2013-05-22, 11:53
Medlem
Kanske har du tur. Du kommer ju få fylla i en inkomstdeklaration där du anger dina kostnader för hyra resor till och från jobb barnomsorg osv. Men när dom skickar ut den har man någon dag på och svara. Bara hoppas du får ut din första lön utan utmätning
Citera
2013-05-22, 11:58
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse25
Kanske har du tur. Du kommer ju få fylla i en inkomstdeklaration där du anger dina kostnader för hyra resor till och från jobb barnomsorg osv. Men när dom skickar ut den har man någon dag på och svara. Bara hoppas du får ut din första lön utan utmätning

Inkomstdeklaration? Den till Skatteverket? Okej så fogden har koll direkt man får ett nytt jobb? Hur ofta kollar dom upp en? Dom borde väl ha sett senast att jag sakna inkomst och därav låter bli mig ett tag?

Vore bra om jag fick hinna betala bort inkassokraven innan utmätning, gör dom utmätning innan kommer jag ju inte ha råd att betala inkasso.
Citera
2013-05-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jibez
Inkomstdeklaration? Den till Skatteverket? Okej så fogden har koll direkt man får ett nytt jobb? Hur ofta kollar dom upp en? Dom borde väl ha sett senast att jag sakna inkomst och därav låter bli mig ett tag?

Vore bra om jag fick hinna betala bort inkassokraven innan utmätning, gör dom utmätning innan kommer jag ju inte ha råd att betala inkasso.

Du kan vara lugn. Kfm brukar kolla en gång om året ifall folk har fått jobb. Så du klarar dig säkert till våren nästa år.
I vilket fall som helst behöver du inte bekymra dig nu. Innan Kfm ens kan veta att du fått jobb kärvs en första lön och skatteinbetalning. Det är nämligen på skattekontot de ser att du har inkomst. Sedan tar det en viss tid innan de skickat papper till dig och begärt redogörelse, sedan har du tid på dig att svara, sedan ska beslut fattas.

Sov lugnt
Citera
2013-05-22, 13:43
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Du kan vara lugn. Kfm brukar kolla en gång om året ifall folk har fått jobb. Så du klarar dig säkert till våren nästa år.
I vilket fall som helst behöver du inte bekymra dig nu. Innan Kfm ens kan veta att du fått jobb kärvs en första lön och skatteinbetalning. Det är nämligen på skattekontot de ser att du har inkomst. Sedan tar det en viss tid innan de skickat papper till dig och begärt redogörelse, sedan har du tid på dig att svara, sedan ska beslut fattas.

Sov lugnt

Okej det låter bra. Så jag kan vara lugn dom första 2-3 månaderna? Det är bara det jag behöver för att bli av med inkassokraven.

Dock får jag en skatteåterbäring 25 Juni. Den kommer väl dom ta? Då kanske dom får syn på mig och mitt konto? Och påsåvis kommer på mig tidigare?

Andra planen var att ringa fogden och fråga om fordringsägarna och försöka komma överens om en avbetalningsplan, nu när jag fått jobb. Men går inte alla med på det så ligger skuld kvar och då har jag redan berättat för fogden att jag fått jobb. Så kanske är bättre att avvakta med att försöka få skulderna tillbakadragna senare.
Citera
2013-05-22, 19:33
Medlem
Jibezs avatar
När jag ändå är igång... Vad är de för möjligheter att fodringsägarna (inkasso/bank) drar tillbaka skulderna från KFM? Hur har det gått för andra här på forumet?

Om man ringer dom, berättar hur de ligger till och att jag först nu har möjlighet att betala pga jobb. Brukar dom för det mesta gå med på det? Har en på 15 000 i kreditkort och en på 5000 hos inkasso. Kan betala 1500 respektive 500kr i månaden.

Vill inte heller ringa kfm och kolla vilka fordringsägare och skulder jag har exakt innan jag är hyfsad säker att de flesta drar tillbaka vid avbetalningsplan.

Ringer jag kfm och säger att jag har jobb och vill veta fordringsägare så får dom väl bevakning på mig om inte fodringsägarna går med på avbplan.
Citera
2013-05-24, 00:41
Medlem
Kronofogden

Nu e det såhär att jag har en skuld till kronofogden och dom har gjort utmätning på mig och ska börja dra pengar direkt från min lön vilket e lika bra för kommer aldrig ta tag i det annars. Hur som haver så sa dom för 2 månader sen att dom skulle börja dra denna månad, men det stod ingenting på min lönespec + så har det inte dragits några pengar? O ja passade nu på att beställa lite kläder med tanke på att jag kommer vara fattig som en kyrkråtta framöver. Det kan inte vara så att dom t ex drar pengar imorn eller dyl?

Fridens!
Citera
2013-05-24, 00:44
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
KFM meddelar din arbetsgivare vad som ska dras, så står det inget på din spec så har det inte lagts in ännu. Kanske nästa månad?
Citera
2013-05-24, 00:47
Medlem
Min chef har fått papper och så det vet jag om! Men mer än så vet jag inte eftersom jag inte frågat nåt om det eftersom de e jävligt pinsamt.. Ja det lär väl bli nästa månad eller hur? För dom hugger väl pengarna innan dom ens kommer in på kontot så man inte ska hinna ta ut dom?
Citera
2013-05-24, 00:53
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instaabil
Min chef har fått papper och så det vet jag om! Men mer än så vet jag inte eftersom jag inte frågat nåt om det eftersom de e jävligt pinsamt.. Ja det lär väl bli nästa månad eller hur? För dom hugger väl pengarna innan dom ens kommer in på kontot så man inte ska hinna ta ut dom?
Ja, de dras direkt via jobbets lönekontor, så de är inte ens inne och vänder på ditt konto.
Citera
2013-05-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Ja, de dras direkt via jobbets lönekontor, så de är inte ens inne och vänder på ditt konto.

TACK. Svaret jag behövde!
Citera
2013-05-24, 07:49
Medlem
Crossmacks avatar
Slog samman trådar //mod
Citera
2013-05-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instaabil
TACK. Svaret jag behövde!

Dom kan dock i teorin mäta ut pengar från ditt konto också, bra att veta.. dom "ser" inte att det finns pengar där utan måste ge sig iväg på banken för att fråga, så det är väl inte så jäkla troligt, men kan kan dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in