Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-15, 10:47
  #1825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Om detta är din första "prick" och betalar den direkt har du rätt till att den "säkerhetsskyddas" Detta gäller en gång och du får inte få någon skuld från kronofogden på 2 el. 3 år (kommer inte ihåg) för att skulden skall fortsätta vara "gömd" från kreditbolagen. Jag hade nog ringt dem ändå om 2-3 dagar när betalningen är inne för att specifikt be om att skulden skall "skyddas" (förlåt glömde av ordet dem använde)

Jag var med om samma situation, 30 :- gick upp till 1700 rakt in i kronofogden utan påminnelse från trängselskatten. Jag var lite i samma situation som du, hade ekonomin för det så jag betalade av den och fick "pricken" skyddad i 3 år sålänge jag inte drar på mig något ärrende till Kronofogden

Tack för ditt svar! Kändes skönt att höra.
Citera
2017-03-05, 11:06
  #1826
Medlem
Går i tankarna att efter 5 år utomlands nu flytta tillbaka till Sverige tillsammans med min flickvän.
Ett litet problem är mitt skuldsaldo hos KF, 185000kr. Jag har under denna utlandsvistelse ej varit i kontakt med KF och dom har ej kontaktat mig.

Jag har absolut inga tillgångar, kommer vid en eventuell flytt börja jobba direkt och få ut runt 20-21000 i månaden.

Hur kommer detta funka i praktiken?
Lägenhet antar jag att jag måste hyra i andrahand till en hutlös ockerhyra.
Då utmätning redan har gjorts så blir det väl existensminimum tills skulderna är avbetalda, påverkar detta även min flickväns inkom?

Finns där några genvägar för att göra hemflytten drägligare?
__________________
Senast redigerad av Kreditkortet 2017-03-05 kl. 11:10.
Citera
2017-03-10, 00:09
  #1827
Medlem
Antigen9s avatar
Är student och har tagit lån för att betala av andra lån och hamnat i en ond cirkel som nu har kommit ikapp mig. Har fått 3 brev från olika företag som har skickats till kronofogden. Min fråga är kan man göra en avbetalningsplan hos kronofogden för just nu lever jag på ca 1000 kr i månaden. Ska jag skriva på papperen som kronofogden skickat då jag inte kan betala av dessa direkt... hur gör jag för att komma ut ur cirkeln som student. Och min andra fråga är tar de ifrån csn lånet eller från lönen där jag jobbar ibland och tjänar ca 5000 i månaden.
Citera
2017-03-10, 00:42
  #1828
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antigen9
Är student och har tagit lån för att betala av andra lån och hamnat i en ond cirkel som nu har kommit ikapp mig. Har fått 3 brev från olika företag som har skickats till kronofogden. Min fråga är kan man göra en avbetalningsplan hos kronofogden för just nu lever jag på ca 1000 kr i månaden. Ska jag skriva på papperen som kronofogden skickat då jag inte kan betala av dessa direkt... hur gör jag för att komma ut ur cirkeln som student. Och min andra fråga är tar de ifrån csn lånet eller från lönen där jag jobbar ibland och tjänar ca 5000 i månaden.

Du får ingen avbetalningsplan hos Kronofogden. Ring istället till företagen som har skickat ärendena dit för att se om de är villiga att ta tillbaka ärendena och börja på en avbetalningsplan direkt till dem.
Du är nu ganska nära att få betalningsanmärkningar, så handla så fort som möjligt. Ring dem imorgon och låt inte helgen komma emellan.
Kronofogden kommer inte att dra direkt från din lön i detta läget, men det är en möjlighet framöver ifall du inte agerar och försöker lösa saken själv. Hur stora är skulderna som har gått till Kronofogden?
Citera
2017-03-19, 21:32
  #1829
Medlem
Kan man betala lite till kronofogden eller är det bättre att ta allt på en gång? Summor under 30k alltså
Citera
2017-03-20, 10:38
  #1830
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrippTrappFull
Kan man betala lite till kronofogden eller är det bättre att ta allt på en gång? Summor under 30k alltså

Ja, du kan dutta in mindre betalningar. Det är naturligtvis också jättebra att göra så.

Om det är bättre? Det beror på din situation. Jag rekommenderar dig isf att stoppa att fler ärenden går till Kronofogden, eftersom det tillkommer flera hundra kronor i avgifter bara för att skulden skickas dit.
Har du något hos inkassobolag som ännu inte varit hos Kronofogden? Då bör du börja där.
Citera
2017-03-25, 13:24
  #1831
Medlem
Om jag har tre olika skulder, och jag betalar in en mindre summa, går det 1/3 till varje skuld eller betalas det av på bara en? Kan man välja enskilda skulder att avbetala?
Citera
2017-03-28, 19:26
  #1832
Medlem
Jirenes avatar
Kronofogden drog igår 3600kr från mitt konto, jag hade inte betalat el och telefon än och nu kommer jag inte att klara med mat fram tills nästa CSN kommer. Min partners låga lön sattes in på mitt konto den 25/3 eftersom mitt CSN inte täcker både hyra och räkningar och vi betalar alla räkningar från mitt konto varje månad. Kronofogden har alltså tagit för givet att pengarna på mitt konto är mina och därför dragit pengar utan att jag fått något beslut/besked. Jag ringde kronofogden direkt i morse och förklarade att pengarna på mitt konto inte är endast mina, utan det totala hushållets. Så nu måste jag styrka att pengarna kommer från min partners lön vilket är lätt eftersom jag har lönespec. Dock måste vi ju vänta på att en handläggare ska titta på ärendet och sen ta beslut.
I vilket fall som helst; i förra veckan ringde jag upp kronofogden och lämnade mina inkomstuppgifter. Jag gör det vid varje terminsstart så att dom vet att jag studerar och inte har någon annan form av inkomst. Handläggaren jag pratade med sa (vilket dom alltid har sagt) att kfm inte kan utmäta studiemedel och eftersom jag inte äger ett smack är det i nuläget inte aktuellt med en sådan heller. Så drog dom då 3600 inatt, och jag var lite småilsk när jag ringde i morse till dom. Handläggaren sa att kfm kan göra en bankutmätning om de får "indikationer på att personen innehar medel". Då undrar jag (jag glömde fråga handläggaren), vilka indikationer kan det vara? Kan någon ha ringt kfm och sagt att jag verkar ha pengar? Någon som vet? Jag tycker det är konstigt att kfm skulle gå in och ta pengar från mitt konto när jag en vecka tidigare lämnat fullständiga inkomstuppgifter (dock sa jag inte att min partners lön förs över till mitt konto eftersom jag trodde inte att det spelade någon roll)?
Vad tror ni att dessa (totalt felaktiga) indikationer skulle vara?
Citera
2017-03-29, 10:23
  #1833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirene
Kronofogden drog igår 3600kr från mitt konto, jag hade inte betalat el och telefon än och nu kommer jag inte att klara med mat fram tills nästa CSN kommer. Min partners låga lön sattes in på mitt konto den 25/3 eftersom mitt CSN inte täcker både hyra och räkningar och vi betalar alla räkningar från mitt konto varje månad. Kronofogden har alltså tagit för givet att pengarna på mitt konto är mina och därför dragit pengar utan att jag fått något beslut/besked. Jag ringde kronofogden direkt i morse och förklarade att pengarna på mitt konto inte är endast mina, utan det totala hushållets. Så nu måste jag styrka att pengarna kommer från min partners lön vilket är lätt eftersom jag har lönespec. Dock måste vi ju vänta på att en handläggare ska titta på ärendet och sen ta beslut.
I vilket fall som helst; i förra veckan ringde jag upp kronofogden och lämnade mina inkomstuppgifter. Jag gör det vid varje terminsstart så att dom vet att jag studerar och inte har någon annan form av inkomst. Handläggaren jag pratade med sa (vilket dom alltid har sagt) att kfm inte kan utmäta studiemedel och eftersom jag inte äger ett smack är det i nuläget inte aktuellt med en sådan heller. Så drog dom då 3600 inatt, och jag var lite småilsk när jag ringde i morse till dom. Handläggaren sa att kfm kan göra en bankutmätning om de får "indikationer på att personen innehar medel". Då undrar jag (jag glömde fråga handläggaren), vilka indikationer kan det vara? Kan någon ha ringt kfm och sagt att jag verkar ha pengar? Någon som vet? Jag tycker det är konstigt att kfm skulle gå in och ta pengar från mitt konto när jag en vecka tidigare lämnat fullständiga inkomstuppgifter (dock sa jag inte att min partners lön förs över till mitt konto eftersom jag trodde inte att det spelade någon roll)?
Vad tror ni att dessa (totalt felaktiga) indikationer skulle vara?

Det kan nog bero lite på hur stor skuld du har?!
KFM kan ha satt en indikation själva på ditt konto att om du får in pengar över en viss summa från något annat konto, som inte är från CSN, så tar dom den.
Citera
2017-03-30, 17:07
  #1834
Medlem
Klarabella79s avatar
Jag har ju som bekant hjälpt min granne att söka skuldsanering. Det här var i slutet av december vi skickade in ansökan, några dagar efter kom bekräftelsen att de tagit emot ansökan. Idag säger farbrorn att de ringt från KFM men att han inte hann svara. Då kom ett sms som löd: Hej, "Kalle", jag vill tala med dig angående din ansökan om skuldsanering. Vänligen ring mig. Mvh: Kalle Boll

Nu är farbrorn lite orolig och undrar vad de vill honom? Ringer kfm till alla som ansökt? Är det för att avslå? Är det något gott?

Mvh: Klarabella
Citera
2017-03-30, 20:13
  #1835
Medlem
fonders avatar
Hur lätt eller svårt för mig som privat person att ta reda på om en annan privat person har hamnat hos kronofogden och eller har andra ekonomiska anmärkningar?
Citera
2017-04-01, 10:59
  #1836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hur lätt eller svårt för mig som privat person att ta reda på om en annan privat person har hamnat hos kronofogden och eller har andra ekonomiska anmärkningar?

Just hos kronofogden vet jag inte om man kan. Men att kolla en annans ekonomiska sits kan vem som helst. Är bara att begära en kreditupplysning så får du svar där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback