2013-08-09, 17:21
Medlem
Problem med komvux och intagningsbrevet.

Tjena, fick nyss brev hem om vilka kurser jag kom in på (som jag ska tacka ja till). Jag och studievägledaren kom fram till vilka kurser som vi skulle ta och det var bara 2 ämnen som krockade på en dag. Och nu fick jag brevet hem och de är för fan 3 dagar 3 olika ämnen krockar. Blir så jävla trött och de är redan försent att få tag i dom och söka om. Vad i helvete ska jag göra?

Plus att jag ska skicka svars brevet så fort som möjligt annars så stryker dom mig. Och jag fick brevet i dag. HUR i helvete ska jag kunna hinna skicka tillbaka brevet när de är samling på måndag. Är det bättre att ta med pappret på måndag till rektorn ist för att skicka det?

Helvete så jävla sur.

Tack för svar!
Mvh
Citera
2013-08-09, 17:39
Medlem
Dump
Citera
2013-08-09, 22:43
Medlem
fisken123s avatar
Åhh har VG i engelska A. Hade gärna last om den. Får då göra det på egen hand
Citera
2013-08-09, 23:03
Medlem
mcdrives avatar
Svenska skolan är inte ens värd sitt namn!
Citera
2013-08-10, 14:16
Medlem
Jultrollets avatar
Låter konstigt att du fick ditt brev så sent men det kan ju bero på olika saker. Eftersom du fick det så snart före start så har du ju faktiskt inget val än att ta med det på måndag. Själv hade jag nog gått dit och lämnat brevet i fredags.

Vad gäller schemakrockarna så beror det säkert på att de gjort vissa schemaförändringar före skolstart, inte alls ovanligt och har hänt mig flera gånger. Antingen får man prata med de lärare som har de aktuella lektionerna och lägga upp en plan för hur man ska läsa på egen hand när man missar lektioner och när de är obligatoriska för prov, presentationer m.m., eller, om du inte MÅSTE läsa alla dina valda ämnen denna termin, helt enkelt göra omval. Det brukar lösa sig på något sätt.
Citera
2013-08-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Låter konstigt att du fick ditt brev så sent men det kan ju bero på olika saker. Eftersom du fick det så snart före start så har du ju faktiskt inget val än att ta med det på måndag. Själv hade jag nog gått dit och lämnat brevet i fredags.

Vad gäller schemakrockarna så beror det säkert på att de gjort vissa schemaförändringar före skolstart, inte alls ovanligt och har hänt mig flera gånger. Antingen får man prata med de lärare som har de aktuella lektionerna och lägga upp en plan för hur man ska läsa på egen hand när man missar lektioner och när de är obligatoriska för prov, presentationer m.m., eller, om du inte MÅSTE läsa alla dina valda ämnen denna termin, helt enkelt göra omval. Det brukar lösa sig på något sätt.

Okej! sjukt tacksam för svar! Lugnat ner mig lite idag och det kommer förmodligen att lösa sig. Men blir bara trött på det..
Citera
2013-08-10, 15:24
Medlem
Jultrollets avatar
Bra att du känner dig lite lugnare. Jag får en krock mellan två ämnen denna termin och båda har obligatorisk närvaro så hur jag ska lösa det blir en annan femma.. Suck..
Citera
2013-08-10, 21:09
Medlem
Jag läste tre kurser som krockade, men det löste jag genom att prata med läraren. Om någon kurs går t.ex. två gånger i veckan så kan man ha självstudier den dagen man "missar". Det går alltid att lösa på något sätt.
Citera
2013-08-11, 13:41
Medlem
Angående komvux

Tänkt komplettera lite på komvux. Har 200 poäng ig och pluggar lite flummkurser på högskola. Går det att läsa 200 poäng på komvux samtidigt som man pluggar lite på högskolan? Om man ska läsa upp betygen, måste det vara samma kurser man läser upp som man fick ig i? Om man exempelvis fick ig i programmering c, går det att läsa tyska steg 2 och ersätta det betyget?

Tacksam för svar!
Citera
2013-08-14, 11:40
Medlem
Estranged62s avatar
behöver svar på en grej.. jag började läsa på komvux Januari detta år med 100% studietakt (450p)
så jag ansökte om bidrag från CSN och fick för hela vårterminen och höstterminen..

allt gick bra fram till påsk ungefär då jag gick ner mig totalt i en depression.. (varit sjukskriven för depression tidigare) och studieresultaten blev sämre.

kurserna jag pluggade var samhällskunskap A, Svenska B, Naturkunskap A, Religion B, Psykologi A,B.

samhällskunskap och naturkunskap blev godkända =200p
Svenska B blev det tyvärr ett IG på fast poäng räknas väl ändå? 100p.
Religion, psykologi A,B blev jag inte riktigt klar med. fattas några uppgifter som jag kunde få göra nu på höstterminen istället.

frågan är då den.. kommer jag att få hjälp med CSN bidrag denna termin?
för ansökningen för CSN lån/bidrag blev ju godkänd för vår och höstterminen när jag ansökte i januari.
Citera
2013-08-14, 12:11
Medlem
Hej. Jag börjar läsa kärnämnen nu den 15 på komvux enligt csn har jag inte rätt till studiemedel förän jag läst in 40 poäng. Hur lång tid tar ?
Jag kommer läsa
Svenska
Religion
Naturkunskap
Engelska
Sammanlagt fram till jul 240 poäng
Mvh
Citera
2013-08-14, 19:24
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontgive
Hej. Jag börjar läsa kärnämnen nu den 15 på komvux enligt csn har jag inte rätt till studiemedel förän jag läst in 40 poäng. Hur lång tid tar ?
Jag kommer läsa
Svenska
Religion
Naturkunskap
Engelska
Sammanlagt fram till jul 240 poäng
Mvh
Det innebär att du inte kommer att få studiemedel för denna terminen om du inte får betyg i en kurs du saknar enligt CSN:s uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in