott.
- Sedan 2007 när jag flyttade till Vasaplatsen har bullret från spårvägstrafiken varit störande, säger han. Men de senaste tre veckorna har det ökat dramatiskt till nivåer som jag uppfattar som olagliga.
- När spårvagnarna kör genom korsningen Vasagatan-Aschebergsgatan i riktning österut dunkar det och smäller betydligt högre än tidigare.
- Det låter som om någon skär halsen av en gris, säger Rothstein. Vid en mätning skulle det säkert visa sig ligga högt över de nivåer som är lagliga för annan fordonstrafik.
Rothstein anser att Västtrafik ansvarar för spåren.
I sin polisanmälan skriver han att "Västtrafiks underlåtenhet att åtgärda problemet är i strid mot Europaparlamentets och Europarådets direktiv 2002/49/EG av den 25 juni 2002 om bedömning och hantering av omgivningsbuller. "
"Jag vill också mena att Västtrafiks agerande är i strid med vad som stadgas i Miljöbalken om att en bostad ska ge betryggande skydd mot buller och likaså vad som stadgas i Miljöbalken 29 kap 2 paragrafen om straffansvar för att med uppsåt eller oaktsamhet orsakar en betydande olägenhet i miljön genom buller".
Enligt Rothstein är oljudet särskilt störande från de italienska spårvagnarna.
- Alla spårvagnar i Göteborg verkar vara ett ingenjörsmässig katastrof men de italienska vagnarna är definitivt ett misslyckande av herostratiska mått.
Västtrafik vill inte kommentera Rothsteins polisanmälan.
Anledningen är att spårvagnar och spårvägar ägs av Göteborgs Stad.
Även hotellgästerna har tröttnat och bosätter sig nu ofta på de hotell som förlagts utanför centrum och närmare Volvo. Där får de dock åka taxi till sina destinationer. En service som hotellen i city inte kan tillhandahålla eftersom bussarna tränger utan all annan trafik och dessutom ofta står ivägen för varandra på trånga gator.
Det kan vara skönt när det är trångt ibland men inte i trafiken.
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-31 kl. 12:38.
Nu är Stockholm och Göteborg inte samma slags städer (en tjänstemannnastad mot en industristad) eftersom vi inte har de stora arbetsplatserna som Volvo och hamnen i stadskärnan och har utbyggda trafikleder runt stadskärnan . Alla huvudkontor ligger utanför stadskärnan (Volvo PV,Volvo LV, SKF, etc.)..Arbetspendlarna har här kört runt city på väg till sina arbeten så länge jag kan minnas och nu fördrivs de ut ur stadskärnan och kan inte handla till och från jobbbet utan föredrar att handla i köpcentra runt de större trafiklederna.
I Stockholm kan man bygga kontor på höjden och låta folk arbetspendla och de har att handla där i city eftersom de inte i samma utsträckning kan ta bil in dit som i Göteborg.
Du jämför äpplen med päron och varför inte läsa in dig om Detroits utveckling de senaste 70-åren och de argument som då föreslogs på 1960-70-talet och nu har facit till.
De argument som nu ekar tillbaka från den tiden och nu drabbar Göteborg.
Nej Göteborg och Stockholm är inte samma slags städer men att peka på att Göteborg inte är en tjänstemanna stad håller inte. Hur ser den situationen ut om 10-20-30 år?
Just nu så håller Göteborg på att förtätas och gå mot en situation som Stockholm.
Du nämner Detroit men inget speciellt. Kan du inte vara lite mer specifik i vad du menar och relatera det till Göteborg?
Nej Göteborg och Stockholm är inte samma slags städer men att peka på att Göteborg inte är en tjänstemanna stad håller inte. Hur ser den situationen ut om 10-20-30 år?
Just nu så håller Göteborg på att förtätas och gå mot en situation som Stockholm.
Du nämner Detroit men inget speciellt. Kan du inte vara lite mer specifik i vad du menar och relatera det till Göteborg?
Jag vill inte gå OT men det finns faktiskt en minst en hel tråd om Detroit här på FB. Jag kan erinra om att du själv hänvisade mig till sökfunktionen. Visa nu att du själv klarar av att hanterar den.
Gott att de skall snabbutreda tullstationerna i Backa innan folkomröstningen. De kommer helt säkert ta bort de mellan Backa och Bäckebol så alla sosseröstande backabor blir glada och lyder partipiskan i valet. Eftervalet kommer de slå på tullarna och hånflina åt det lättlurade sossepatrasket. Förmodligen höjer de från 18 kr till 25 kr samtidigt så det harmoniserar med priset på bussbiljetter.
Nån som vågar sig på en gissning på var stationerna hamnar istället?
Det har redan sagts att dessa måste fortsätta dra in lika mycket pengar.
Flyttas stationerna så blir det bara en annan stadsdel där folk blir förbannade.