Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-19, 18:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Har aldrig greppat skillnaden mellan vit- och svartpeppar (förutom färgen då va). Vilken peppar ska man ha till vad? Finns det något knep?
Smaken är ganska annorlunda. Vitpeppar är lite stickigare, och en del påstår att den smakar gödsel och svartpeppar är lite mustigare. Till ljusa maträtter som potatismos, vit fisk osv rekommenderas väl vitpeppar och annars svartpeppar. Själv brukar jag ta lite av varje, fast just till mos passar inget annat än vitpeppar tycker jag.
Citera
2013-08-19, 18:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Har aldrig greppat skillnaden mellan vit- och svartpeppar (förutom färgen då va). Vilken peppar ska man ha till vad? Finns det något knep?

Svartpeppar passar till kött, grytor vissa soppor (tex potatis och löksoppa).

Vitpeppar passar till tex potatismos, stuvningar, vita såser, fisk mm
Citera
2013-08-19, 19:58
Medlem
Citat:

Jag tycker inte alls det går att säga att vit passar till det och svart till det, hela frågan är en fråga om smak. Jag skulle nästan säga att de är helt ersättningsbara med varandra för alla maträtter. Jag har vissa rätter där jag tycker vitpeppar är bäst och i de flesta fall väljer jag svartpeppar.

Som kuriosa kan man nämna att vit-, svart- och grönpeppar är samma art. Grönpepparn skördas när frukten är omogen medan svart och vit skördas mogna. För att få vitpeppar låter man pepparkornen jäsa ett tag medan man torkar direkt för att få svartpeppar. Chansen att få fågelbajs i maten är högst för vitpeppar
Citera
2013-08-19, 20:06
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker inte alls det går att säga att vit passar till det och svart till det, hela frågan är en fråga om smak. Jag skulle nästan säga att de är helt ersättningsbara med varandra för alla maträtter. Jag har vissa rätter där jag tycker vitpeppar är bäst och i de flesta fall väljer jag svartpeppar.

Som kuriosa kan man nämna att vit-, svart- och grönpeppar är samma art. Grönpepparn skördas när frukten är omogen medan svart och vit skördas mogna. För att få vitpeppar låter man pepparkornen jäsa ett tag medan man torkar direkt för att få svartpeppar. Chansen att få fågelbajs i maten är högst för vitpeppar

Haha dagens sanning därav gödsel smaken man ibland känt av
Citera
2013-08-20, 18:20
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Kom och tänka på en sak över lunch och google hade inte direkt svaret.

Göra egna popcorn , såg att det tydligen skulle finnas nått som heter just popcornmajs.
Frågan är om det är någon speciell sort som kan tänkas fungera eller är det möjligt att skapa egna popcorn , kändes som en lustig sak nu som inte går att sluta tänka på
Tacksam för svar.
Citera
2013-08-20, 18:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
Kom och tänka på en sak över lunch och google hade inte direkt svaret.

Göra egna popcorn , såg att det tydligen skulle finnas nått som heter just popcornmajs.
Frågan är om det är någon speciell sort som kan tänkas fungera eller är det möjligt att skapa egna popcorn , kändes som en lustig sak nu som inte går att sluta tänka på
Tacksam för svar.
Du kan säkert hitta fler sorter, men här är en: http://www.impecta.se/sv/artiklar/popmajs.html
Citera
2013-08-20, 23:29
Medlem
JohnniePumas avatar
En god vän kom nyligen hem från en resa och lastade av ett gäng torkade kryddor och kryddblandningar hos mig. De allra flesta kände jag till sedan tidigare men några var nya: safflower, aci biber och black seeds. Safflower ser litet ut som saffranspistiller, aci biber är ett rött pulver och black seeds ser ut som mindre bockhornsklöverfrön (fast svarta), oregelbundna till formen till synes kompakta.

Har ni någon aning om: 1) vad det är? och 2) vad det används till?

Jag skulle ju med lätthet kunna googla fram svaren men det är så mycket intressantare att få höra andras erfarenheter.
Citera
2013-08-20, 23:59
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
En god vän kom nyligen hem från en resa och lastade av ett gäng torkade kryddor och kryddblandningar hos mig. De allra flesta kände jag till sedan tidigare men några var nya: safflower, aci biber och black seeds. Safflower ser litet ut som saffranspistiller, aci biber är ett rött pulver och black seeds ser ut som mindre bockhornsklöverfrön (fast svarta), oregelbundna till formen till synes kompakta.

Jag skulle ju med lätthet kunna googla fram svaren men det är så mycket intressantare att få höra andras erfarenheter.

Black seeds görs av afrikaner med hjälp av rape seeds, det sägs ha positiv effekt på ja.. Ni hajar
Citera
2013-08-21, 00:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Safflower är falsk saffran (används som billig saffranersättare)
Aci Biber är chilipulver
"Black Seeds" är troligtvis Nigellafrö (svartkummin) inget jag använt själv så vette tusan
Citera
2013-08-21, 00:13
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Safflower är falsk saffran (används som billig saffranersättare)
Aci Biber är chilipulver
"Black Seeds" är troligtvis Nigellafrö (svartkummin) inget jag använt själv så vette tusan

Tack så mycket!
Läste på lite om blomman, det verkar som att den nästan uteslutande används för att färga maten och alltså inte för smaken.

Aci Biber, är det något något speciellt pulver eller enbart torkad och mald chili?

Aha svartkummin, det var någonting nytt!
Citera
2013-08-21, 00:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack så mycket!
Läste på lite om blomman, det verkar som att den nästan uteslutande används för att färga maten och alltså inte för smaken.

Aci Biber, är det något något speciellt pulver eller enbart torkad och mald chili?

Aha svartkummin, det var någonting nytt!

Aci Biber är vanligt chilipulver gjort på chilivarianten "aci biber"
Citera
2013-08-21, 01:39
Medlem
lehirals avatar
Riktigt smör mycket bättre än äkta bregott att steka i? Läste att det är för mycket vatten i bregott, inget jag själv reflekterat över.

Har förövrigt massa ris över, så tänkte steka det i smör, lägga i soja, curry, spiskummin, chili, lite grädde/mjölk kanske steka lite lök också, och äta det med kycklingfiléer, låter det ok? andra tips mottages gärna Inget avancerat dock, tidsbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in