Citat:
Ursprungligen postat av
ydna6
Hej, har idag nästan 14 i snittbetyg men vill höja mig till ungefär 18 i snitt så snabbt som möjligt genom komvux och då är min fråga hur många kurser det kommer krävs och om jag studerar heltid hur många månader det kommer att ta?
Tacksam för svar.
Hur många kurser du behöver pröva i kan endast du räkna ut. Om vi säger att du fick ett VG i Svenska A och vill höja betyget till ett MVG, så höjer du ditt betyg med 0,2 poäng.
Hade du haft G i Svenska A och höjt dig till ett MVG så hade du höjt dig med 0,4.
Om du däremot höjer ditt betyg i en 50 poängskurs från ett G till ett MVG så höjer du ditt snitt med 0,2. Höjer du kursen till endast ett VG så blir det 0,1 poäng extra i höjningen.
När du gör en prövning så läser du varken hel- eller halvfart då du inte får läsa om samma kurs. Du är inte heller CSN berättigad. Varken lån eller bidragsdelen.
En prövning kostar max 500sek/kurs (har du IG i kursen så betalar du ingeting). Oftast är det fastställda datum för att göra prövningar i vissa kurser, men det skiljer sim från kommun till kommun.
Hoppas det hjälpte.