2013-05-28, 05:00
  #2821
Medlem
belieberns avatar
Göteborg, Lund, Uppsala och Stockholm hade senaste höstterminen en lägsta intagningspoäng på 1.5. Örebro och Umeå hade en gräns på 1.3. Bara att börja öva på gamla högskoleprov så skall du nog ha satt ett tillräckligt bra resultat lagom till ansökningen nästa år.
Citera
2013-05-28, 08:57
  #2822
Medlem
@beliebern tack för infon! var dessa poäng för jurist eller psykologprogrammet?
Citera
2013-05-28, 12:20
  #2823
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bskn1
@beliebern tack för infon! var dessa poäng för jurist eller psykologprogrammet?

Kolla upp det själv på http://statistik.uhr.se. Där står det för alla program/utbildningar i Sverige
Citera
2013-05-28, 14:42
  #2824
Medlem
Har varit inne på den sidan men när jag söker på psykologprogrammet får jag upp hur många som har sökt till psykologprogrammet på olika universitet och det står även hur många som har sökt det som förstahandsval. Kommer inte upp några antagningspoäng :/
Citera
2013-05-28, 14:46
  #2825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bskn1
Har varit inne på den sidan men när jag söker på psykologprogrammet får jag upp hur många som har sökt till psykologprogrammet på olika universitet och det står även hur många som har sökt det som förstahandsval. Kommer inte upp några antagningspoäng :/


Sök här istället:

http://www.vhs.se/statistik
Citera
2013-05-28, 18:28
  #2826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb87
Sök här istället:

http://www.vhs.se/statistik

TACK!!! nu hittade jag antagningspoängen..
Tror ni jag har någon chans att få minst 1.5 på hp, om jag börjar förbereda mig med gamla prov nu och gör hp hösten 2013 och våren 2014?
Citera
2013-05-28, 18:57
  #2827
Medlem
orillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bskn1
TACK!!! nu hittade jag antagningspoängen..
Tror ni jag har någon chans att få minst 1.5 på hp, om jag börjar förbereda mig med gamla prov nu och gör hp hösten 2013 och våren 2014?

Du har absolut en chans. Det beror på hur mycket du kan innan, och hur mycket tid du är villig att lägga ned på att lära dig det du inte kan; det handlar då om att förstå matematiken du sysslar med, så att du verkligen fattar vad du besvarar på den kvantitativa delen. Ditt ordförråd måste också vara välfyllt, tillsammans med en god förmåga att ta in det du läser.
På frågan "kan jag klara 1.5" kan man dock enbart svara "hur långt är ett snöre" eftersom dina förutsättningar och motivation är okänd.
Om du är seriös och har pengarna är Högskoleprovguiden väl värt att investera i. Annars är ett hett tips att skaffa boken Naturlig matematik, som jag personligen funnit hjälpt med matematik (och då inte bara HP, utan även universitetsmatte).
Citera
2013-05-28, 19:40
  #2828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orillion
Du har absolut en chans. Det beror på hur mycket du kan innan, och hur mycket tid du är villig att lägga ned på att lära dig det du inte kan; det handlar då om att förstå matematiken du sysslar med, så att du verkligen fattar vad du besvarar på den kvantitativa delen. Ditt ordförråd måste också vara välfyllt, tillsammans med en god förmåga att ta in det du läser.
På frågan "kan jag klara 1.5" kan man dock enbart svara "hur långt är ett snöre" eftersom dina förutsättningar och motivation är okänd.
Om du är seriös och har pengarna är Högskoleprovguiden väl värt att investera i. Annars är ett hett tips att skaffa boken Naturlig matematik, som jag personligen funnit hjälpt med matematik (och då inte bara HP, utan även universitetsmatte).

Jag har lätt för språk dvs engelskan och svenskan. matte däremot har jag svårt för, vad kan jag få för hjälp inom matten när jag blir medlem på högskoleprovguiden? det känns som att man får hjälp med ord och sånt där, men vill veta om det är värt det. jag är seriös och jag kan betala 1500, men kommer det hjälpa mig som behöver hjälp med den matematiska delen
Citera
2013-05-29, 16:33
  #2829
Medlem
lollanbolls avatar
Hjälp!!! komvux! gymnasiebetyg ogiltiga 2015!!

Hej!!
Jag har lite panik!!
Jag måste läsa 1550 poäng innan januari 2015 för att få högskolebehörighet...
Problemet är att komvux säger att man bara får läsa 20 poäng per vecka..
Mina kurser börjar i september så vet inte riktigt vad jag ska göra!
Finns det något sätt att läsa mer poäng än 500 per termin?

tack för alla svar!!!
Citera
2013-05-29, 16:52
  #2830
Medlem
lollanbolls avatar
Finns det något annat ställe där man kan läsa upp betyg än komvux??
så man kan dubbelläsa både komvux och på annat ställe!
Citera
2013-05-29, 17:01
  #2831
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Hermods har gymnasiekurser som man kan läsa på distans. Du kan läsa i din egen takt och när som helst (även på sommaren), men om du inte söker via kommunen har jag för mig att det kostar ca 3000 kr/kurs; söker du via kommunen är det gratis. Fast du borde väl hinna med 1500 poäng på 1,5 år ändå?

Edit: Har inte läst där själv, men har läst om det och funderat på att göra det.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2013-05-29 kl. 17:05.
Citera
2013-05-29, 17:05
  #2832
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag har även för mig att Folkuniversitetet har gymnasiekurser på distans, men det är samma sak där (tror jag): Man söker via kommunen eller betalar själv för kurser. Har dock för mig att det är billigare där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in