2013-08-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Försök få inkassoföretaget att dra tillbaka kravet.

Ja det tänker jag göra imorgon när kundtjänsten öppnar.

Sitter här och oroar mig lite över framtiden. Det finns ju ett flertal trådar överallt om hur problematiskt det kan bli när man väl fått en anmärkning. Jag är inte den som köper på kredit/avbetalning men funderar mer på framtida bil- och bostadslån samt hyreskontrakt.

Är det några fler som sitter/suttit i samma sits så får ni gärna förklara hur ni gick till väga.
Citera
2013-08-19, 21:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConferenceChampion

Sitter här och oroar mig lite över framtiden. Det finns ju ett flertal trådar överallt om hur problematiskt det kan bli när man väl fått en anmärkning. Jag är inte den som köper på kredit/avbetalning men funderar mer på framtida bil- och bostadslån samt hyreskontrakt.

Är det några fler som sitter/suttit i samma sits så får ni gärna förklara hur ni gick till väga.

Det du kan göra är att begära återvinning av kronofogdens beslut, då får en tingsrätt pröva fallet.
http://www.kronofogden.se/Utslag2.html

Min lekmannamässiga åsikt är dock att du kommer att få svårt eftersom du inte kan visa att skulden är betald eftersom den inte var det när kronofogden meddelade utslaget. Huruvida inkassobolagets utlovade uppskov är tillräckligt för att Tr ska ge dig rätt vågar jag inte uttala mig om.

Begära återvinning är dock din chans att slippa anmärkningen.
Citera
2013-08-19, 22:04
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConferenceChampion

Det blir jävligt problematiskt.
Mobiltelefon abonnemang är bara att glömma.
Bostadslån är troligen bara att glömma, möjligen med betydande sparkapital.
Billån är bara att glömma, man kan inte ens hyra en bil.
Kort o gott är man inte vatten värd under tiden man har en anmärkning, en hård läxa att lära sig.
Det känns nog ännu värre när du försökt undvika den, själv drog jag på mig en välförtjänt anmärkning i ungdomens dagar genom en dålig attityd.
Citera
2013-08-20, 00:42
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jävla nötter. Det har inte slagit er att inkassobolagen har någon typ av internt register, och att det är detta register som åsyftas?

Givetvis händer inte detta hos KFM, då en anmärkning i det registret inte sker förrän utslag har meddelats i målet om betalningsföreläggande.

Ja det är alltså vårt egna interna register vi kollar på, kanske borde ha nämnt det, hamnar dina fakturor hos inkasso x antal gånger kommer kunden inte under några omständigheter få teckna fler avtal med oss i framtiden.

Vi har koll skall ni veta.
Citera
2013-08-20, 10:56
Medlem
Ditt problem kommer bli att få de olika kreditupplysningsföretagen att ta bort din betalningsanmärkning. Denna kommer vara kvar oavsett om du återvinner utslaget eftersom utslaget från början meddelades i enlighet med gällande regler. (Det är inte kronofogden som håller reda på betalningsanmärkningar).

Du kan be inkassobolaget försöka utfärda en dementi,men det finns inget som tvingar kreditupplysningsföretaget att ta bort anmärkningen (eftersom utslaget meddelades korrekt).

//Kess
Citera
2013-08-20, 14:06
Medlem
När vet KFM att jag fått jobb?

Har haft det svårt ekonomiskt efter att jag blev uppsagd på grund av downsourcing (eller vad det nu heter så fint på Engelska), och har tyvärr hamnat hos kfm.

Problemet är att jag vill betala skulden ( CSN skuld går ej att förhandla med om en avbetalningsplan om den hamnat hos kfm) innan KFM gör en utmätning på min lön, eftersom jag inte skulle kunna leva med att de kontaktar min chef på det nya jobbet och berättar om min skuld .

Så tanken är att ta ut hyra plus mat, sedan betala av skulden. Vilket kommer kräva runt fyra månaders arbete.

Men frågan är om KFM kommer komma att få reda på att jag fått jobb innan dess? ( KFM utförde en utredning för ca en månad sedan och fann inga tillgångar)

Tack på förhand
Citera
2013-08-20, 14:08
Medlem
Det vet inget före första deklarationen.
Citera
2013-08-20, 14:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det vet inget före första deklarationen.
Snacka din jävla skit, exakt två månader tar det sedan skickas automatiskt skattebesked ut från skattemyndigheten till konofogden.

thats it, så njut ett par månader, ta smällen o kämpa.
Citera
2013-08-20, 14:44
Medlem
avestas avatar
Ring till KFM och gör upp en avbetalningsplan med dom.
Berätta för dom hur det ligger till, gråt en skvätt och betala av så fort du bara kan.
Dom brukar vara väldigt hjälpsamma om du kontaktar dom och vill betala.

Ring nu direkt: 0771‑73 73 00
Citera
2013-08-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Snacka din jävla skit, exakt två månader tar det sedan skickas automatiskt skattebesked ut från skattemyndigheten till konofogden.

thats it, så njut ett par månader, ta smällen o kämpa.

Okej shit happens. Alltid lär man sig något.
Citera
2013-08-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Ring till KFM och gör upp en avbetalningsplan med dom.
Berätta för dom hur det ligger till, gråt en skvätt och betala av så fort du bara kan.
Dom brukar vara väldigt hjälpsamma om du kontaktar dom och vill betala.

Ring nu direkt: 0771‑73 73 00

KFM accepterar inte någon avbetalningsplan sa dom.
Citera
2013-08-20, 15:42
Medlem
avestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruvat69
KFM accepterar inte någon avbetalningsplan sa dom.
Skumt, det brukar dom göra..
Du har ingen bekant / släkting du kan låna pengarna av och sedan betala tillbaka till dom istället?
Annars är det bara hålla tummarna och hoppas att dom inte hör av sig till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in