Citat:
Älskar det faktum att du själv är persisktalande (kurd/afghan?) som har gjort et fb-konto enbart för att tracka ner iranier, araber osv.
Källa:
https://www.flashback.org/t1529819
Källa:
https://www.flashback.org/t1529819
Citat:
Jag ser iranier ofta med kristna symboler på kroppen (halsband, tatueringar) och undrar av ren nyfikenhet varför ni är kristna. Ni är väl muslimer från början, eller? Läste en tjejs blogg för ett tag sedan där hon skrev att hon var kristen "i smyg". Hennes mamma visste inte om det. Varför blir ni inte ateister, buddhister eller judar istället? Hatar ni ert land så mycket att ni vill byta indentitet helt och hållet för att bli så "svenska" som möjligt?
Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:
Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?
Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?
Ni verkar inte vilja se ut som iranier gör heller. Ni är ju kända för att operera era näsor och byta namn till t.ex Alexander. Jag satt och väntade på bussen, då jag råkar höra en liten konversation mellan en iranier och en kvinna, båda två mellan 22 - 30 år gamla, som löd:
Man: Vilket land tror du att jag kommer från?
Kvinna: Hmm... Vet inte... Svårt att säga...
Man: Jag är pers.
Kvinna: Ja, du ser ut som en sån!
Man: Nää... det gör jag väl inte?
Hatar ni ert utséende, identidet och kulturella arv så mycket att ni är beredda att göra vad som helst för att inte bli betraktade som Iranier i människors ögon?
1. Tror inte iranier (eller perser som du kallar det) lider av identitetskris, utan dem är bara lite fixerade av deras utseende. Varför? De är påverkade av samhället här, hade en klasskamrat som var iranier vars näsa var större än medelmåttet vilket folk påpekade. Jämför tillexempel det med en tjockis som springer, då brukar folk skratta. Klart att man känner sig missnöjd med sitt utseende eller kropp och rättar till det då. Kompisen opererade näsan, precis som tjockisen gjorde en magsäcksoperation. Såvitt jag vet är skönhetsoperationer ganska vanligt i hela världen, inte sant? Så de lever till och med svenskar och i stort sett hela världen i förnekandes?
Den snubben på bussen som inte ville se ut som iranier, kanske levde i ett svenskt område och ville inte se annorlunda ut än de andra.
2. Att bli ateist eller kristen som iranier är mycket vanligt. Flera kompisar/bekanta (iranier) är ateister och vissa till och med kristna (konverterat). (Ps. många "iranier"' Har förfäder från Armenien och brukar då oftast vara kristna. )Det beror nog på att de inte vill tro på något som de har blivit "tvingade" att tro på. Om dem var troende muslimer skulle de nog ha stannat kvar hemma i öst.
3. Varför byter dem namn? Antagligen för att de inte vill bli diskriminerade. Har hört att iranier samt andra invandrargrupper blir nekade till jobb p.g.a deras namn. Att heta nasrollah gharichi gharengone makoroni, kanske inte är så bra, dessutom är det svårt att uttala jämfört med Felix Bergström.
Alltså förnekar de inte sig själva. Som svensk vet jag en massa släktingar och vänner (svenskar) som byter namn, religion och utseende, men dem förnekar inte sig själva och det tror jag inte att iranier heller gör då de flesta, trots alla förändringar, är ganska stolta över sitt land.