2013-08-14, 19:28
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
behöver svar på en grej.. jag började läsa på komvux Januari detta år med 100% studietakt (450p)
så jag ansökte om bidrag från CSN och fick för hela vårterminen och höstterminen..

allt gick bra fram till påsk ungefär då jag gick ner mig totalt i en depression.. (varit sjukskriven för depression tidigare) och studieresultaten blev sämre.

kurserna jag pluggade var samhällskunskap A, Svenska B, Naturkunskap A, Religion B, Psykologi A,B.

samhällskunskap och naturkunskap blev godkända =200p
Svenska B blev det tyvärr ett IG på fast poäng räknas väl ändå? 100p.
Religion, psykologi A,B blev jag inte riktigt klar med. fattas några uppgifter som jag kunde få göra nu på höstterminen istället.

frågan är då den.. kommer jag att få hjälp med CSN bidrag denna termin?
för ansökningen för CSN lån/bidrag blev ju godkänd för vår och höstterminen när jag ansökte i januari.
Har du läkarintyg från förra terminen klarar du dig. Men du kommer inte att vara berättigad till studiemedel denna terminen om du saknar 250p. Men ser du till och få betyg i religion, psykologi A och B kan du få studiemedel senare.
Citera
2013-08-14, 21:52
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Har du läkarintyg från förra terminen klarar du dig. Men du kommer inte att vara berättigad till studiemedel denna terminen om du saknar 250p. Men ser du till och få betyg i religion, psykologi A och B kan du få studiemedel senare.

okey.. det jag misstänkte.. har ju tyvärr inget läkarintyg från förra terminen. endast lärarna jag hade visste om min sjukdom och jag meddelade varje gång jag uteblev från lektion etc.. orkade inte gå igenom f-kassa och läkare ett varv till.. haft nog med dom att göra tidigare..

antingen får man flytta och bo i husvagn igen eller så får man försöka plugga religion, psykologi a-b och få godkänt i dessa inom 1 månad.

tack för svaret!
Citera
2013-08-14, 23:58
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
okey.. det jag misstänkte.. har ju tyvärr inget läkarintyg från förra terminen. endast lärarna jag hade visste om min sjukdom och jag meddelade varje gång jag uteblev från lektion etc.. orkade inte gå igenom f-kassa och läkare ett varv till.. haft nog med dom att göra tidigare..

antingen får man flytta och bo i husvagn igen eller så får man försöka plugga religion, psykologi a-b och få godkänt i dessa inom 1 månad.

tack för svaret!
Hade jag varit dig hade jag sett till och klarat dessa kurser. Kör på flex och be om att lämna in uppgifter såvida inte det gäller prov för då är det en aning jobbigare. Ska själv läsa lätta strökurser för att komma upp i heltid nästa termin när jag läser fysik 2.

Varsågod!
Citera
2013-08-15, 14:24
Medlem
Låna böcker av skolan? (Komvux)

Goddag allesammans, nu är det så att jag helt glömt bort att fixa matteböcker till Komvux Har beställt böcker nu men de kommer inte förrän om fem arbetsdagar, jag börjar nu på måndag den 19de!

Är de så snälla att man får låna böcker av skolan så länge tills man har fått hem sina egna böcker? Någon som varit lika glömsk som mig och varit med om detta? Skulle inte vara så bra om det första man gör på skolan är att gå back, haha
Citera
2013-08-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeViking
Goddag allesammans, nu är det så att jag helt glömt bort att fixa matteböcker till Komvux Har beställt böcker nu men de kommer inte förrän om fem arbetsdagar, jag börjar nu på måndag den 19de!

Är de så snälla att man får låna böcker av skolan så länge tills man har fått hem sina egna böcker? Någon som varit lika glömsk som mig och varit med om detta? Skulle inte vara så bra om det första man gör på skolan är att gå back, haha
Du missar väll kanske bara en lektion utan bok? förmodligen kommer du inte kunna låna någon bok men var bara med på genomgången så missar du inget om det bara är en lektion, jag gjorde samma misstag bara att jag var för lat att beställa så tog någon vecka innan jag hade bok, men då kände jag att jag hade missat alldeles för mycket!
Citera
2013-08-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickG
Du missar väll kanske bara en lektion utan bok? förmodligen kommer du inte kunna låna någon bok men var bara med på genomgången så missar du inget om det bara är en lektion, jag gjorde samma misstag bara att jag var för lat att beställa så tog någon vecka innan jag hade bok, men då kände jag att jag hade missat alldeles för mycket!

Jag är rädd för det!
Citera
2013-08-15, 20:28
Medlem
Knalla ner till det lokala biblioteket och kolla om de har boken inne.
Citera
2013-08-19, 15:50
Medlem
höja betyg genom komvux

Hej, har idag nästan 14 i snittbetyg men vill höja mig till ungefär 18 i snitt så snabbt som möjligt genom komvux och då är min fråga hur många kurser det kommer krävs och om jag studerar heltid hur många månader det kommer att ta?

Tacksam för svar.
Citera
2013-08-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Hej, har idag nästan 14 i snittbetyg men vill höja mig till ungefär 18 i snitt så snabbt som möjligt genom komvux och då är min fråga hur många kurser det kommer krävs och om jag studerar heltid hur många månader det kommer att ta?

Tacksam för svar.
Hur många kurser du behöver pröva i kan endast du räkna ut. Om vi säger att du fick ett VG i Svenska A och vill höja betyget till ett MVG, så höjer du ditt betyg med 0,2 poäng.

Hade du haft G i Svenska A och höjt dig till ett MVG så hade du höjt dig med 0,4.

Om du däremot höjer ditt betyg i en 50 poängskurs från ett G till ett MVG så höjer du ditt snitt med 0,2. Höjer du kursen till endast ett VG så blir det 0,1 poäng extra i höjningen.

När du gör en prövning så läser du varken hel- eller halvfart då du inte får läsa om samma kurs. Du är inte heller CSN berättigad. Varken lån eller bidragsdelen.

En prövning kostar max 500sek/kurs (har du IG i kursen så betalar du ingeting). Oftast är det fastställda datum för att göra prövningar i vissa kurser, men det skiljer sim från kommun till kommun.

Hoppas det hjälpte.
Citera
2013-08-19, 16:38
Medlem
Okej tack för svaret, förstår nu bättre. Det jag vill göra är att läsa kurser jag inte har betyg i genom att gå vanligt i skolan(komvux) och inte gör såkallade prövningar då det känns dyrt och inte så lätt.
Helst vill jag då läsa heltid och bli klar så fort som möjligt, hur snabbt tror du det går?
Citera
2013-08-19, 23:26
Medlem
KTH, komvux, förvirrad.

Hej!

Jag gick ut samhällsprogrammet med ca 15, dock läste jag inte matte C. Jag kom inte in på någon program, utan jag kom in på en rutten kurs, som jag inte tänker läsa.

Efter att jag inte kom in på någon program har jag tänkt läsa KTHs basår. Men gick nyss in på deras hemsida och insåg att man behöver matte C, kemi A och fysik A för att läsa deras basår.

Nu har jag tänkt läsa detta för att senare kunna söka till KTHs basår. Men det jag undrar är och behöver hjälp med är, hur ska jag kunna söka till komvux? Är det försent nu?
Citera
2013-08-19, 23:32
Medlem
maglols avatar
Hej!

Jag var i exakt samma dilemma som dig. Ville in på ett program som krävde en kurs jag inte hade!
Gick till en studievägledare och pratade, han berättade följande:

Man måste söka till komvux innan ett visst datum, men om man är lite trevlig och charmig så kan en studievägledare fixa in dig på en kurs ifall det finns plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in