2013-08-15, 21:44
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Alldeles riktigt.

Får jag fråga vilket bolag du jobbar på? Jag har jobbat på en rad olika företag där abonnemanget avslutas och slutfaktureras men det tar ganska lång tid innan det sker. Det är inte i direkt samband med att det skickas till KFM.

Telenor jobbar jag på, och vi använder oss av Intrum Justitia som det inkassobolaget heter.
Det tar 21 dagar, två sms påminnelser och ett pappersbrev innan det att kravhanteringen eskalerar vidare till Inkasso och slutligen Kronofogden.
Citera
2013-08-16, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Du har redan en anmärkning så fort det går till Något Inkassobolag kan man säga.
Vi gör kreditkontroller på kunder på mitt företag, har en faktura gått vidare till Intrum Justitia får du inte teckna avtal med oss.

Du måste vara bra blåst´. Finns inte ett uns av sanning i det du påstår...
Citera
2013-08-16, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kknut

+1

Du får ingen jävla anmärkning för att en faktura går till Intrum Justitia eller något annat inkassobolag för den delen!

Du får inte ens som privatperson en anmärkning om det går till kronofogden MEN du inte skriver under någon delgivning!!

Så bara för att det gått vidare från inkassobolag till KFM betyder det INTE att du fått en anmärkning! Blir dock 640:- kronor i påslag!
Citera
2013-08-16, 09:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kknut

Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyEarl
+1

Du får ingen jävla anmärkning för att en faktura går till Intrum Justitia eller något annat inkassobolag för den delen!

Du får inte ens som privatperson en anmärkning om det går till kronofogden MEN du inte skriver under någon delgivning!!

Så bara för att det gått vidare från inkassobolag till KFM betyder det INTE att du fått en anmärkning! Blir dock 640:- kronor i påslag!
Jävla nötter. Det har inte slagit er att inkassobolagen har någon typ av internt register, och att det är detta register som åsyftas?

Givetvis händer inte detta hos KFM, då en anmärkning i det registret inte sker förrän utslag har meddelats i målet om betalningsföreläggande.
Citera
2013-08-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jävla nötter. Det har inte slagit er att inkassobolagen har någon typ av internt register, och att det är detta register som åsyftas?

Givetvis händer inte detta hos KFM, då en anmärkning i det registret inte sker förrän utslag har meddelats i målet om betalningsföreläggande.

Det där är inte sant. Det finns inget ""internet register"" att göra kreditkontroller i. Dina ärenden hos inkassobolagen är dina och ingen annans. Absolut inget du får en betalningsanmärkning för eller något som påverkar din framtida kreditvärdighet.

Däremot fungerar det så som du påstår i Danmark. Där kan man se ärenden hos vissa inkassobolag. Men det beror på att man har ett annat system för kreditbedömning. Och jag utgår från att detta gäller Sverige.
Citera
2013-08-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Nej det har inte slagit mig eftersom det inte stämmer!

Sedan handlade ju tråden om anmärkning hos KFM eller ej eller hur?!
Citera
2013-08-16, 19:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyEarl
Sedan handlade ju tråden om anmärkning hos KFM eller ej eller hur?!
Vilket inte innebär att man inte kan nämna någonting annat i förbifarten.
Citera
2013-08-19, 20:48
Medlem
Anmärkning hos Kronofogden - Trots uppskov från inkassoföretag.

Hej,

Jag sitter i ett dilemma just nu som jag säkerligen vet att någon kan hjälpa mig med.

Det är så att jag hamnat hos Kronofogden då inkassoföretaget krävt en betalning från ett
mobilabonnemang. Tidigare har jag kommit överens med detta företag då jag haft svårt att betala summan. Vid ett tillfälle har jag då fått uppskov för att inte hamna hos Kronofogden med ev. betalningsanmärkning.

Detta har gått utmärkt, och denna gång har jag hamnat i samma situation. Efter en överenskommelse med inkassoföretaget fick jag uppskov med betalningen till idag. Kronofogden skickade ett delgivningskvitto som jag signerade och överlämnade den 5/8-13.

Idag skulle jag föra över summan och gick in till Kronofogden för att dubbelkolla att betalningen skulle skickas in enligt överenskommelse. Väl på plats får jag reda på att de 10 dagarna redan passerat, och att jag fått en anmärkning.

Sitter i skrivande stund och försöker ta reda på hur jag ska gå till väga. Inkassoföretaget kan inte nås förrän imorgon - anmärkningen är redan given, men jag betalade summan idag (4 dagar för sent tydligen).

Vad kan jag göra nu? Uppskovet fick jag då jag förklarade att min lön inte betalats in i tid av arbetsgivaren. Detta har gjort att jag inte hunnit betala in i tid. Delgivningen skickade jag in efter ett par dagar då jag var säker på att uppskovet gällde.

Tacksam om någon kan ge tips på vad jag kan göra, eller är det kört redan nu?
Citera
2013-08-19, 20:57
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConferenceChampion
Kronofogden skickade ett delgivningskvitto som jag signerade och överlämnade den 5/8-13.

Du begick General fel 1.a genom att signa skiten och skicka in det. I och med detta har Fogden rätt att sätta anmärkning på dig.

Vill du överklaga så gör du det hos Fogden.
http://www.kronofogden.se/Missnojd.html
Citera
2013-08-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Du begick General fel 1.a genom att signa skiten och skicka in det. I och med detta har Fogden rätt att sätta anmärkning på dig.

Vill du överklaga så gör du det hos Fogden.
http://www.kronofogden.se/Missnojd.html

Ja, jag förstår det i efterhand. Den enda anledningen till att jag inte tvekade med delgivningskvittot var pga överenskommelsen med inkassoföretaget. Att det sedan inte gällde fick jag ju reda på idag.

Finns det någon möjlighet att överklaga med motiveringen att jag skulle betala idag. Summan är på knappt 1200kr och det känns riktigt surt att sitta i skiten i 3 år pga en så låg faktura.
Citera
2013-08-19, 21:14
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConferenceChampion

Finns det någon möjlighet att överklaga med motiveringen att jag skulle betala idag. Summan är på knappt 1200kr och det känns riktigt surt att sitta i skiten i 3 år pga en så låg faktura.

Ingen aning, dom behandlar väll alla överklagningar manuellt och individuellt.
Prata med Fogden.
Citera
2013-08-19, 21:21
Medlem
Napis avatar
Försök få inkassoföretaget att dra tillbaka kravet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in